Spontant känner jag, nej. Nej, jag tycker inte att ett föl gör sig bra hos någon som ska köpa sin första egna häst. Jag ska dock vara noga med att poängtera att jag i min ståndpunkt behöver dra till med en massa antaganden, eftersom jag i detta fall inte kan något om personen i fråga - dvs dig, TS. Jag antar här att du aldrig haft en häst tidigare, aldrig riktigt arbetat med föl eller haft föl som en del av ditt vardagliga liv, om än att de ägts av andra. Mitt svar utgår således från ovanstående och kan komma att ändras med mer information.
För det första vet man inte helt säkert vad det är man får i slutändan. Jag menar, det finns en drös med högst kompetenta människor som spenderar sina liv åt att föda upp dessa fantastiska djur, som ändå blir häpna av "slutprodukten" läs; den vuxna hästen. Givetvis kan man sätta sig in i och göra allt man kan vad gäller stam, exteriör, historik och på individnivå för att det ska bli just rätt häst i slutändan, men det går inte att undvika det faktum att det är otroligt mycket enklare att köpa en vuxen individ. Man vet förhoppningsvis mer om vad man faktiskt får/köper och man kan på ett bättre vis "säkra" att hästen faktiskt är lämplig för det man vill hålla på med.
För det andra så vet jag inte om jag tycker att föl gör sig så bra som enmanshästar heller. Har man ingen annan häst så vill man nog gärna göra "det lilla extra" med "sin lilla bebis" vilket kan resultera i (enligt mig) att man gör för mycket. Jag tycker man lite (väl) krasst kan slänga in fölägare i två läger; I det ena lägret ska man förbereda fölen på allt och den hanteras i mångt och mycket mest hela tiden. Dessa tror att ju mer man hanterar de små desto bättre blir de att hantera och rent mentalt för framtiden. I det andra läget, som jag tillhör, låter man de vara i största möjliga mån. Man hanterar de när de behövs hanteras, i det vardagliga, men resten av tiden får de helt enkelt gå och leka vildhäst med sina jämnåriga kompisar i hagen. Eftersom jag som sagt tillhör läger nr 2 så vet jag inte om jag tycker att föl är så roliga att äga om man bara har en häst och vill vara socialt aktiv med sin häst.
Det är en fröjd att se de små växa upp och visst är det något visst med att ha varit med från början, men riskerna är överhängande och jag tror att många har en snudd på romantisk bild av hur de likt hundföraren med sin hund ska lära fölet det ena med det andra, ta långa promenader och umgås i det oändliga.
Men jag kan ha fel i mångas fall, det krävs som sagt en väldans massa antaganden och generaliseringar när man ska uttala sig om någons situation man kan så lite om, på ett forum