Föl, promenad och grimma!?

nala

Trådstartare
Jag har ett 6 månaders stoföl (islandshäst) hos mig som tyvärr blev moderlös vid 3 veckors ålder pga att mamman blev så sjuk att man tvingades avliva henne, för att fölet skulle slippa stå ensam fick hennes ägare flytta hem henne till mig och mina sto med föl. Vi satte henne ihop med min gamla Molly (26 år, shettis) och Molly tog på sig att vaka över detta lilla föl och när fölet lärt sig ta Salvana ur hink fick dom gå med resten av mamma/barn gruppen där dom fortfarande går, hon bor i egen box på natten för där tycker Molly att gränsen går (shettisar och mat:D ) så långt är allt frid och fröjd! Nu har den lilla damen fått för sig att hon ska hänga/luta sig på mig när vi går till och från hagen vilket är urjobbigt då hon ju är ganska tung plus att hon har börjat att kasta sig bakåt när man ska ta av henne grimman i hagen (inte i boxen) för att komma ur grimman snabbare kan jag tro? hon står kvar när grimman är av så hon rusar inte iväg när hon blir fri! Har tidigare inte haft problem med så unga hästar och ber nu alla kunniga här på Buke om tips och råd för att få henne att sluta med sina nya "trix":bow: :bow:

Sv: Föl, promenad och grimma!?

Jag accepterar inte att mina hästar (läs unghästar) lutar sig mot mig när jag går. Speciellt inte mitt 1.5 åriga sto som fåt tgöra så ända tills jag köpte henne för ett halvår sedan. Hon gör fortfarande så lite ibland och det blir TUNGT. Jag brukar köra in en armbåge i sidan p åhenne så att hon flyttar sig och när hon har gjort det ger jag massor med beröm. Det där med grimman skulle jag nog muta med lite godis tror jag att man ger godis precis när grimman är av och att man genom det lär henne att vänta.

Tack för ditt svar! Jag accepterar inte heller att hästarna hänger på mig men jag har inte haft problem med det tidigare! Hon får massor med beröm när hon går rätt men poff så är hon där och hänger jag har provat med armbågen men den tycker hon nog är toppen att hänga mot:mad: att ge henne godis är inget jag varken kan eller vill då jag aldrig handmatar mina hästar och hon äter bara betfor, kraftfoder och hö hon har inte fått lära sig att äta morötter och äpple för fostermamma Molly tar snabbt hand om dom godsakerna och när Toppa själv får i sin krubba ligger dom alltid kvar dock väl putsade från betfor och kraftfoder:D Någon annan som har tips?

Min fölis började få tendenser att luta huvudet åt alla möjliga olika håll när jag skulle ta av grimman, så vi provade en ny grej. Lärde honom att följa med ett grimskaft runt halsen och det fungerar toppen, han är ju så liten än att det känns rejält i hans hals när jag drar där. Gick så en vecka och sen tog vi grimma igen och problemet är borta :bump:

Om det inte fungerar med armbågen, ta med ett spö och mota bort henne, klappa henne när hon gått ifrån dig någon meter så förstår hon att hon gör rätt då. Du säger att du inte handmatar dina hästar, mitt förslag vore annars att du ger hästen en morot samtidigt som du tar av den grimman i hagen. Själv tar jag aldrig av grimman på mina hästar i hagen, om något skulle hända och de skulle komma lösa är det bra att ha grimman på.

Jag vill inte låte henne ha grimman på sig i hagen för hon kliar sig i ansiktet med bakhovarna och fasa om hon skulle fastna med ett ben i grimman:eek: Ska prova ta med lite kraftfoder att ge henne när grimman tas av ute men det får nog bli i en hink annars har jag väl "smulor" i fickorna då det blir lite svårt att hålla häst, grind och kraftfoder samtidigt i händerna så vida ingen vill låna ut sin ena arm till mig ett tag:D

Får samma problem i bland med fölungar som vill använda mig som stödvägg. Tyvärr så är de ju så små (shetland) att det inte går att trycka undan dem med armbågen - blir snarare en höfttackling :D

I går lyckades dock det ena monstret dra omkull mig på isen = många fina blåmärken i dag...

jag brukar lära mina unghästar att JAG bestämmer när de får gå efter det att grimman tagits av.

det gör jag genom att hålla om nosryggen med höger arm medan jag tar av nackremmen. de känner då att trycket från nacken släpper o tror att de är lösa. jag visar genom ett tryck på nosryggen (jag har ju även den delen av grimman på) att jag fortfarande håller i.

sedan när hästen står still o slappnar av. berömmer jag o släpper med ett "Varsågod".

jag gör lika oavsett box eller hage.

funkar utmärkt om man börjar i tid (=innan de lär sig vem som är starkast ...)

Det handlar inte om att jag inte börjat fostra henne i tid! Eftersom hon är moderlös har hon fått gå i grimma sedan hon var tre veckor gammal och det har funkat jätte bra fram tills nu! Hon är väldigt väldigt känslig för röster och rörelser och håller distansen till mig som alla dom andra fölen jag har som går med sin mamma. Det går lite bättre att ta av grimman nu men promenaden till & från hagen är som en brottningsmatch, provade igår att sätta ena handen på hennes manke och hålla henne på armlängds avstånd det gick men jag kommer väl att se ut som Hulken på ena armen om vi ska gå på det sättet:angel:

Skönt att det gått bra med fölet! Det är väl nu hon vill börja testa sin egen vilja, som hon skulle ha gjort i flock med sin mamma. Nu har ju du blivit en del av hennes värld o får ta lite "skit" o protester.

Du får försöka hålla distans o vara konsekvent o bestämd - det är ingen idé att bråka med henne. Kan du dra rep från stallet till hagen så får hon helt enkelt följa efter Molly till hagen? Annars så SKA hon låta sej drivas fram av dej, det är viktigt hon går undan för dej, bort från dej till hagen. Det rä det emst enklaste o minst "bråkiga" samt mest naturligt.

Så tror jag det snart är dags släppa henne i islandshästflock till våren!

Hon går redan i en flock på 18 hästar (11 islänningar och 7 shettisar) Så hon blir bra flockfostrad. Och jag upplever inte henne som uppkäftig och hon ger mig inte känslan av att vara rädd kanske att hon tycker det är mysigt att gå nära?:D Hon är inte limmig som isis föl kan bli om dom pysslas med för mycket! Jag lärde henne direkt att dricka Salvana ur en hink för att minimera min och hennes kontakt eftersom hon och Molly fann varandra så fint och Molly tog hand om henne som om det var hennes eget föl förutom att hon ju då inte gav mjölk:love: Om jag skulle jämföra henne med mina andra föl är skillnaden inte stor hon tittar nyfiket när jag kommer men visar jag inte på att jag ska "prara" med henne håller hon sig på sin kant men visst har jag ju haft betydligt mer med henne att göra än dom andra fölen men det fanns ju inget att välja på när mamman dog! Provade igår morse att ta ut henne samtidigt med Molly och att ha Molly mellan oss två vilket resulterade i att jag hade två hästar som lutade på mig:o :D för hon lutade på Molly som i sin tur lutade mot mig om en häst är tung kan ni ju gissa hur det är med två:eek: :rofl: :rofl:

Jag skulle ha lagt en volt med henne när hon lutar sig, volt utåt, alltså, så hon hamnar på insidan. Det är säkert jättemysigt och bekvämt att gå och luta sig mot dig, så gör det jobbigt för henne i stället. Så fort hon lutar sig måste hon volta. Jag kan garantera att hon kommer att tröttna på det.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 873
Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Narcissa
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 378
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama