Föl på korsning

M

mala

som att svära i kyrkan gissar jag. Vågar nästan inte ens ställa frågan men jag får väll riskera halshuggning :crazy:
Jag har ett sto som är korsning av halvblodstyp och som används för skogsridning och lättare träning. Hon är 11 år och jag skulle så gärna ha ett föl efter henne. Ett föl till mej och inte nåt som ska tjänas pengar på att sälja eller att tävla med eller nåt. Jag vet att man inte bör avla på hästar som inte är renrasiga eller tillför sin ras nåt speciellt och det är liksom inte bestämt att jag ska ha ett föl efter henne utan det är bara en fundering än så länge.
Vilka speciella saker ska man tänka på för att det ska bli rätt? Kan man be hingstägaren om hjälp om det är nåt man inte kan eller känner till? Vad finns det för risker för stoet och fölet? Och om man väljer mellan olika raser spelar det nån roll vad man väljer annat än att hingsten ska vara fysiskt lik stoet? För hon är okänd korsning som ser ut som ett kraftigt halvblod. Finns det raser som är mer eller mindre bra att välja?
Hoppas att jag slipper allt för elaka inlägg för jag bara underar och skulle vilja veta.

Sv: Föl på korsning

Välj en vettig, godkänd halvblods eller fullblodshingst. Eftersom ditt sto har okänd stam kan du inte veta vilka anlag hon kan bära med sig som inte syns på henne. Därför bör du välja en äldre hingst vars nedärvning är dokumenterad. Om du sen någon gång skulle hamna i dentråkiga sitsen att du tvingas sälja avkomman är det lättare att sälja en häst efter en hingst som är känd för att vara vettig!

Det är din häst och du bestämmer givetvis själv om du ska betäcka eller inte.

En ekonomisk aspekt: Nu har du iofs inte tänkt sälja avkomman, utan vill ha ett föl efter en speciell individ som du tycker om. Det är inget fel med det. Men det är ett dyrt sätt att skaffa häst - du får betala lika mycket oavsett om hästen blir bra eller inte. Därför kan du fundera på om du ska köpa ett föl istället (du vet lite mer vad det blir innan du betalar).

Jag har själv ett korsningssto welsh/halvbod som jag har betäckt med en halvblodshingst, väntar otåligt på att få veta om hon är dräktig.

Lycka till med ditt föl!
mvh
Lejonelle

Du behöver inte alls be om ursäkt för att du vill ha en fölis efter din tjej! Även hästar med gröna papper är korsningar från början, och se på våra duktiga ponnyer....där blandas det hejvilt och ingen säger något, dom hästarna sätter vi upp våra barn på !

Jag betäckte min newforest med en halvblods hingst som är godkänd i tyskland, för att få fram en lagom avkomma till mig själv att ha som allround häst. Att det inte skulle gå att sälja den i framtiden har jag mycket svårt att tro, (ALLA är inte avelsintresserade....isåfall skulle inga valacker säljas....)Har hästen dessutom visat lite resultat på tävlingsbanorna och har ett gott lynne har man inget att oroa sig för.
När jag valde hingst tittade jag mest efter en allround hingst eftersom jag vill göra lite av varje...ville se en god galopp eftersom min inte har den bästa galoppen, och försöka täcka upp hennes exteriöra brister med hans goda sidor....sedan ville jag ha en TREVLIG hingst med båda hjärnhalvorna i behåll....
Ville också ha en godkänd hingst, för att veta att den var hel och frisk och fått bedömning av domare som kan.
Om din är lite grov och du vill ha en smäckrare avkomma kanske du skall lägga på ett fullblod? (förslag). Finns bra fullblod som är inriktade på både hopp och dressyr om det är det man vill göra...

lycka till med bäbis i framtiden!

Görel skrev:
Välj en vettig, godkänd halvblods eller fullblodshingst. Eftersom ditt sto har okänd stam kan du inte veta vilka anlag hon kan bära med sig som inte syns på henne. Därför bör du välja en äldre hingst vars nedärvning är dokumenterad. Om du sen någon gång skulle hamna i dentråkiga sitsen att du tvingas sälja avkomman är det lättare att sälja en häst efter en hingst som är känd för att vara vettig!

:bow: :bow: :bow:

Jag tycker heller inte att du ska be om ursakt!! Ditt sto kan var en mycket trevlig individ och helt utmarkt att avla pa.
Som de andra sager, se till att du anvander dej av en hingst som ar vettig och hallbar.

Lycka till med avkomman!!

vad roligt med trevliga inlägg här :) :) :) :) :)
kul att någon vågar fråga om avel trots att det inte är et svenskt halvblod med "bästa gröna" stamen...
jag tycker nog att du ska ta en hingst som passar dej, med vad du vill göra med avkomman..
kolla upp alla hemsidor och åk o titta på hingstar av alla raser...
om du har en kraftig halvblods typ och e nöjd md den så kan du ju betäcka med en kraftig hingst av halvblods typ...
lycka till med din korsnings fölis..
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Avel Ska testa nat betäckning på mitt sto för att se om hon blir dräktig,el om hon blivit för gammal för föl, och det på bra vilkor...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: Rodde
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 796
Senast: lilith
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka