Föl och fosterförsäkring

pianissen

Trådstartare
Ska föl och fosterförsäkra i år och undrar vad man ska tänka på när man väljer bolag,är det stor skillnad på de olika bolagen?

Sv: Föl och fosterförsäkring

ffa ska du välja det bolag som du tänker ha i framtiden, så du slipper byta bolag och riskera att trilla mellan stolarna.

Det är MKT man måste kolla upp!! Jag ha alla mina hästar i ett bolag, i den ingick foster- o fölförsäkring på ston o till de kommande fölet är 30 dygn.

Samma dag som mittt föl föddes ringer jag då "mitt" bolag o säger att jag vill försäkra mitt föl. Jag frågar HUR många dagar karens de är på ett föl, få då till svar att föl som varit försäkrade via stoet är det 0 dagar karens på!! Jag hade kollat upp hur många dagar karens de va när man gjorde en ny försäkring på ett föl hos andra bolag där det bl a va 5 och 8 dagar i två olika bolag. Men man vill ju ha det bästa skyddet så jag tecknade en försäkring i "mitt" bolag som bara hade 0 dagar, det är ju det bästa. Så allt va frid o fröjd, jag betalar in premien.

När mitt föl är 15 dagar blir han dålig o få hög feber, kontaktar veterinären, han få pencelin. Blir inte bättre så när han var 17 dagar sa han att vi skulle köra honom till Helsingborg och det gjorde vi, där konstaterade de att han hade kraftig lunginflammation o vatten i lungorna, han klarade sig bara 2 tim där innan han somnade in....

Hämtar stoet o kör henne direkt till seminstationen för att betäcka om henne.

Nu till problemet, jag få inte ut livvärdet jag hade försäkrat fölet i, o vet ni varför...???!! Mitt bolag säger att det ALLTID är 20 dagar karens, även på föl.....

Jag ska max få ut 12 000 o de på stoets försäkring.

Jag känner mig lurad. Så i mitt sk bolag kan man inte försäkra ettt föl, för jag anser att 20 dagar är JÄTTE mkt för ett föl.

Idag ringde min svärmor o spelade dum o sa att hon ville försäkra sitt föl och ville veta HUR många dagar karens det var på ett föl, svaret hon få av säljaren är, håll i er nu, 0 dagar karens på föl..!!!!!!!!!!!!

Jag klarar inte av att skriva mer nu, är helt knäckt...

URSÄKTA att de blev långt, men hoppas värkligen att många läser dett...!!!!!

Försäkringsbolag försöker alltid ta den enkla vägen ut. Därför ska man ALLTID skriva ner namn på den man pratat med och vad de lovat samt datum och tid. Har man möjlighet är det ingen dum idé att spela in samtalet. Låter drastiskt, men med försäkringsbolag finns egentligen ingen annan utväg... Dessvärre har även försäkringsbolagen lärt sig att i 9 av 10 fall strider inte hästägaren för sin rätt utan låter det vara. Så stå på dig och strid!!

Jag kollade med A*ria igår om foster och fölförsäkring. Tror att det är dom som tar försäkringen tidigast-på 40 dygn. Och då gäller den med 120.000:- vetvård till fölet är 30 dagar. "Livbeloppet" jag kollade på var 12.000:- och då skulle premien för hela perioden vara 2.400:-.

Eftersom mitt sto står i A*ria kommer jag att ha samma bolag på fölet.

Jag kommer INTE att ge mig!! Detta tycker jag är för jävligt. Jag kommer ALDRIG att försäkra ett föl hos "mitt" bolag. Överväger starkt att flytta mitt sto till ett annat bolag. Få se vad som händer.

Jag ska nu försäkra mitt föl i magen som är 30dagar idag men måste jag ta mitt bolag eller kan jag välja ett annat men ha kvar stoet i hennes bolag som hon har sen tidigare.

Du behöver inte ta samma bolag till sto och föl.
Jag har stoet i ett bolag och fölet i ett annat eftersom villkoren är förmånligast så för mig.
Förra året och i år har jag tagit en sk fölboom försäkring som ett bolag har, då stegras värdet på fölet i takt med dräktighetstiden samt att försäkringen på fölet automatiskt följer tills fölet är ett år. Förlänger man försäkringen sedan så är det ingen karenstid i samma belopp förutsatt att det är i direkt följd. Vid en höjning av beloppet är det en karenstid på 20 dagar.

Fölboom kan tecknas från dag 46 i dräktigheten. Man kan också välja nivå på försäkringen själv, 8000:-, 20.000:- eller 40.000:- beroende på normalvärdet för rasen.

Jag har stoet i ett bolag och fölet i ett annat eftersom villkoren är förmånligast så för mig.
Förra året och i år har jag tagit en sk fölboom försäkring som ett bolag har, då stegras värdet på fölet i takt med dräktighetstiden samt att försäkringen på fölet automatiskt följer tills fölet är ett år. Förlänger man försäkringen sedan så är det ingen karenstid i samma belopp förutsatt att det är i direkt följd. Vid en höjning av beloppet är det en karenstid på 20 dagar.

Fölboom kan tecknas från dag 46 i dräktigheten. Man kan också välja nivå på försäkringen själv, 8000:-, 20.000:- eller 40.000:- beroende på normalvärdet för rasen.
Har kollat upp det bolaget du menar och kommer att ta det då det verkar vara det bästa.
Hon har gått 46 dygn i dag och ska kollas på måndag..
Tack för svaret!!!:):bump:

Ja, som tur är har jag sluppit utnyttja den ännu, och jag hoppas att jag slipper det, men den känns ganska trygg tycker jag.

Det jag skrev om karensen är att det är 20 dagars karens på beloppet mellan det gamla beloppet och höjningen om man höjer beloppet, det belopp man hade från början är det ingen karens på.

Vad hade du för livvärde på foster-föl försäkringen? Det brukar alltid vara karens på höjningen, i alla bolag. Trauma undantaget.

Jag tror att du har rätt...

Ur: If villkor
3.3 väntetid (karens)
Under de första 20 dagarna räknat från försäkringens
begynnelsedag gäller försäkringen
endast för skador orsakade av yttre våld. Om
premien inte betalas i rätt tid räknas väntetiden
från betalningsdagen.
För föl gäller ingen väntetid under förutsättning
att fölet varit försäkrat via stoets försäkring
alternativt foster- och fölförsäkring.

Vid höjning av försäkringsbeloppet och/eller
utökning av omfattningen gäller under de första
20 dagarna höjningen/utökningen endast
för skador orsakade av yttre våld.
Om försäkringen flyttas direkt från annat
svenskt försäkringsbolag gäller försäkringen
utan väntetid om omfattningen är densamma.

Det brukar vara en klar fördel att välja samma bolag som stoet är i när man ska välja.

Jag kollade med A*ria
Man FÅR skriva ut bolagens namn, lika mycket som man FÅR skriva att man kör Opel, handlar hos Konsum och tankar på Gulf... :idea:

Det är först när man börjar tipsa andra om att göra detsamma som förbud-mot-reklamregeln börjar gå att applicera.

Man FÅR skriva ut bolagens namn, lika mycket som man FÅR skriva att man kör Opel, handlar hos Konsum och tankar på Gulf... :idea:

Det är först när man börjar tipsa andra om att göra detsamma som förbud-mot-reklamregeln börjar gå att applicera.

Så du menar att jag få skriva vilket bolag det handlar om????

Det man inte talar om är att den första delen som kostar 4600 kr (40 000kr)

gäller endast till fölet är 6 dagar gammal och då kostar det ytterligare 3600 kr till fram till den är 1 år !!!

Dock annonserar man försäkringen som den gäller 46 dagar till ungen är 1 år .

Mia

Man brukar väl betala sin hästförsäkring varje år?
Skillnaden med denna och andra är att den gäller i ett streck utan karens under den period som anges.
Det är inte så många bolag som tillåter att man föl-och fosterförsäkrar för 40000:- som detta bolag gör eftersom man hos dem inte får räkna med en massa omkostnader som finns i samband med betäckningen hos dem då flera andra bolag försäkrar efter vilka utlägg man haft och då oftast enbart själva hingstavgiften.
Man kan även välja ett lägre värde att försäkra i och därmed få en lägre premie.
Vad kostar det hos andra bolag att föl-och fosterförsäkra + 1 år i 40000:-, är det mycket billigare? För min del så tycker jag att denna försäkring är en bra lösning som jag i sådana fall tycker är värd lite mer eftersom mycket kan hända under fölets första levnadsperiod.

Senast ändrad:

vi har haft alla våra hästar försäkrade hos agria, vuxna som foster, som föl.
men efter att en häst blev skadad och krävde veterinärvård bytte vi bolag då If hade bättre förutsättningar för sånt vilket också kan vara bra för framtiden på småkrabaterna. men agria hade en bra dolda fel försäkring som följde med fölet om man inte bytte bolag.. har inte funderat så mycket mer över det eftersom vi flyttat alla våra hästar nu.. kanske inte var till så mycket hjälp.:crazy:

Om du går ut och tittat på Svelands hemsida så står det att försäkringen gäller 46 dagar till 1 år .

Och från början med en ersättning på 40% av 40000 kr dvs 16000 kr och inte förrän fölet är fött så är man uppe i 40000 kr ingen vetvård för fölet är med .

Dessutom för att ta del av varje höjning måste jag kolla hästen att den är dräktig tex vid 91 dagar igen för har den sen kastat vid 120 dagar kan jag inte bevisa att den var dräktig vid 91 ?! och mister då höjningen .....

Vad är det som är så bra med denna försäkring till skillnad mot tex n Agria fosterförskring eller något av de andra bolagen If och Folksam ?

Agrias som har både en liv och som jag även i stort sett direkt kan försäkra fölis och då även ha en egen vetvård samt liv och har ett eget efterskydd i 30 dagar när fölis är född ?

Eller har jag missat något ?

Mvh Mia

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
710
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka