Föl med diarré

Sanette

Trådstartare
Behöver lite tips från er på buke. Nu är det så att mitt föl har fått diarrè. Det började när mitt sto fölbrunstade. Ganska normalt har jag hört. Men sen har det bara hängt i. Ringde och pratade med min veterinär och hon sa att jag skulle prova att ge honom A-fil. Det gjorde jag men det blev inte bättre. Då fick jag tips om ett preparat som hetet Diarsanyl ( tror det stavas så). Är det någon som har provat det eller vet ni något annat som fungerar bra? :confused: Man vill ju undvika att ge antibiotika med en gång. Han är förövrigt mycket pigg och äter bra och han är drygt två veckor gammal. Tacksam för alla svar!

Sv: Föl med diarré

Mitt förra föl hade diarré ett tag, innan vi kom på vad som felade.
Han var väldigt förtjust i mammas saltsten! Jag plockade bort den och gav mamman salt i kraftfodret istället. På några dagar var han ok i magen igen. :)
Kanske kan vara nå't så'nt?

Avmaska. Fölmasken ger diarree och symptomen brukar dyka upp runt 9e dygnet, dvs samtidigt som mamman brunstar.

Säger som Magdalena: Maska....dvs mamman då ?? Min föling fick oxå lösmage, så till slut fick jag salva av vet för att smörja in baken med :(...Trots maskning. Hon vart helt kal på hela baken. Det funkade...

Saltstenen har jag plockat bort innan han föddes. Ska man avmaska mamman eller fölet och vilket preparat ska jag välja? :confused: Jag avmaskade mamman innan hon flyttade in i fölboxen d v s ungefär i mars månad med Banminth. Ska jag avmaska igen då? :confused:

Senast ändrad:

Du skall avmaska med ett medel som tar fölmask.
Och det är fölet du skall avmaskam det är ju det som har diarre, eller hur.

Ivomev, Normectin o.s.v. fungerar men även Axilur och Rinthal om det fortfarande finns att köpa.

Om du hade avmaskat stoet med Ivomec första dygnet efter fölning, så hade hon inte fått "mask i mjölken" till att föra över till fölet.
Men det är ju för sent nu.

Fölet är bara 2 veckor och så unga hästar maskas ju inte. Det är jättevanligt med diarre vid fölbrunster, vanligtvis brukar det ge med sig ganska så snabbt. Ibland kommer diarrere trots maskning, jag maskade..men fick en lösmagad föling ändå.

När vi fick problem med ihållande diarre på fölsingarna så gav vi kolpulver blandat med fil.Det funkade kanon.

Jo, om man misstänker fölmask så avmaskar man så små. Dock ytterst noga med doseringen! Gärna spruta ut det man INTE ska använda först så det inte kan bli nån miss.

Rota-virus ger också diarrée. Sen finns det andra oförståeliga orsaker. En kompis som föder upp hästar får diarrée på en fölunge varje år (ofta den första av nån anledning) och som får stå på djursjukhuset! Alla möjliga prover är tagna, men ingen vet varför de får det. Inte heller samma sto som är mamma till dem heller.

Ärligt talat så är du den första i mitt liv som sagt det...aldrig hört talas eller läst om det. Jag skulle inte maskat en 2 veckors unge...diarren är ju egentligen bara 5 dagar gamal..dvs om nu fölbrunsten inträder på 9:e dagen och fölet är 2 veckor bara...Istället kan hon ju försöka det som vet förespråkade...det kan ju hjälpa så slipper man kanske ge medel.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Om du hade avmaskat stoet med Ivomec första dygnet efter fölning, så hade hon inte fått "mask i mjölken" till att föra över till fölet.
Men det är ju för sent nu.

Om det nu är fölmask...
Vi maskar direkt efter fölning och kan få diarre´ på fölen ändå..
Men det försvinner efter fölbrunsten.

Man får ju också tänka på vad mamma har i krubban. Allt hon stoppar i sig går ju ner i juvret.
Betfor t.ex. kan straffa sig på fölets mage.

AM

Sanette skrev:
Behöver lite tips från er på buke. Nu är det så att mitt föl har fått diarrè. Det började när mitt sto fölbrunstade. Ganska normalt har jag hört. Men sen har det bara hängt i. Ringde och pratade med min veterinär och hon sa att jag skulle prova att ge honom A-fil. Det gjorde jag men det blev inte bättre. Då fick jag tips om ett preparat som hetet Diarsanyl ( tror det stavas så). Är det någon som har provat det eller vet ni något annat som fungerar bra? :confused: Man vill ju undvika att ge antibiotika med en gång. Han är förövrigt mycket pigg och äter bra och han är drygt två veckor gammal. Tacksam för alla svar!
Om inte fölet visar tecken på uttorkning utan är pigg och glad och äter bra och det inte är "sprutdiarré" utan mer "lös mage" så skulle jag ha lite is i min mage. Det kan ta ett tag innan magen stabiliserar sig efter fölbrunsten. Det hänger säkert dessutom ihop med vad fölis stoppar i sig av mammas mat och ute i hagen.

Min lillhingst som nu är 4 veckor hade lös mage i drygt två veckor från fölbrunsten. Den blev successivt bättre och bättre under tiden, men var inte helt fast igen förrän efter 17 dagar. Se bara till så att du skyddar rumpan med t ex barnolja så att den inte blir skinnflådd och var vaksam på allmäntillståndet.

Carina på Silver Arabians

Jag vet MÅNGA som avmaskar fölet om den får diarrée om de missat att avmaska stoet, och som även får bukt med det direkt. Varför inte avmaska om det nu är mask som är orsaken?

Eftersom diarren brukar vara ganska snabbt övergående...Sen kan man ju aldrig riktigt veta om det verkligen ÄR mask även om det nu ligger närmast till hands...men annat kan ju faktiskt spela in också. Men som sagt, den som vill får väl maska...säger jag inte emot. Säger bara hur jag skulle gjort.

Senast ändrad:

Pratade med min veterinär ( Känd seminveterinär) innan mitt sto skulle föla, just om avmaskning direkt efter fölning och hon sa att det gör man inte längre. Det va jättevanligt förr men inte nu mer. Hon sa också att så små fölisar har ingen riktig tarmflora ännu och det är därför de lätt får diarrè. Tycker att det känns lite tidigt att avmaska fölis nu. Brukar tvätta hans rumpa med lactacyd tvål( oparfymerad) och sedan smörja med lite olja.

Nafayette skrev:
Om det nu är fölmask...
Vi maskar direkt efter fölning och kan få diarre´ på fölen ändå..
Men det försvinner efter fölbrunsten.

Jag avmaskar de föl som fortsätter att ha diarre litet för länge efter fölbrunsten men inte stona.
Jag använder då Axilur till fölen, för den är så ofarlig även om man skulle råka överdosera.
Det har hittils bara hänt på 2 föl totalt och båda blev av med diarren inom 36 timmar.

I år så tänkte jag avmaska stona för första gången, mest för att jag har några sprutor med Normectin liggande över.
Och så vore det ju skönt att inte smitta ner marken så att något annat sto kan bli smittat.

Vi brukar alltid avmaska stoet, första dygnet efter fölning. Fölen får ofta en lindrig diarrè i samband med fölbrunsten, men den brukar gå över på ett par dagar.
I fjol fick vi ett föl, (mamman förstföderska) som fortsatte med diarrèn efter att stoet slutat brunsta. Efter åtta dagar sattes hippotrim in, och magen blev bra på ett dygn.
I år var vi förberedd, när detta sto fölade, och hade diarsanyl hemma. Efter inrådan av vet, sattes det in direkt när fölet fick diarrè. (Samtidig som stoet började brunsta.) Fölet skulle medicineras i tre dagar, vilket är halva sprutan. Diarrèn återkom fyra dagar efter avslutad behandling. Dagen efter återupptogs beh. med diarsanyl ytterligare tre dagar. På den tredje och sista dagens behandling, sattes Hippotrim in i stället, på två dagar var magen helt bra.
Jag brukar i förebyggande syfte smörja fölbaken med vaselin vid dygn sju, för att inte få en skinnflådd fölunge. Om det visar sig att de får diarrè, tvättas de morgon och kväll med såpa eller lactacyd, och smörjs med vaselin.
Kan tillägga att årets andra fölunge inte fick minsta tillstymmelse till földiarrè.
Det här med betfor var intressant. Våra fölston står på Nya Groov, och det innehåller ju melass. Vi får väl ha ett annat foder till det aktuella stoet nästa år.

Har precis samma situation, fölunge med diarre, 2 veckor gammal. Jag avmaskade stoet med ivomec veckan innan fölningen på vets inrådan...
Har ingen saltsten i boxen men har märkt att han äter väldigt mycket av stoets kraftfoder och skall därför i morgon ge henne det så att han inte kommer åt det. Hippotrim var en nyhet, skall nog prova det.
För övrigt är han pigg och frisk och bitsk :crazy:

En vecka innan fölning gör ingen verkan på fölmasken dessvärre.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 104
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?