Föl i Tyskland, bevis??

smulan87

Trådstartare
Jag har nyligen köpt ett sto f.05 e.Dr. Doolittle - Donnerhall u.Whitney ue.Weltmeyer. Hon är registrerad och brännmärkt som hannoveraner och är importerad från Tyskland. Hon har enligt uppgift fått ett föl i Tyskland redan som 3-åring, men jag har liksom inte fått några "bevis" för detta. Min fundering är därför om hon nu nästa år kan gå som 4-åring på eventuella championat? Måste de inte ha något bevis för att hon har fått en avkomma och därför ligger ett år efter?? Hur i så fall får man tillgång till dessa eventuella papper?? Jag mailade till hannoveraner.com och fick ganska omgående svar. Där det bla. stod "the mare by Dr. Doolittle is not entered in one of our studbooks and therefore there is no breeding information in our data base. She also has no registered foal in 2008." Finns det möjligtvis någon annan väg att gå? :confused: Jag fick dock jätte fin information om hennes mamma och även flera länkar till hennes pappa.

Sv: Föl i Tyskland, bevis??

avkomman måste vara registrerad i ASVH för att stoet ska kunna gå som fölsto. Så tyvärr så kan hon ej gå som 4-åring nästa år!

svaret du har fått från hannoveranare förbundet låter ju som om hon ej är registrerad i hannover utan något annat förbund i Tyskland isf!? vad har hon för registreringsnummer? pappan är väl registrerad i Oldenburg har jag för mig, så hon kanske oxå är det?

Jaha då förstår jag!! :laugh: Då hjälper det förstås inte om jag svenskregistrerar stoet antar jag? Ja hur som helst är det inte jätte viktigt då hon i så fall fick fölet väldigt tidigt och därmed också hunnit ikapp de övriga 05.orna ganska bra.

I passet står det "Verband hannoverscher Warmblutzüchter" och även deras typiska symbol för rasen, vilken hon också har på skinkan. ;)
Hennes registreringsnummer är: DE 431 310046605.
Dr Doolittle står som Hannoveraner medan Donnerhall står som Oldenburger, även mamma och morfar står som Hannoveraner.

Hon ska också enligt uppgift vara premierad så det hade varit lite intressant att veta hur det gått (eller vad det egentligen innebär, då jag är helt novis och inte särskilt avelsintresserad heller egentligen) och även vad de har använt för hingst på henne om hon nu har fått något föl.

Tack för ditt svar! :bow:

Åååååååå det måste vara det stoet jag sett på annons och som jag själv satt och drömde om. Hon lät kalasfin.
Sökte på nätet efter annonsen och hittade den, där det ju står att hon är stamboksförd och registrerad i Hannover verband. Har fått ett föl och kan därmed tävlas som 4-åring står det också.

Kan det vara så att hon bara är registrerad men inte stamboksförd? (kan det vara så?)
Att fölet inte är registrerad, kanske dödfödd eller dog som liten?
Bara några tankar som slog mig.

Lycka till/

Ja det är en underbart vacker liten tjej med en otrolig bakbensmekanik. :love: Så jag är toppen nöjd oavsett om hon får gå som 4-åring eller som 5-åring och precis som du säger så uppgav säljaren detta men jag tog det redan då med en nypa salt då jag köpte henne osedd och det är då sådant man får räkna med. I övrigt så verkar allt annat stämma och tilläggas skall att det är den tredje hästen jag köper från samma säljare och även de tidigare två visade sig vara långt över förväntan.

Det är möjligt att det är precis som du säger, jag är som sagt väldigt dålig på just det här som gäller stamböcker och liknande. :crazy:

men då är hon ju registrerad i Hannoveraner, fast det kanske är som SWB säger att fölet ej lever eller det kanske är registrerat i ett annat förbund?

hjälper inte om du registrerar henne i Sverige, avkomman måste vara registrerad här!

har du frågat Hannoveraner förbundet om hon är premierad/visad?

Hon hade varit precis i lagom storlek till mig:love:, såg att annonsen försvann snabbt.
Att den säljaren kan få tag på så trevliga och gångartsmässigt bra hästar har jag alltid funderat på. En bekant på fastlandet köpte också ett jättebra dressyrämne från samma säljare. Till dessa priser dessutom!

Ett stort grattis och lycka till på tävlingsbanorna med henne. Jag är avis:angel:.

Ja men då vet jag hur det ligger till. :)

Nej jag frågade inte senast, men frågan är om de vet något om det då de inte kunde hitta henne i deras stamböcker? Ja,ja nu har jag fått svar på min fråga iaf. och nu får vi se till att satsa på 5-års kval istället! :D

SWB: Ja det ska bli riktigt spännande och se vad det blir av henne. Nu ska hon dock få komma till rätta ordentligt i sitt nya hem, hon har ju rest endel det sista. Ja liten är hon, faktiskt lite mindre än vad hon utgavs för att vara, men hon klarar 160cm gränsen iaf! Förhoppningsvis växer hon kanske lite till, men kanske blir hon liten för att hon fick föl tidigt vilket hindrade växtperioden. Men för mig spelar det ingen roll då jag är liten själv! :laugh:

Enligt svaret du fått från Hannover Verband är stoet registrerat där men inte visad för stamboksföring vilket i Tyskland i regel görs INNAN stoet används i avel. Fölet kan ju ha tillkommit på en tjuvbetäckning.

De kan stamboksföras även med föl vid sidan, men eftersom det inte gjorts så har hon antagligen inte haft föl (hur ser juvret ut?) eller så är det reggat i annat förbund.

Det jag reagerar starkast på är ju att annonsen är rena lögnen. Jag hade frågat säljaren vad de fått den informationen ifrån. Hade hon varit stamboksförd hade det funnits papper på det plus att det varit inskrivet i hennes pass!

*hugger knapp*

Men oavsett vilket så ger väl ASVH inte dispens till ston som fölar som 3-åringar, utan bara till de som betäcks som 3- och fölar som 4-åringar...?

Eller har jag fått det om bakfoten?

men då är hon ju registrerad i Hannoveraner, fast det kanske är som SWB säger att fölet ej lever eller det kanske är registrerat i ett annat förbund?

hjälper inte om du registrerar henne i Sverige, avkomman måste vara registrerad här!

har du frågat Hannoveraner förbundet om hon är premierad/visad?

Kan komma med en liten passus här.
Jag har själv ett 5-årigt Oldenburgersto med föl fött och registrerat i Danmark.
Efter tilläggsregistrering av stoet i ASVH fick jag starta kvalitets bland 4-åringarna, trots att avkomman inte är registrerad hos ASVH.
Det verkade inte vara så noga när jag pratade med dem, det var mest viktigt att det gick att bevisa att avkomman fanns.
Så undantag från det skrivna görs tydligen.

Gällande säljaren så tror jag i ärlighetens namn att hon trodde att det inte spelade någon roll att fölet inte var registrerat i ASVH utan att hon var tillåten att starta med de ett år yngre årgångarna ändå. Det är givetvis inget försvar då uppgifterna uppenbarligen inte stämmer men åtminstonde en förklaring. Självklart kan jag ifrågasätta det hela men då det för mig inte är jätte viktigt så orkar jag inte heller ta itu med det hela. Uppenbarligen får man ju heller inte starta ett 5-årigt sto bland 4-åringar om de fått föl redan som 3-åring. Frågan är ju bara om hon överhuvudtaget har fått föl? Hur kan man se det på juvrerna?? (som ni förstår är jag verkligen helt novis när det kommer till avel...:crazy:) Hon är ganska liten så kanske kan det ha att göra med att hon inte fick tid på sig att växa utan fick föl istället.. men å andra sidan är hon toppenfin i kroppen så hon kanske bara är liten av naturen, varken pappa eller mamma är ju särskilt stora.

Sedan slänger jag ut ytterligare en fundering här.. jag vet att det inte är särskilt önskvärt att ta föl på hästar redan i så unga år, vad är egentligen anledningen till det? Är det möjligtvis för att de inte är tillräckligt färdigväxta då? Ser man annorlunda på det i andra delar av världen eller är det framförallt här i Sverige vi tycker så?

Och jag kan berätta att min -99 (hbl) som fick föl som 4-åring, startade kvalitets inom tävlan trots att avkomman var efter cobhingst.

Detta var ju några år sedan, så de kanske är striktare på detta nu...

Liknande trådar

Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka