Föl i transport

maria_b

Trådstartare
Tänkte bara höra när det är lämpligt att börja binda fölet i transporten?

Min fröken är 5,5 månad och åker ännu löst brevid mamma utan mellanvägg. Hon har åkt väldigt mkt för sin ålder pga skador, betäckning, bete mm.. Jag har i ca två veckors tid nu bundit upp henne i boxen när jag mockar och det har gått bra.

Hon ska åka transport igen om ett par veckor. Är det smartast att ha henne lös då med eller är det läge att binda upp dem på varsin sida av en mellanvägg? Tänkte om det är bättre att hon lär sig att stå fast nu när ändå morsan är med som trygghet brevid eller om det är bättre att börja senare?

Mvh Maria

Sv: Föl i transport

Det står i djurskyddslagen (?) att föl får ej bindas. Så den ska vara lös, men du kan ju ha mellanvägg ändå. Jag hade mellanvägg och fölungen brevid mamman, höbalar framtill så hon inte kunde krypa under bommen och sen stod hon så fint så hela resan.
Tror det är när de är åringar som man får börja binda dem.

Sv: Föl i transport

Okej, ja jag visste inte exakt hur gamla de skulle vara, liksom när de inte är "föl" i den bemärkelsen längre... De kan lika gärna stå utan mellanvägg, transporten är extra bred och det har gått utmärkt att köra dem så hela tiden. Så då får det bli så denna gång med:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: moster
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Utrustning Efter onsdagens upplevelse med transportering av unghästen (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930955) så står vi med...
Svar
11
· Visningar
2 626
Senast: mul
·
Träning Hej! Har ett föl som precis är avvant ifrån mamma och kommer inom bara någon vecka att behöva åka en 15 mil lång resa själv för...
Svar
12
· Visningar
1 165
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama