Föl i flock????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillis12
  • Startdatum Startdatum
L

Lillis12

Hej!
Vet att vi alla tycker olika, men hur gör/skulle ni göra.
Jag har tre ston som alltid är tillsammans, nu ska den yngsta föla. Ska detta sto gå i egen hage med sitt föl eller ska jag samman föra henne med den flock hon alltid gått med?
Jag har fått båda råden av två olika uppfödare.
Min tanke var att göra som så, att hon och fölet går själva första veckan och sedan så sammanför jag dom med dom två äldre stona.
Vad har ni för erfarenheter????:)

Sv: Föl i flock????

När min stallkamrat fick föl bestod vår flock av fyra hästar, som vid fölningen gick på sommarbete. Stoet fölade i hagen (det var tänkt så), och sedan gick de ihop med de andra hästarna som var båd ston och valacker. Det fungerade jättbra, men jag vet int eom jag hade gjort på samma sätt. Jag ahde nog varit för orolig att något skulle gåfel, så jag hade definitivt låtit stoet föla på box med övervakning. Efter ett par veckor hade jag fört ihop dem med resten av flocken. Det kan ju ha att göra med vilken rang fölstoet har också, i vårt fall var det ledarstoet så de andra hästarna hade aldrig fått kröka ett strå på hennes föl.

Jag hade låtit henne föla ute och i flocken, Hästar är ju flock djur och finner störst trygghet i att vara många. Bästa stället för ett föl att födas är ute så den får en bra bakterieflora i sig direkt vilket gör individen mycket starkare och så får den bättre emunförsvar.
Lycka till !

Jag hade låtit henne gå i flock när hon fölade , jag har ingen tidigaren erfarenhet av avel, men när jag var i Estland besökte vi flera hästflockar och en av dom bestod av föl i olika åldrar, ston och valacker. En sak tyckte jag var sååå häftig!, när ett sto hade fått ett föl var dom som två stycken som hjälptes åt att vakta fölet:). T.ex. när fölet låg och sov "omringade" stoet och i det här fallet en valack fölet och kunde på så vis hjälpas åt att hålla andra hästar borta:), det tyckte jag var riktigt häftigt:D.
//Farrebarre

hej!!!

då ston i vilt tillstånd går undan vid fölning för at sen återkomma till flocken då fölet hunnit prägla sig på mamman skulle jag rekommendera dig att flytta stoet till en egen hage i några dagar...
dessutom då det är ett yngre sto kan de andra stona försöka knycka fölet.
har du några fler funderingar så kan du kontakta carina hedman som har basjkirhästar och hon har erfarenhet av föl i flock mm...
hennes hemsida är www.basjkirhastar.se och sen ör det bara att klicka dig vidare till kontakt så har du hennes nummer och mailadress....

mvh basjkir

*kl*
Om stot fölar i flocken kan ett annat sto stjäla fölungen. Jag låter därför det dräktiga stoet gå ensam sista veckorna inför fölning (ifall hon skulle föla i hagen). När stoet och fölet fått några dagar tillsammans och fölet har hunnit präglas på sin mamma fungerar det bra att släppa in dem i den vanliga flocken. Glöm inte heller att fölet ser dåligt första tiden - ha rejäla staket, helst trästaket där fölet går första dagarna.

Mitt lånesto fick gå själv sista veckorna och fölade inne i box under övervakning.
Sedan fick de gå nere i corallen med trästaket de första 3 dagarna (det var mycket passning in och ut eftersom vädret inte var gynnsamt.
Sedan flyttades de till hage med elstaket och när fölet var ca en månad var det dags att öppna betet och då släpptes de med ett annat sto och föl.

I slutet på sommaren så introducerade vi valackerna som fölet (hingst) senare skulle gå med. Sommarfölet flyttades och ett hingstlåneföl kom som sällskap.
När fölet var ca 7,5 mån så flyttade vi mamman och fölen gick kvar med valackerna.

Är den yngsta lägst i rang? När mitt sto skulle föla för första gången hos mig gick hon med en valack och ett sto som bägge var äldre. Men fölstoet var och är fortfarande högst i rang så ingen av de andra hästarna skulle ens drömma om att störa henne eller försöka ta någonting ifrån henne.

När det börjar bli dags för fölning får fölstoet stå inne om nätterna så att jag kan vaka via kamera. De flesta sto fölar nattetid. När fölet väl är fött får sto och föl gå själva i en lite mindre hage bredvid de andra första dagen. Inne andra natten också men sedan brukar de få gå ut i lösdriften igen, lite beroende på väder.

Så gör jag men mitt fölsto är som sagt verkligen högst i rang och de andra lyder hennes minsta vink.

Jag hade två dräktiga ston förra året och de gick inte tillsammans vid fölningarna. Dock släppte jag ihop dem när fölisarna fyllt 3 veckor. (Okej, det första fölet var redan 3 månader när föl nummer två föddes, men du fattar säkert hur jag menar.) Då kände de igen sina mammor och var tillräckligt starka för att orka springa undan om någon var dum mot dem.

Tack för alla svar.
Det blir nog så att stoet och fölis får gå själva först för att sedan introduseras med dom andra två stona.
Fölstoet är lägst i rang och ett av dom äldre stona har nu blivit skendräktigt så risken för kidnappning verkar överhängande av vad jag förstår kan hända.:laugh:

i mitt fall hade nog fölstoet dödat de andra hästarna bara de luktade i samma hage som hon... Det var inte ens att tänka på att ha tillsammans med andra föl+ston över sommaren. Hon skulle vara själv- därmed basta.
Aldrig varit med om det innan....

Jag tror inte du behöver vara orolig att någon av de andra stona ska stjäla fölet. Min erfarenhet är att de står och tittar men att de låter föl och sto vara för sig själva de första dagarna. Hur det är med valacker i samma hage som fölston vet jag inte men hästar är kloka och går på instinkt. Jag skulle inte blanda fölston och valacker. Om du får en hingst så kommer det inte spela någon roll om han träffar sina kompisar tidigt eller vid avvänjning. Det viktigaste är nog att den inte sker förtidigt. Min hingst gick med sin mor fram till 10 månader. Då var han en slyngel och pendlade mellan snutte och dominans. Man behöver inte vänta fullt så länge men gärna längre än de traditionella 6 månaderna. Min erfarenhet är att de blir mer harmoniska. Det bästa för fölet är om det finns andra föl som går i flocken. De behöver inte vara exakt lika gamla för att ha roligt.

Nu går min hingst som blir två i flock med andra hingstar i olika åldrar.

Jag har haft en bra fölning och en dålig men jag kommer låta mitt sto föla i flocken och utomhus nästa gång också.

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI