Föl i dåligt skick!!

B

Boy of Joy

Berättade förut att mitt varmblod har en senskada och att jag letade ny häst. Fick höra om ett 3 årigt varmblodssto som eventuellt var till salu.......och jag åkte ut och tittade.

Där stod en mager tjej full med löss och overkade hovar så vinkeln på frambenen var fel. Hennes hage var MAX 40 kvm och i sin box hade hon ca 3 Icakassar med spån. Hon utfodrades med Krafft grund...........och det visade sej att hon var två år, men jag tycker hon mer ser ut som en förvuxen åring. Det var inte alls den ridhäst jag letade efter..........men hon kunde ju inte stå kvar där.......så jag köpte henne :crazy:

Problemet är att jag inte har någon somhelst kunskap om unghästar och deras eventuellt speciella behov, så jag behöver er hjälp!!!!! :cry:

Hon är under avlusning, har fått stor GRÖN hage och 3 kg Krafft Groov delat på 3 mål. Hovslagaren var hit idag och han trodde att han kunde få till hovvinkeln på ena benet, men det andra vågade han inte säga något om. Det skulle bli bättre.....men inte rakt.

Nu står jag här med en tjej som inte är helt ok. Hon har inga papper och ingen identitet. Stuteriet där hon en gång föddes skickade henne till slakt, och året senare hamnade hon hos mig?

Har ingen direkt fråga..........men vad ska jag göra??? Jag är med föl!!!! :crazy: :love:

Sv: Föl i dåligt skick!!

Förlåt men jag måste fråga:
Nu står jag här med en tjej som inte är helt ok. Hon har inga papper och ingen identitet. Stuteriet där hon en gång föddes skickade henne till slakt, och året senare hamnade hon hos mig?
Om hästen skickades till slakt, varför slaktades den inte då? :confused: :confused:

Killen som skulle hämta hästen ( Dvs anställd på slakteriet ) tyckte det var synd på en sån fin häst. Stuteriet skulle avveckla och skickade därmed åringen på slakt, för att regga henne som travare var för dyrt och besväret för att göra vadsomhelts annat var tydligen för jobbigt. Hästen hamnade hos ett yngre par (vänner till slaktaren) och 8,5 månader senare är hon hos mig. Håller inte storyn eller?

Jag skulle göra ungefär som du...men kanske inte ge kraftfoder om hästen har mycket bete.Skulle vara rädd att ge för mycket.Har du avmaskat?? Kom inte ihåg om det stod.Sen skulle jag ta ut en hästveterinär för att kolla runt hästen och passa på att diskutera foder med denne.Vet att nån fått vitamininjektioner som varit undernärd.

Lycka till // Åsa

Boy of Joy skrev:
Killen som skulle hämta hästen ( Dvs anställd på slakteriet ) tyckte det var synd på en sån fin häst. Stuteriet skulle avveckla och skickade därmed åringen på slakt, för att regga henne som travare var för dyrt och besväret för att göra vadsomhelts annat var tydligen för jobbigt. Hästen hamnade hos ett yngre par (vänner till slaktaren) och 8,5 månader senare är hon hos mig. Håller inte storyn eller?
Jag vet inte om den håller? :)
Bara fundersam om det är lagligt o ok att inte slakta en häst som är skickad på slakt?
Hade jag som ägare fått reda på nå liknade skulle iallafall jag reagera kraftigt?

Sen är ju lite frågan om, vet inte hur nyligen det var det ändrades, men jag tror det borde vara mer än 2-3år sen? Då man måste betala om man fick levande föl?
Förut kunde man betäcka med fin hingst (eller vilken hingst som helst) och sen om man inte hade råd, rycka på axlarna o säga att hästen inte blev reggad = inte fick tävla trav o då inte betala in levande föl avgiften. Numera måste man betala om men får ett föl.. oavsett hingst.

Hon blev avmaskad precis innan jag tog hem henne. Veterinär skulle jag vilja ha ut också, men vi har ingen vettig här i krokarna. Den enda som "funkar" låter mig vaccinera hästarna själv för att det är för långt att åka (???!!!)

Hon verkar piggare än sen hon kom, så jag avvaktar ett tag till..........tror jag.......om jag inte blir nojjig. Hennes allmäntillstånd är inte perfekt, men gott. Borde jag ta henne till ATG kliniken och kolla henne direkt tycker du?

Angående slakthistorien.........stuteriet var medvetna om affären för de var dom själva som sålde iväg hästen för halva slaktpriset.

Boy of Joy skrev:
Angående slakthistorien.........stuteriet var medvetna om affären för de var dom själva som sålde iväg hästen för halva slaktpriset.
Ok, då är jag med.

Lycka till med hästen o hoppas du får ordning på allt.

Om jag hade köpt en "vanvårdad" häst så skulle jag nog vilja kolla upp henne hos en vet eller klinik, vad som nu ligger bäst till hands. Så att hästen kan få rätt vård nu när du har henne. När hon är "frisk" så kan du ju börja fundera på hur du ska lägga upp träning för hästen.
Har hon fått någon hantering?

Gräs är bästa näringen - att ösa på med krafft är kanske tårta på tårta. Det är inte bra om hon tar sig för snabbt, kolla avföring, ska vara lagom grön o fast och urin - skarp lukt för mycket protein, och så ev gallor som också kan tyda på överfodring.

Har hon brist på något så är det väl troligen på vitaminer o mineraler så ge henne en dos.

Avmaska naturligtvis - ja, det är bra med träckprov men i det här fallet kanske det är dumt att vänta tills man får resultatet
Var beredd på att hon kanske skjuter iväg i höjden och att hon inte tappat sina mjölktänder.

Jag hade en vbltravare i stallet vars historia låter som din exakt. Han blev ok promenadhäst (han var felställd i ena bak och skruvade enormt och var snubblig - bakbenet blev snabbt varmt o galligt och ryttaren fick bygga sakta).

När han kom till oss som 3 1/2åring hade han fått upp ett bra hull, påbörjats inridning och blivit för pigg för dåvarande ägaren (som var den som "räddade" honom) som var mer eller mindre nybörjare.
När han lämnade mitt stall efter en vinter var han 7 cm högre, skruvade mycket lite, var i normal kondition för en 4 åring och helt ok att rida. Tyvärr hamnade han hos ännu en - jag red i tonåren vuxen nybörjare och efter några månader hörde vi att han mest bara bråkade - konstigt, 4 år gammal och en nybörjare på ryggen på en pigg o glad häst. Ännu ett "bevis" för vbltravare som är omöjliga som ridhästar....

Tackar för alla svar!

Summan av kardemumman är alltså att jag ska skära ner på Krafften och ge vitaminer, mineraler och låta henne beta utav h-e!

Har funderat en hel del på om jag verkligen ska ta mig an henne, men lämna tillbaka henne gör jag inte! Mina vänner och bekanta, speciellt sambon, tycker att jag ska skaffa mig en häst jag kan rida. Det var ju det jag ville..................Hoppas att detta ger nåt i slutänden.

Hon är så snälll och lugn. Blir hon rädd för något så tar nyfikenheten ändå överhanden tillslut. Hon har en jättefin trav!!! Hon ser rktigt ståtlig ut när hon lyfter på svansen och travar iväg med riktigt mjuka fjädrande steg.................långa steg för att vara så liten.

Till de förra ägarna måste jag ge lite beröm också. Dom hade lasttränat henne så hon trippade lungt in ......och ut ur transporten. Hon lyfter duktigt på hovarna också. Att tvätta henne var däremot :devil: Hon siktar bra med framhovarna ;)

Om jag vore du skulle jag göra en ordentlig veterinärkoll, och sedan utgå från det. Har ni ingen bra veterinär i trakten kanske du kan åka till en annan kommun?

Lägga ut en bild..................jo visst ska jag göra det! Är ju ingen hejjare på det här med datorer, men ge mig nån dag så ska jag väl lyckas få ut en bild. Ska ut å fota imorgon förmiddag.

Varför kallar du en 3-åring föl kom jag på att jag måste fråga. Eller köpte du en annan häst än den du skulle titta på ?

Som jag skrev tidigare har jag ingen erfarenhet av unghästar/föl. Berättade ju tidigare att jag fått uppgifter om att hästen var tre år och när jag kom dit visade det sig att hon var två. Antar att jag kallar henne föl för att hon ser ut som ett sånt. Var gränsen mellan föl och unghäst går har jag ingen aning om. Jag är väl korkad kanske. ;) :D

Senast ändrad av en moderator:

Aha då är jag med, föl är dom tills året dom är födda tar slut dvs vid nyår, sen är dom konstigt nog åringar vare sig dom är födda i mars eller augusti - men man fodrar efter antalet månader dom är, i en foderstatstabell brukar dom vara unghästar tills 36 månader, men du säger att du rider en unghäst tills den kanske tom är 5 år.

Din häst kan vara efter i utvecklingen och då är en hästvetrinärs åsikt inte fel när det gäller att tala om var hon ligger. Man fodrar ett o tvååringar ganska olika.

Men nu är det grässäsong och på ett bra bete m salt o mineral o ev vitamintillskott o avmaskning (ta gärna ett träckprov)så är det bara att se tiden an.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka