Föl dödades i trafikolycka

Fruktansvärt tragiskt :(

Mitt i allt kan jag inte låta bli att undra om luckan var av trä eller fallande "gardin"?
 
Så fruktansvärt tragiskt och hemskt för uppfödare, ägare och den stackarn som inte han väja... :'( finns inga ord.
 
Vilken mardröm... Kommer lägga om rutten för min unge efter att ha läst den här nyheten inför flytten om en månad. Hade egentligen tänkt köra motorväg med honom men det går precis lika bra att ta småvägar, det går dessutom fortare. Har cirka 20 minuter körning till lösdriften han ska stå.
Helt fruktansvärt att det hände men tror att det är svårt att förhindra om de får panik...
 
Hur är säkerheten i en transport om ett föl lyckas ha sönder luckan? Undrar jag. Hemsk händelse :cry:
Problemet är som alltid att det brister på säkerheten av den mänskliga faktorn å detta är inte sista gången som det sker en dödsolycka i samband med hästtransport .
 
Jag håller faktiskt med dig.

Och tur att den påkörande föraren klarade sig, annars mest synd såklart om fölet, ensam???, instängd i en okänd transport och en massa konstiga ljud utan någon trygghet med sig???. Olyckor kan hända hur noga man än är men detta verkar klantigt skött.
 
Jag håller faktiskt med dig.

Och tur att den påkörande föraren klarade sig, annars mest synd såklart om fölet, ensam???, instängd i en okänd transport och en massa konstiga ljud utan någon trygghet med sig???. Olyckor kan hända hur noga man än är men detta verkar klantigt skött.

Varför klantigt skött? Det är det normala och de brukar vara lugna. En panikslagen häst - oavsett storlek - kan ta sönder det mesta.
 
Jag håller faktiskt med dig.

Och tur att den påkörande föraren klarade sig, annars mest synd såklart om fölet, ensam???, instängd i en okänd transport och en massa konstiga ljud utan någon trygghet med sig???. Olyckor kan hända hur noga man än är men detta verkar klantigt skött.
Jag håller med @Alexandra_W till 100%, hur transporterar du en ensam fölunge, i baksätet på bilen? :confused:
 
Jag håller med @Alexandra_W till 100%, hur transporterar du en ensam fölunge, i baksätet på bilen? :confused:
Lastbil om man vill vara mer safe... men jag säger inte att jag hade gjort annorlunda, det där skulle kunna hänt 99% av oss som har föl. Jag fick mig en tankeställare och kommer nog tvinga med mamma häst som sällskap när min ska flytta.
 
Lastbil om man vill vara mer safe... men jag säger inte att jag hade gjort annorlunda, det där skulle kunna hänt 99% av oss som har föl. Jag fick mig en tankeställare och kommer nog tvinga med mamma häst som sällskap när min ska flytta.
Jag hade ingen mamma att ta med, hon låg död i boxen på Ultuna och att hitta och ordna med lastbil vid den tiden på dygnet jämfört med att snabbt hämta egen transport och köra själv var inte jämförbart. Självklart gör man vad man kan för att trygga transport av sin häst/ponny oavsett ålder, men att kalla det för klantigt skött om man själv inte var närvarande och vet hur det sköttes kan man ju hålla sin käft! :rage:

Någon av de inblandade kan mycket väl läsa här på forumet och jag vet själv att det sista man vill höra när man nyss förlorat en häst är en förståsigpåare som inte var där skriva att det var klantigt skött. :banghead: För ett par år sedan var det en ponny som förolyckades efter att den tagit sig ut ur transporten och det var många hårda ord som fälldes då, ända tills en djupt olycklig ponnyryttare själv skrev om det som hade inträffat och omständigheterna runt omkring.

Så, klantigt skött, den som var där och vet hur klantigt det hela sköttes kan ju berätta hur det skulle skötts annorlunda och varför denne inte sa någonting. :cautious:
 
Lastbil om man vill vara mer safe... men jag säger inte att jag hade gjort annorlunda, det där skulle kunna hänt 99% av oss som har föl. Jag fick mig en tankeställare och kommer nog tvinga med mamma häst som sällskap när min ska flytta.

Lastbil ger ju ofta betydligt större smittrisk och belastning så. Ta med mamma funkar fast om det är långt blir det kanske lite ogörligt det med, och sämre komfort för den lille som får mindre plats.

Det är skitsvårt, och som sagt hade nog kunnat hända 99% av de som transporterat/köpt/sålt föl. Inklusive mig själv som fått hem/kört hem avvanda föl i strippat släp över halva landet mer än en gång. Till stor del på motorväg.

Så en enorm tragedi för alla inblandade men jag anser inte någon ska klandras. Det är en "freak accident" som det verkar, en sån där olycka så osannolik att den knappt händer. Men när den gör det är det en fruktansvärd tragedi. Men skydda sig mot dem är mellan svårt och omöjligt, för alt innebär oftast en annan risk.

Ang lastbil skulle en fölunge troligen kunna skada sig på inredning med? Min senaste lyckades med konststycket att göra illa sig på en främre liten vägg i en annars strippad transport. Var tydligen inte alls imponerad första halvan av resan. Inte rädd, bara sur. Efter omlastning på en parkeringsplats åkte han andra halvan som ett lamm i helstrippat släp (vi hade kamera).
 
Lastbil ger ju ofta betydligt större smittrisk och belastning så. Ta med mamma funkar fast om det är långt blir det kanske lite ogörligt det med, och sämre komfort för den lille som får mindre plats.

Ang lastbil skulle en fölunge troligen kunna skada sig på inredning med?

Beror väl på vilken lastbil... Min fölunge åkte lastbil 2v gammal. En som tvättas mellan varje häst, dvs en mkt seriös transportör (galopp).
Han plocka loss mellanväggen. Klart saker kan hände, mamman kunde trampat på honom när han låg ner osv, men jag anser att det var det säkraste sättet att frakta dem. Dessutom hade vi kamera och han som körde körde sååå försiktigt och bra!
De kan göra sig illa i boxen också. Vet inte vad som skulle vara värre i inredning i en lastbil.
 
Beror väl på vilken lastbil... Min fölunge åkte lastbil 2v gammal. En som tvättas mellan varje häst, dvs en mkt seriös transportör (galopp).
Han plocka loss mellanväggen. Klart saker kan hände, mamman kunde trampat på honom när han låg ner osv, men jag anser att det var det säkraste sättet att frakta dem. Dessutom hade vi kamera och han som körde körde sååå försiktigt och bra!
De kan göra sig illa i boxen också. Vet inte vad som skulle vara värre i inredning i en lastbil.

Det beror väl lite på hur lastbilen ser ut antar jag, de jag har sett har varit flerhästars (alltså inte 2-3 utan fler än så) och det har inte varit noll mellanrum mellan golv och tak på "mellanväggarna" t ex.

Notera att jag inte menade lastbil per se är farliga, utan att om man har maxad otur - likt fölet i transporten - så kan de skada sig på nästan vad som helst, och att jag inte tror en lastbil är helt säker där heller. Ut ur den borde de inte komma ens med totalpanik, men de kan ju fastna/göra illa sig så att de dör/måste avlivas av det. Dvs det går aldrig skydda sig mot allt - precis som du själv är inne på (de kan göra illa sig i box med)
 
Jag hade ingen mamma att ta med, hon låg död i boxen på Ultuna och att hitta och ordna med lastbil vid den tiden på dygnet jämfört med att snabbt hämta egen transport och köra själv var inte jämförbart. Självklart gör man vad man kan för att trygga transport av sin häst/ponny oavsett ålder, men att kalla det för klantigt skött om man själv inte var närvarande och vet hur det sköttes kan man ju hålla sin käft! :rage:

Någon av de inblandade kan mycket väl läsa här på forumet och jag vet själv att det sista man vill höra när man nyss förlorat en häst är en förståsigpåare som inte var där skriva att det var klantigt skött. :banghead: För ett par år sedan var det en ponny som förolyckades efter att den tagit sig ut ur transporten och det var många hårda ord som fälldes då, ända tills en djupt olycklig ponnyryttare själv skrev om det som hade inträffat och omständigheterna runt omkring.

Så, klantigt skött, den som var där och vet hur klantigt det hela sköttes kan ju berätta hur det skulle skötts annorlunda och varför denne inte sa någonting. :cautious:

Ursäkta men varför citerar du mitt inlägg och nämner ord som jag inte ens skrivit? Du låter extremt arg på mig?
Jag tycker jag varit ödmjuk i mitt inlägg och skriver att det där kunde hänt alla?

beklagar med ditt sto. men åter igen, varför känner DU dig påhoppad av MIG? varför detta aggressiva inlägg mot mig?
 
Det beror väl lite på hur lastbilen ser ut antar jag, de jag har sett har varit flerhästars (alltså inte 2-3 utan fler än så) och det har inte varit noll mellanrum mellan golv och tak på "mellanväggarna" t ex.

Notera att jag inte menade lastbil per se är farliga, utan att om man har maxad otur - likt fölet i transporten - så kan de skada sig på nästan vad som helst, och att jag inte tror en lastbil är helt säker där heller. Ut ur den borde de inte komma ens med totalpanik, men de kan ju fastna/göra illa sig så att de dör/måste avlivas av det. Dvs det går aldrig skydda sig mot allt - precis som du själv är inne på (de kan göra illa sig i box med)
ah han plocka ur mellanväggen.. det var som en box. jag var mest rädd att hon skulle råka kliva på honom...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inom loppet av ett par veckor har fyra föl dött i salmonella på en gård i norra Ångermanland. ... Källa / Läs mer...
Svar
2
· Visningar
701
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Återigen lyfts den sorgliga statistiken i Storbritannien. Sedan 2010 har 38 ryttare dött i trafikolyckor. De flesta av olyckorna beror...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För precis en månad sedan dog Julie vid en fölning. Mitt i sorgen fick familjen i dag nästa chock – någon har lagt ut en komplett annons...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fallet med stoet som dog av svält intill sitt föl i Essunga 2014 väckte stor uppmärksamhet. Nu har ägaren dömt till villkorlig dom och...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp