Ja precis han är mörkfux! Manen är nästan svart med blonda ”slingor” i nu och samma med svansen.Måste bara fråga, vad har han för färg? Fux med mörk man?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis han är mörkfux! Manen är nästan svart med blonda ”slingor” i nu och samma med svansen.Måste bara fråga, vad har han för färg? Fux med mörk man?
Fräck färg, hoppas han får ha kvar den!Ja precis han är mörkfux! Manen är nästan svart med blonda ”slingor” i nu och samma med svansen.
Hur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.
Ger ni några andra mineraler under sommaren än under resten av året?
Tycker du det räcker/täcker behovet av mineraler?Vi stoppar in salt sten och mineralsten större modell till dom.
Kan du inte ta ut honom precis utanför hagen och fodra?Hur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.
Jo kanske. Vi är helst två när vi hanterar dom i hagen, min är så låg i rang och den andra väldigt på och hingstig. Men det går säkert att träna och vänja dom vid det.Kan du inte ta ut honom precis utanför hagen och fodra?
Hur vet man?Tycker du det räcker/täcker behovet av mineraler?
Tänker att dom växer mycket på betet och är rädd att det blir knas om mineralerna inte är i balans. Våra har saltsten och det vore smidigt om mineralsten funkade. Vilken har du?
Jo kanske. Vi är helst två när vi hanterar dom i hagen, min är så låg i rang och den andra väldigt på och hingstig. Men det går säkert att träna och vänja dom vid det.
Funderar mest på hur andra gör, min uppfattning är att många inte hanteras dagligen när dom går på bete men kanske har fel!
Smart, så kan jag göra om jag hittar något som är tillräckligt gott planen är att ta in dom 2-3 ggr i veckan och då får dom ju och det kanske är fullt tillräckligt men jag blir så nojig att han ska få bristerNej, hanterar helst inte dagligen, men kollar dom så allting är okej.
Jag brukar ge ett vitamintillskott som man kan ge i handen som godis när hästarna är på bete, bra att du påminde mig nu så jag kan beställa hem det. Brukar köra SemperCubes från St Hippolyt, men finns säkert flera olika. Är inte så noga på om dom får det varje dag eller endast några ggr i veckan.
Du kan ju ge dubbel eller trippel dagsdos bara så blir det lagom över tidSmart, så kan jag göra om jag hittar något som är tillräckligt gott planen är att ta in dom 2-3 ggr i veckan och då får dom ju och det kanske är fullt tillräckligt men jag blir så nojig att han ska få brister
Ja hur vet man.. det är ju svårt att veta vad betet innehåller och hur mycket dom äter per dygn.Hur vet man?
Tack, det funkar nog om jag köper godare mineralerDu kan ju ge dubbel eller trippel dagsdos bara så blir det lagom över tid
Ja jag funderar också mycket. Just betesperioden ju väldigt svårt att veta vad man borde ge för något. Mitt sto är högdräktig och går ju snart med föl. Och sen har jag en unghästJa hur vet man.. det är ju svårt att veta vad betet innehåller och hur mycket dom äter per dygn.
Det började egentligen med att jag upptäckte ett litet (kallt) överben på insidan under knät igår. Googlade såklart en massa och visst kan han fått en smäll eller så. Men det verkar också som att det kan bli så när dom växer? Särskilt om det är hårt underlag? Hur som helst, Google tog mig vidare och då fastnade jag på just vikten av att ha mineralbalans. På vintern har man ju rätt bra koll på det men svårare nu på betet. Någon sökning handlade om att de växer mycket under sommaren pga högt protein och energi i gräset, och då är det extra viktigt att ha koll på mineralerna.
Sen fortsätter ju min hjärna givetvis och funderar på hans päls (han fällde tidigt, satte sen ny vinterpäls för ett par månader sen som han inte fällt än) och ifall det tyder på han kanske har någon obalans. (Avmaskad är han).
Japp, sån hippokondriker är jag ibland..
Ger samma mineraler som vanligt. Ingen kraft nu dock då min är lite rund Försöker hantera honom iaf lite varje dag nu då han blev vildhäst så fort han släpptes på bete, och vi ska ha ut hovis om ett par veckor och vill gärna att han ska gå att hantera dåHur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.