Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Nepenthe Fy, jag blir galen av att höra om det! Hur svårt ska det vara att låta bli andras grejer!!
Det låter jättekonstigt. Vad står det i era kontrakt? Olika maskmedel tar ju olika masksorter plus att det är problem med resistens så det är inte ok att göra som i ditt stall.. Tycker jag. Att det ska vara så svårt att hitta ett bra stallNu ska de avmaska alla hästar i stallet, utan kolla masken och min var avmaskad när vi kom 26 september?
Fick veta det igår då det gick ut på facebook i en grupp jag inte var med i. De avmaskas idag.
Det låter jättekonstigt. Vad står det i era kontrakt? Olika maskmedel tar ju olika masksorter plus att det är problem med resistens så det är inte ok att göra som i ditt stall.. Tycker jag. Att det ska vara så svårt att hitta ett bra stall
För mig är det kanske lite extra känslig eftersom min stora hade massa maskproblem även som vuxen, så där på ett sätt som knappt är möjligt. Han var tom med i ngt maskprogram på Ultuna. En dag står vi där med spolmaskar som inte svarar på maskmedel så hästarna får kolik och dör. Det är min absoluta mardröm...Ska kolla kontraktet.
Fått svar att det är såhär de gör här för de är smidigast.
Ja jag tycker det är jättejobbigt. Nu hoppas jag att vi kan prata om det till nästa gång men jag tycker sånthär blir väldigt tråkigt.
För mig är det kanske lite extra känslig eftersom min stora hade massa maskproblem även som vuxen, så där på ett sätt som knappt är möjligt. Han var tom med i ngt maskprogram på Ultuna. En dag står vi där med spolmaskar som inte svarar på maskmedel så hästarna får kolik och dör. Det är min absoluta mardröm...
Vi avmaskade, mockade som en dåre och bytte hage flera gånger men maskarna kom tillbaka. Han hade spolmask fast han var vuxen och han lyckades inte utveckla sitt immunförsvar, som hästar brukar göra. Han hade också lite blodmask som var svår att bli av med och fick bandmask också vi ett tillfälle. Men det är ju OT här, men jag rekommenderar INGEN att avmaska hej vilt. Tyvärr hade han andra problem också så han lever inte längre. Men den gången han hamnade på Ultuna med skadade tarmar (troligtvis också pga mask) så var jag INTE lycklig.Ja och det står tydligt i SVAs hemsida som jag länkade till.. även angående stygnflugelarver som någon hänvisade till.
Vi ska inte bara slentrianmässigt avmaska alla hästar. De skaffar sig sitt eget immunförsvar mot maskarna. För mycket avmaskning skadar hästens immunförsvar och låter de maskar som överlever bli resistenta.
Va tråkigt med din häst Hur gick det?