förvirrad av föräldrapenningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
trodde ju nu när vi har barn nummer 2 att man hade fått kläm på det här med föräldrapenningen.. men efter ett samtal med försäkringskassan blir jag bara med förvirrad...

alltså hos oss är det maken som tar ut föräldrapenning och nu är han sjukskriven för att hans händer domnar bort bland annat och han han ibland inte ens lyfta Emma (en massa remisser är skickade och vi väntar på utredning osv...)

eftersom Emma fyllt ett år så måste jag ta ut 5 dagars föräldrapenning i veckan för att få behålla min SGI och det är ganska viktigt för oss eftersom båda blev av med jobbet när jag var gravid pga konkurs och sen startade jag företag som är under uppbyggnad och har knappt dragit in några pengar alls förra året... skulle min SGI beräknas på förra årets inkomst blir den minimal...

jag trodde i min enfald att jag kunde ta ut 5 lägstanivådagar/vecka för att spara på fullersättningsdagarna men fick reda på att jag var tvungen att ta ut fullersättningsdagarna för att behålla SGIn. Och så var det inte förut!!! men jag kunde ta ut lägstanivådagarna på helgerna - betyder det att jag kan ta ut 2 lägstanivådagar (lö-sö) och 3 fulldagar (må-on) och allt är OK eller? vad 17 ska man med lägstanivådagarna till egentligen?

och så en fråga till: maken har dagar kvar för sonen - hur länge till kan man utnyttja dom?
:confused: :confused: :confused:
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Han kan ta ut dagar till sonen fyller 8 år.

Jag har för mig att det "alltid" har varit så att man måste ta ut fminst 5 fulla dagar i veckan sör att få behålla sgi:n efter att barnet har fyllt 1 år.

Men det borde gå at ta ut 5 fulla dagar och 2 garantidagar på helgerna.
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Som jag har förstått det måsta man ta ut 5 st "SGI-dagar"/vecka from den dag då barnet blir 1 år.

Men nu vart jag helt förvirrad :crazy:

Min kompis säger samma sak btw, kanske inte gör oss klokare men...

Har du tittat på www.fk.se ?
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Ja det får man självklart göra men det var väll inte det som var problemet utan hon undrade om hon BEHÖVDE nalla på SGI-dagarna (alltså de dagar som ger mer pengar)
Eller om hon kunde blanda sgi och lägstanivådagar för att ta ut 5 dagar totalt per vecka.
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

när sonen (som nu är 6,5 år) var liten så kunde man ta ut vad som då hette garantidagar 5 dagar i veckan (eller givetvis ta ut sgidagarna eller en kombination av dessa)... jag kan inte ta ut 7 dagar/vecka eftersom jag måste fortsätta jobba litegrann i alla fall - problemet är ju att det jag jobbar nu kanske inte ger någon inkomst förrän om ett par månader...

pratade ju just med fk och inte blev jag klokare för det...


såg just att storleken på föräldrapenningen inte påverkades om jag tog ut färre än 5 dagar tills dess att E. är 2 år men att SGIn om jag skulle bli sjuk eller måste Vabba sänks.... någon som vill anställa mig istället - jag får magsår av allt man måste kunna? :crazy:
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Nickan skrev:
Ja det får man självklart göra men det var väll inte det som var problemet utan hon undrade om hon BEHÖVDE nalla på SGI-dagarna (alltså de dagar som ger mer pengar)
Eller om hon kunde blanda sgi och lägstanivådagar för att ta ut 5 dagar totalt per vecka.
jaha *jag=trög*
Men hon måste nog tyvärr nalla av sgi dagarna. Reglerna är väl 5 fulla sgi dagar i veckan, inte 3 och sen garntidagar.
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

när fyllde hon 1? tror det är 3 månaders karens om man byter vid 1-år så får nya föräldern behålla sin sgi trots mindre uttag än 5 dagar/vecka.

sen trodde jag att det gick att blanda garantidagar med fullersättningsdagar till 5 dar/v för att behålla sgi:n för den fk info vi var på där sa de att garantidagarna kan vara bra att ha som utfyllnad efter 1 år för att blanda med och behålla sin sgi.
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

det är ju det jag trott hela tiden... och jag har för mig att det har getts som svar förut när andra frågat, så jag blev så förvånad

Hon blev 1 år 14:e jan.... nåja det är ju inte hela världen, vi överlever ju ;)
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Enl min handläggare på FK så kan du blanda garanti-dagar o SGI dagar för att komma upp i 5 dagar/vecka (jag hoppas att hon vet vad hon talar om) men du kanske inte bara kan ta ut garantidagar utan måste ha minst 1 SGI/vecka :confused:
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Oj då, kanske jag borde kolla upp det där. Jag använder ju garantidagarna för att fylla upp till 5 hela arbetsdagar nu när jag jobbar deltid. Annars är de ju totalt värdelösa om de måste tas ut utöver SGI-dagar.
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

>eftersom Emma fyllt ett år så måste jag ta ut 5 dagars föräldrapenning i veckan

Detta är förmodligen en korkad fråga men gäller detta med minst 5 dagar även om ni inte är föräldralediga på heltid? Går det inte att göra så att du tar ut halva dagar och jobbar halva? Har du eget företag, menar jag, går det kanske att pussla, särskilt om din man ändå är hemma och sjukskriven. Eller behöver man redovisa hur barnpassningen sköts om finns tid då varken pappan eller mamman formellt sett kan ta hand om barnen (när du jobbar och din man är sjukskriven?)?
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

På fk:s hemsida så står det:

Det finns sätt att skydda SGI:n Du kan bland annat behålla din SGI när ditt barn fyller ett år om du:

* inte alls arbetar och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka
* arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid
* studerar med studiestöd.

Det står "hel föräldrapenning" om det betyder sjukpenningsgrundad fp och inte låglönedag så kan de väl skriva så i så fall, så hade man sluppit fundera...
Nu blev ju jag orolig oxå. Jag jobbar 4dgr iveckan o tar ut 1 lägstanivådag för att fylla ut så att min SGI inte sänks.
På försäkringskassan här har de inte sagt nåt om det. Konstigt.
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

du kan jobba två dar och ta tre sgi-dagar.... vad du tj'nar eller inte på att jobba är ju något du själv bestämmer om du klarar dig på... men 5 dagar i veckan ska du ha SYSSELSÄTTNING dvs du kan jobba 4 och ta en sgi-dag... eller blanda hur du vill bara det blir 5 dagar..... förstår du? så om du klarar dig på tex tre SGI-dagar ekonomiskt och vill jobba, varför då inte jobba två dagar? (även om du som du säger inte får pengar på jobbet då det är eget företag?)

så har jag fattat att det funkar....
 
Sv: förvirrad av föräldrapenningen...

Det är mindre än ett år sedan jag jobbade deltid och kompletterade med fp dagar, jag fick då beskedet (och gjorde så) att jag kunde ta av garantidagarna som utfyllnad. Till mig sa dom att det inte spelade någon roll vilka dagar jag använde, bara jag fyllde ut med fp till heltid(oavsett sjukpenning eller lägstanivå).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Hästvård Min kära häst mår inte bra :( Det började för en månad sedan med att hon kändes väldigt stel i höger varv (ej halt), i vänster varv var...
Svar
6
· Visningar
1 322
Avel Okej, nog för att den där damens brunster förvirrat mig förr, och ffa överraskat mig. Men nu har det slagit rekord. Var i ordentlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 744
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp