Förvaring av hösilagebalar?

Narcissa

Trådstartare
Jag tänkte beställa hem en hel del storbalar hösilage. Innan hämtade jag två åt gången.
HUR undviker man att det går möss i dem? Kan man ställa dem på lastpallar eller vad är bäst?
 
Vi har våra på lastpallar i ett bra foderrum med gjutet jämnt golv. Det gör att vi kan möblera om med hjälp av en handtruck om vi vill. Vi har aldrig haft problem med möss, men vi har rätt duktiga katter också :-)
 
Jag har aldrig haft möss i balarna. Hade dem på lastpallar, mest för att de inte skulle frysa fast i marken.
 
aldrig ngsin erfarit att möss på silage är ngt problem. jag förstår inte riktigt ditt problem/fråga öht?
 
Vi har dem oöppnade ute på gårdsplanen, staplade i ett hörn.
den öppnade står på en lastpall i vår foderkammare.
har en bra jaktkatt i stallet :)
 
Så lastpallar är kanske det man ska gå på.
Vet flera där möss gnagt hål i balen och boat in sig, därav min fråga.
 
Jag har aldrig haft möss i balarna. Hade dem på lastpallar, mest för att de inte skulle frysa fast i marken.

Så gör vi också med stora som små. Försöker också att inte ställa dem kloss intill väggen men det lyckas inte alltid.

Aldrig haft möss i dem och jag tror tom vi har/har haft råttor i stallet. Nu har grannarnas katter dock börjar göra ett riktigt bra jobb känns det som, inte sett/hört möss på länge men de kommer kanske in till vintern igen.
 
Hade oxå mushål i en bal som har stått sedan förra sommaren. Det var små gångar i marken under så de har antagligen haft balen som bo. Funderar på om om det är bättre att lägga ut plattor under balarna så de inte kan gnaga sig in underifrån? Jäkla jobb att lägga ut dom bara. Annars får det bli lastpallar hur man nu ska få tag på så många... vill beställa ganska många balar.
 
Jag förvarar balarna, rundbalar på ca 350 kg, direkt på marken utanför stallet, de ställs där direkt från fältet eftersom ska flyttas så få gånger som möjligt då varje flytt innebär en viss risk för skada på balen, de körs vid användning in i stallet med traktor, en och en. Har aldrig haft problem med möss i balarna, däremot har stallkatterna ibland använt en bal som klösbräda, så numera nätar jag runt dem, det ogillar katterna, och det sägs även vara bra mot fåglar, men jag har aldrig sett fåglar på balarna.
 
Håller med. Katter är ett större problem än möss. Katter som klättrar på balarna gör hål med sina klor.
 
Jag tänkte beställa hem en hel del storbalar hösilage. Innan hämtade jag två åt gången.
HUR undviker man att det går möss i dem? Kan man ställa dem på lastpallar eller vad är bäst?
Jag har aldrig haft problem med möss.
Som flera andra har jag mina på lastpallar men det är för att kunna flytta med handtruck.
Första säsongen förvarades de utomhus, då ställdes de direkt på marken. Inga mus-problem trots att katterna då inte kommit på vad som är meningen med att vara katt.
 
Hade oxå mushål i en bal som har stått sedan förra sommaren. Det var små gångar i marken under så de har antagligen haft balen som bo. Funderar på om om det är bättre att lägga ut plattor under balarna så de inte kan gnaga sig in underifrån? Jäkla jobb att lägga ut dom bara. Annars får det bli lastpallar hur man nu ska få tag på så många... vill beställa ganska många balar.

Lastpallar är inte svårt att få tag i, förstås lite beroende på var man bor.
Jag har köpt ett tjugotal direkt från ett företag som tillverkar och reparerar lastpallar, i Karlstad.
Ett drygt tiotal till fick jag av en granne som är lastbilschaufför och som fick på sitt jobb.
 
Har lärt mig att sand är bra för att undvika gnagare eftersom det är svårt att göra gångar i det. Vet dock inte hur man praktiskt ska göra det, har aldrig sett det i praktiken i häststall.
 
Fick tips av min granne som är bonde att inte ställa balarna på lastpallar eftersom mössen då lätt kommer under balarna, istället ska de stå på grusplan på en tjock presenning (typ militärens). Har inte heller haft problem med möss någonsin men ställer balarna så ändå.
 
Fick tips av min granne som är bonde att inte ställa balarna på lastpallar eftersom mössen då lätt kommer under balarna, istället ska de stå på grusplan på en tjock presenning (typ militärens). Har inte heller haft problem med möss någonsin men ställer balarna så ändå.[/QUOTE
Vi har också balarna direkt på mark men utan presenning och har inte haft några stora problem med möss. Däremot har han haft nånting som han körde ner i marken för att skrämma sork med, vet inte om det gjort nån jätteskillnad.
 
vi har dem på pall och hårdgjort under. att sätta dem direkt på åkern häromkring är dödsdömt, möss och råttor går in i dem direkt :/
 
Vi har heller aldrig haft problem med råttor/möss eller några sorters gnagare. Vi har en stor grusplan på baksidan av stallet där vi ställer alla balarna (tar eget och får in ca 300 balar). Där emot så har vi haft problem med fåglar som hackar hål i balarna. Kråkor är fräcka fåglar som inte räds något :rage:
 
Vi har heller aldrig haft problem med råttor/möss eller några sorters gnagare. Vi har en stor grusplan på baksidan av stallet där vi ställer alla balarna (tar eget och får in ca 300 balar). Där emot så har vi haft problem med fåglar som hackar hål i balarna. Kråkor är fräcka fåglar som inte räds något :rage:

Vet att flera här vid lägger nät över balarna! Borde ju hålla fåglarna borta :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp