Första ordet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sablar22

Trådstartare
Vad sa era småttingar först?

Freddy säger "TiTaa" titta, alltså :D
fast lite viskande sådär.
När han ser nån av katterna så säger han "SSSSS"
antagligen för att vi säger "Kisse" :angel:

Annars är det mkt "ord" som innehåller t och s
som han häver ur sig.
Ba ba, da da, och ma ma. blir det oftast när han är arg/uppspelt.

Jag tycker det är så jäkla häftigt med barn :love: :)
man får själv upptäcka så mkt nytt..varje dag :bow:
 
Sv: Första ordet

Emma började med Mamamama! ibland avslutat med Namnam... inte så svårt att lista ut vad hon vill då :D
sen blir det lite Baba och Ti-Ta Dä (titta där), glömmer aldrig när vi var i mataffären senast och hon fik syn på väggen med olika smörgåsskinkor (hon älskar skinka) först var det Ti-Ta Dä! och så pekade hon och blev mycket belåten när jag tog ett paket, men det fanns ju mera, både Dä, Dä och Dä (pekar åt alla håll), sen tyckte hon vi skulle ha mjukost oxå :D
 
Senast ändrad:
Sv: Första ordet

Mina barn har alla tre börjat med "isse" i lite olika varianter sen har "uvve" kommit, sen pa-pa och som nummer fyra - ma-ma!
Så efter kissen, vovven, pappa har de lyckats upptäcka mamma!
 
Sv: Första ordet

Vissa barn säger ju meningar med orden i fel ordning,
det kanske är så att mamma är viktigast fast kommer
på fjärde plats.. dvs på första plats omvänt :idea:
 
Sv: Första ordet

*hihi*
Selma minns jag inte vad hon började med, där bara sprutade det ord ur munnen på henne när hon väl upptäckte att man kunde kommunicera så...
Ett av Signes allra första ord var i alla fall BÄÄÄÄÄHH!! :eek:
Hon är rent generellt sen med språket, är snart 2 år och har inte alls många ord på repertoaren än - jag är dock inte orolig, det kommer!
Allan är nu nästán 8 månader och det rä väldigt mycket mama och papa, utöver dadadadada... Fråga mig inte bara om det är mamma och pappa osm menas eller om det bara är ljudövningar... :p
 
Sv: Första ordet

Det är ju skitsvårt att skilja på vad som menas
med alla ljud såhär i början.
Men det är ruskigt kul att lyssna på samtalen
med leksakerna :D
 
Sv: Första ordet

Min etta sa Hej, nej, gullebulle (!), lampa, ass (glass), mat, att (katt), ätt (häst) och ävvla (jävlar??)

mamma pappa och ida (samma ord för frida och vidar) gick också bra.

MEN sedan började han gå och då slutade han prata :D utan tog själv allt han ville ha, typ !

Det dröjde flera år innan han ansträngde sig lika mkt med talet som vid 11-12 månader :o

tvåan är 11 månader och säger mest mamamamamama och eh :D
 
Sv: Första ordet

Tycker det är svårt att säga, det var mycket mamamama när hon var liten. Sen höll hon på att morra ett tag oxå *grrr*. Lite pappapa, fast det var svårare. Titta är nog första ordet som inte bara var ljudfenomen som var roliga att upprepa.

Roligast var när pappan varit hemma först veckan och när jag kom hem från jobbet så sa hon glasklart "KAKA" och pekade på skafferiet ;)
 
Sv: Första ordet

Vet inte om det var mina första ord, men jag sa: tenna o tanka.
Kan ni gissa vad det betyder??:rofl:

Jo, tandborste, tandkräm.:banana:

Min syrra sa bla: riggasetter (cigareter, pappa röker ute ibland)
aslögon (glasögon)

Men det var inte förstaord :D
 
Sv: Första ordet

:D Det första jag sa var Stäng dörr´n
Gammelmormor frös alltid och så fort nån
öppnade dörren så vrålade hon just "stäng dörr´n

Smulan: Haha..där fick pappsen för att bjussat
på kakor :rofl:
 
Sv: Första ordet

Elias första ord var tack och hejdå:D
Han är en artig liten gosse :banana:

Nu babblar han för fullt (1,5 år idag!) Men det är inte så mycket man förstår.
Men några ord han kan är:
Att = Katt, Ohoh =hund, Nej, jaaa, ysse = mössa, Koo = sko, Biia = bilar, Traktooo = traktor, Äno = stjärnor, Äsa = Läsa, Dicka = dricka, Bas =bajs, Tissa =kissa, hallå.

Och så mamma, pappa, momo (mormor) och några ord till :)

// Anna
 
Sv: Första ordet

Sonens första ord minns jag ej så här men däremot dotterns...hon är nu 2 år så det är ju inte så länge sedan. Hennes öppningord var : GLASS-GLASS.....
särskilt högt sades det om hon stog vid källardörren...där nere hade vi frysboxen och när vi skulle hämta glass så sa vi alltid glass-glass i stora lass mums fillibabba mumsfilibabba.....hon gillar glass kan man ju gissa.

madde
 
Sv: Första ordet

Min dotter började med "titta" som sades i många olika tonfall, så det kunde betyda "mamma, kolla, en traktor" eller "nu kom pappa hem" eller "å, där är ju klossen jag letade efter" eller tusen andra saker. Ord nummer två var "faffaff" (=farfar), och sedan kom mamma och pappa....

Ett annat tidigt ord var "nettivär" (=veterinär) som användes till ALL sjukvårdspersonal.....
 
Sv: Första ordet

Eric sa mamma,pappa, titta, hej då, hej och tack när han var 10 månader.

Isaac sa tack, nej, mamma, pappa och hej när han var 11 månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 744
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp