Första hästköpet, förberedelser?

Förbereda:
Kolla hur det ligger till med stallplatser, finns det ens lediga boxar i stall inom rimligt avstånd och hyra?

Vad man behöver:
Du ska inte köpa något innan du faktiskt hittat en häst. Men grundläggande grejer är ju borstar, akutlåda, schabrak, sadel och träns (ibland följer det med), täcken (kan man köpa in allt efter som årstiden), skydd.
Man brukar märka vad man behöver när hästen har kommit hem och då fyller man på allt efter som :)
 
Det är mest dom grundläggande sakerna jag tänkte på :) Jag har en låda full med oanvända ryktsaker, så det behöver jag inte tänka på! Akutlåda ja.. vad bör den innehålla?

Sadel, täcken och sånt köper jag när köpet är gjort så allt passar bra! :)
 
Sedan, hur många x av grimmor etc är bra att ha? :)

Jag skulle säga att man som absolut minst behöver ha 2 grimmor. Den man vanligen använder och minst en reserv. Samma med grimskaft. Just grimmor brukar dock vara en sådan sak som man snabbt samlar på sig mängder utav.
 
Jag går i tankar till mitt allra första hästköp. Vad behöver jag förbereda? Vad ska jag köpa?
Stallplats en grimma och grimskaft är en bra början. Man köper sen utefter vad det blir för häst, köper det som är nödvändigt efterhand. Ingen idé känner jag riktigt att köpa på sig grejer innan man har skaffat hästen.

Klart sjukgrejer och liten förbandslåda aldrig är fel att ha innan, det är ju trots allt stor skaderisk precis vid köpet med nytt stall, nya omgivningar, nya hagkompisar etc. Men i övrigt så köper man ju saker och ting efterhand som man behöver dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp