Förslag på foder

jenny82

Trådstartare
Har ni några bra förslag på vad jag mer kan ge min häst för foder?

Jag har en arabvalack på 4 år, nu rids han 5-6 dagar i veckan. Blandat dressyr o uteritter. Han är 160 cm hög och har ganska svårt att hålla hullet.

Nu får han:
Morgon: 2 kg hö, 0.5 l korn, 2 dl torr betfor och mineraler
Lunch: 1 kg hö, 0.5 l korn
Middag: 2 kg hö, 0.5 l korn
Kväll: 3 kg hö.
Betforen är självklart utblandad med vatten.

Kan jag ge honom nåt annat istället för kornet på middagen tex? Det känns så tråkigt att bara ge honom korn. Havre kan jag inte ge honom, då blir han jättepigg. Mineralerna är han inte så förstjust i heller.

Han har även svårt för att bygga muskler har jag märkt, så han kanske står på fel foderstat helt enkelt, eller vad tror ni?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
903
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp