försäljning-besiktning

rebus

Trådstartare
Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier om köpare som drar sig ur i sista sekund vill jag ha handpenning. Jag har hört att 10% är en vanlig summa att lägga, gäller det oavsett pris tycker ni?
Hästen i fråga är klinikbesiktigad inkl. röntgen ua 2006. Jag har sagt ett pris, men kan gå ner 5000:- om enbart gårdsbesiktning görs då det är den summan som skiljer de två undersökningarna åt, det är alltså jag som står för besiktningen. Köparen tycker att detta är OK, frågan är om det finns någon risk för mig med det om något problem uppstår i framtiden? Jag upplyser såklart om hästens eventuella skade- eller sjukdomshistoria, kan tillägga att hästen aldrig har varit halt eller sjuk. Jag har en dolda fel försäkring sedan födseln på hästen, men hästen är inte försäkrad i summan den säljs för, och den kommer inte att vara försäkrad i köpesumman efter köpet heller. Ni som är vana försäljare, hur gör ni?
 
Sv: försäljning-besiktning

Jag överlåter ALLTID till köparen att besiktiga hästen. För att inte få något tjafs i efterhand.

Rent juridiskt uppfattar jag min position starkare om köparen INTE gör någon egen besiktning, men jag är inte intresserad av det, jag är intresserad av att köparen är nöjd med köpet av en frisk häst. Och därmed har beslutat och valt veterinär efter eget huvud.

Säljer du som privatperson eller näringsidkare?
 
Sv: försäljning-besiktning

Som privat, köparen vill att jag står för besiktningen och jag sa då förslaget som jag skrev.
Jag vill såklart också att köparen ska vara nöjd, och i mitt grundpris ingår en klinikbesiktning och röntgen. Det var köparen som förde på tal att eftersom hästen är röntgad för två år sedan ua så kanske det inte behövdes nu om mitt avdrag på priset blev det jag skrev. Hade jag varit köpare hade jag hellre röntgat, men det är nu inte mitt val. Jag undrade bara att OM det nu skulle vara något senare som upptäcks så har ju jag skött min upplysningsplikt som jag ser det. Köparen har däremot enligt mig inte tagit så allvarligt på sin undersökningsplikt i mina ögon.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 620
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 403
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 800
Senast: QueenLilith
·
R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
5 022
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp