Försäkringsbolag

jis

Trådstartare
Vilket försäkringsbolag tycker ni att man ska välja om man bara ska ha en veterinärvårdsförsäkring på en skogsmulle?

Motivera gärna era svar.
Vad är det som gör det bolaget bättre än de andra till exempel?

Något bolag man bör undvika helt?
 
Vilket försäkringsbolag tycker ni att man ska välja om man bara ska ha en veterinärvårdsförsäkring på en skogsmulle?

Motivera gärna era svar.
Vad är det som gör det bolaget bättre än de andra till exempel?

Något bolag man bör undvika helt?

If, för att dom är väldigt väldigt bra att ha att göra med.
 
Beror ju helt på vad du vill ha, vad är viktigast? Att premien är låg? Hur stor summa kan du hosta upp i självrisk? Fast + rörlig eller bara fast, som då är högre? Viktigt att medicin ingår? Osv. Kolla vad bolagen kan erbjuda och fundera på vad du är ute efter. :) Jag hade Sveland på min förra häst samt på ponnyn jag har nu och har tyvärr behövt utnyttja försäkringen en del på båda. De har alltid ersatt utan krångel och jag är nöjd med den försäkringen. Kostar 150kr/mån, knappt 2000 i fast självrisk och 20% i rörlig.
 
Ett tips kan vara att kolla med bolag som du har annat försäkrat i, saker som bil, hem, hus, hund o s v. De flesta bolag ger rabatt om man flera försäkringar hos dom.
 
Du kommer ALLTID kunna hitta personer som är supernöjda och personer som är helt missnöjda, oavsett vilket försäkringsbolag du väljer.
Beror ju helt på vad du vill ha, vad är viktigast? Att premien är låg? Hur stor summa kan du hosta upp i självrisk? Fast + rörlig eller bara fast, som då är högre? Viktigt att medicin ingår? Osv. Kolla vad bolagen kan erbjuda och fundera på vad du är ute efter. :)
Exakt!
Eftersom vi alla har olika önskemål om vad som ska ingå och vad vi är beredda att betala för det, så är det väldigt svårt att göra en rättvis jämförelse.
 
Beror ju helt på vad du vill ha, vad är viktigast? Att premien är låg? Hur stor summa kan du hosta upp i självrisk? Fast + rörlig eller bara fast, som då är högre? Viktigt att medicin ingår? Osv. Kolla vad bolagen kan erbjuda och fundera på vad du är ute efter. :) Jag hade Sveland på min förra häst samt på ponnyn jag har nu och har tyvärr behövt utnyttja försäkringen en del på båda. De har alltid ersatt utan krångel och jag är nöjd med den försäkringen. Kostar 150kr/mån, knappt 2000 i fast självrisk och 20% i rörlig.

Det bolaget har tyvärr inga djurförsäkringar.
 
Beror ju helt på vad du vill ha, vad är viktigast? Att premien är låg? Hur stor summa kan du hosta upp i självrisk? Fast + rörlig eller bara fast, som då är högre? Viktigt att medicin ingår? Osv. Kolla vad bolagen kan erbjuda och fundera på vad du är ute efter. :) Jag hade Sveland på min förra häst samt på ponnyn jag har nu och har tyvärr behövt utnyttja försäkringen en del på båda. De har alltid ersatt utan krångel och jag är nöjd med den försäkringen. Kostar 150kr/mån, knappt 2000 i fast självrisk och 20% i rörlig.


Det är inte villkoren i försäkringen jag vill ha åsikter om. Det kan jag ju jämföra själv på bolagens hemsidor.

Det jag vill veta är hur BRA bolagen är.
Vad man har för erfarenhet om hur väl de håller sin del av avtalet, vilket bolag som är minst krångligt, osv, om du förstår vad jag menar?
 
I så fall har jag under årens lopp haft problem med Agria, If och Sveland men jag haft trevliga upplevelser med Agria, If, Sveland och Folksam.
Så jag tror att det finns både nöjda och missnöjda kunder till alla bolag.
 
@jis Jag förstår vad du menar, men
som ameo skriver finns nog inget bolag med uteslutande nöjda kunder. Det var därför jag tipsade om att jämföra villkor. Och jag svarade ju faktiskt även att jag är nöjd med/fått bra hjälp av Sveland. :)
 
Nej det förstår ju jag också att inte alla kan vara nöjda.

Men jag vill ju höra folks olika åsikter och erfarenheter för att bilda min egen uppfattning.
Det är väl det forum är till för?

Ska man resonera som er så kan man ju inte diskutera någonting för alla har ju olika åsikter?
 
Det är inte villkoren i försäkringen jag vill ha åsikter om. Det kan jag ju jämföra själv på bolagens hemsidor.

Det jag vill veta är hur BRA bolagen är.
Vad man har för erfarenhet om hur väl de håller sin del av avtalet, vilket bolag som är minst krångligt, osv, om du förstår vad jag menar?
Det finns inte en chans att en enskild kan ge ett vettigt svar på det. Det krävs många försäkrade hästar i många bolag och många sjukdomar/skadetillfällen med många olika ombud och tjänstemän involverade för att kunna ge en rättvis bild. Man måste ha ett vettigt underlag för att kunna göra en bedömning vilket bolag som är bäst.
 
Nej det förstår ju jag också att inte alla kan vara nöjda.

Men jag vill ju höra folks olika åsikter och erfarenheter för att bilda min egen uppfattning.
Det är väl det forum är till för?

Ska man resonera som er så kan man ju inte diskutera någonting för alla har ju olika åsikter?
Nej att diskutera vilket (försäkrings)bolag som är bäst att ha att göra med lönar sig sällan när det gäller produkter där folk sällan har kontakt och oftast bara med ett bolag. Jag vet hur Agria var för 10-15 år sedan (trevliga även vid ersättning) och Dina är nu (trevliga men har inte utnyttjat försäkringen) men har ingen som helst koll på övriga bolag.
 
Vilket försäkringsbolag tycker ni att man ska välja om man bara ska ha en veterinärvårdsförsäkring på en skogsmulle?

Motivera gärna era svar.
Vad är det som gör det bolaget bättre än de andra till exempel?

Något bolag man bör undvika helt?
Vad sägs om Folksams lägsta vetvårdsförsäkring, värde 25000? Det har jag mina ponnyer i, det får räcka. Jag resonerar som så att någon buköppning ska inte göras och inte heller en massa operationer. Blir de så dåliga att man ställs inför valet att antingen avliva eller operera så blir det avlivning. Beror lite på vad det är. 25 000 räcker för att ringa ut en veterinär en helg om hästen exempelvis brutit ett ben i hagen eller så, eller sy en sårskada.

Beror ju på hur du resonerar i kring eventuella skador som kan komma upp?
 
Jag har varit väldigt nöjd med Folksam. Både vad gäller häst och hundförsäkring. Vettiga premier och aldrig varit något krångel med ersättning. Snabba på att betala ut pengar är de också.
 
Vilket försäkringsbolag tycker ni att man ska välja om man bara ska ha en veterinärvårdsförsäkring på en skogsmulle?

Motivera gärna era svar.
Vad är det som gör det bolaget bättre än de andra till exempel?

Något bolag man bör undvika helt?

Jag kan bara hålla med de flesta här. Om ett bolag är bra eller inte beror oftast på vad jag själv har valt för försäkring. Jag har hästar i två olika bolag (för jag inte har flyttat försäkringen vid köp utan övertagit för att undvika "kludd" vid ev skada). Ena bolaget har varit "jättebra". Inte ett knussel om någonting trots att hästen krävt många uttag p g a skada. MEN så är hon också fullt försäkrad, upp över öronen så att säga. Vi har lagt till rehabilitering och annat smått och gott. Så när vet rekomenderade stötvågsbehandling ingick det i den försäkringen vi betalar för. = inga problem från fb´s sida. En annan häst i ett annat bolag har jag varit i luven på för de inte vill ersätta men då har den inte varit fullt försäkrad, medan de andra i samma bolag fått allt vi "bett" om. Det är våra egna uppfödningar och vi har varit noga med att försäkra vad det går redan från foster. Däremot har vi inte hög livförsäkring. Den är dyr och där "gamblar" vi. Vi resonerar att oftast går det mesta att behandla så max veterinärvård och extrabehandlingar och skulle det vara så illa att hästen måste avlivas så får vi förlora det.

Så, det går inte att svara på den frågan utan att utgå från dina egna önskemål och jämföra olika bolag utifrån det. Jag har känslan av att har man fullförsäkrat så är det sällan fb trilskas.
 
Jag har varit väldigt nöjd med Folksam. Både vad gäller häst och hundförsäkring. Vettiga premier och aldrig varit något krångel med ersättning. Snabba på att betala ut pengar är de också.
Folksam snabba ? Har nu väntar i 4 veckor på ersättning på vetrinärvården på vår hund iof sommar ...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 168
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 628
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 173
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp