Försäkring på många hästar?

lanzo

Trådstartare
Jag har 7 st hästar och jag har räknat lite på mina försäkringar, det kostar mkt bara i premie att jag kan köpa en ny häst varannat år, så nu funderar jag på att plocka bort försäkringarna på dem. Känns bättre att lägga undan de tusenlapparna istället till veterinärkostnader. Oftast kostar det 5-6000 kr med veterinär när det behövs och då får man ju inte igen den summan ändå, eftersom det tillkommer självrisk och 20% av kostnaden som jag ska stå för. Vi driver verksamhet och ha lite att ta av om det skulle krisa. Hur gör ni andra som har många hästar???
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Har runt 15 hästar. Veterinärvårdsförsäkring på en häst, och försäkrar en del av de föl som ska säljas. Annars inga försäkringar.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Jag har 7 st, varav 3 är försäkrade och det är föl/unghästar som kommer säljas så småningom. Jag har dom försäkrade för att det ska finnas en obruten försäkring vid försäljning. Skulle något av mina avelsston bli riktigt dåliga och behöva en dyr operation så hade det inte blivit av även om dom vore försäkrade och billigare vet vård har jag råd att betala ur egen ficka.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Jag har 6 hästar, alla har extra allt-veterinärvårdsförsäkring. Livvärdena har jag sänkt, ligger mellan 10 000 - 25 000 kr.

Tips, vetvårds försäkringarna ärr ganska mycket billigare om man höjer självrisken till 5000 kr.
Jag har inte gjort det, men funderar på det, har nu mellan 18000 - 2800 i självrisk.

Jag kommer inte ta bort försäkringarna, vill inte stå i valet och kvalet om vad jag ska göra om någon skadar sig ordentligt.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Vi har 9st och alla försäkrade, dock endast lägsta värdet i A1 och lägsta värdet i vetvård dvs 50'kr med tillägg för buköppning.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Jag har inte så många hästar, 4 stycken, dom har alla veterinärvårdsförsäkring (60 på 3 120 på 1) och livförsäkring (från 30' och uppåt) samt att jag har tilläggsförsäkring PLUS som täcker för mediciner. Jag har många gånger funderat på att säga upp försäkringarna och i stället spara pengarna men så händer det något med någon häst och så tänker jag bäst behålla försäkringarna...

Jag har 2800 i självrisk på samtliga.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Det beror ju på hur mkt buffert du har och om du har råd att mista hästar om det är värt att försäkra eller ej.

Är det äldre hästar skulle jag låta dem gå oförsäkrade och välja att ta bort hästen om det händer ngt allvarligare.

Är det yngre hästar med ett högt värde (värde är inte bara kronor och ören utan även att det kan vara svårt att hitta en ny minst likabra individ till verksamheten) skulle jag iaf vilja ha dem vet vårdsförsäkrade.
Men välja en högre självrisk för att få ned premien och hoppa livvärdet.

Finns det hästar som ska säljas skulle jag behålla försäkring på dem.

Själv har jag bra vet vårdsförsäkringar på mina men ska höja självrisken och sänka/ta bort livvärdet för att komma ned i premie.
Just för att det känns som att man kastar många pengar i sjön varje år men jag vill inte heller stå utan hjälp om det skiter sig.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Hur kan du ha 18000 - 2800 i självrisk? du menar 1800 (en nolla mindre)- 2800?
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Veterinärvård skulle jag aldrig våga vara utan. Om en häst behöver opereras akut för ex tarmvred, eller ta bort benbit osv som är mer vanligt, ryker rätt stora summor. Jag skulle inte själv då vilja stå i valet att behöva ta bort hästen för att jag inte har råd med veterinärvården.

Livförsäkring däremot är mer vanligt att ta bort. Det har vi också gjort när vi haft fler hästar. Det jag tänker på eftersom du säger att du bedriver verksamhet är om du har hästar du ska sälja. Jag vet flera som tagit bort livförsäkringen, sedan fått reservation på hästen pga ex hälta och då i princip inte kan sälja hästen för att den inte går att försäkra. Så ta en funderare kring det :)
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Skulle aldrig ens tänka tanken på att inte ha hästarna försäkrade. Jag har veterinärräkningar på 20.000 denna månaden tex.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Jag har 6 hästar, två är oförsäkrade, 2 är veterinärvård+A1 försäkrade och 2 är veterinärvård+A2 försäkrade Har ganska hög självrisk 2800 på alla tror jag.

Har dragit ner rejält på försäkringarna förr hade jag alla A1 men blev ju fruktanvärda summor som skulle betalas varje år.

De som är oförsäkrade är 19 och 21 år så känns smart att ta bort deras försäkringar då jag nog ändå inte skulle vilja att en så gammal häst fick genomgå nån större operation.

Ingen är heller livförsäkrad i sitt rätta värde, utan mest struntsummor.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkring på många hästar?

20 hästar, inga individuella hästförsäkringar sedan 2005 (dock ansvar och lite smått annat genom verksamhetsförsäkring). Om man snittar långt under medelrisken tjänar man på det, snittar man över förlorar man på det. Så den bedömningen bör man nog göra utifrån vilken verksamhet och vilket arbete hästarna går i.

Med många hästar är det dock medelrisken som spelar roll, så det är fullt naturligt att man tänker sig att man ska ha sitt eget föräkringsbolag.

Håll i huvudet bara, att två buköppningar kostar sådär 150.000 kr.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Har många hästar och när premien gick på 70 000 per år (trots låga livvärden och lägsta vet.vård) och jag behövde använda till en häst som stod på intensivvård på djursjukhus där räkningen gick på 50 000 och jag fick själv betala 28 000 av de 50 000 slutade jag ha mina hästar försäkrade. Har bara unghästar som ska säljas försäkrade idag och då till låga värden.

Att man får betala mer själv när man har rörelse beror på att försäkringen inte tar någon moms. Så på mina 50 000 gick 10 000 bort med en gång för momsen och sedan tar ju inte försäkringen alla kostnader heller.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Håll i huvudet bara, att två buköppningar kostar sådär 150.000 kr.

Och med det menade jag egentligen att man ska se till att bygga upp ett eget kapital i sitt "eget" försäkringsbolag. Gör det med de premier som du slipper betala, tills kapitalet är tillräckligt.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Jag har 16 hästar, ingen verksamhet.
Ingen av hästarna är försäkrade men jag har en ordentlig buffert.

Livförsäkring är ointressant när man, som jag, betalt i snitt 11000kr per häst i inköp (några mycket billigare, den dyraste 35000kr).

Jag har hittills haft tur med vaccinationer och ett par kastrationer som enda veterinärkostnad och har därmed hittills tänkt rätt.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Jag var för många år sedan i den här situationen. Det jag slutligen bestämde mig för var att teckna en katastrofförsäkring på alla hästarna, något som skulle göra det möjligt för mig att bygga upp något nytt om alla hästarna av någon anledning dog samtidigt, tex pga brand i stallet.

I övrigt valde jag att lägga undan pengar för den veterinärvård jag var kunde tänkas behöva, jag var dessutom helt på det klara med att om en häst skulle råka ut för något dödligt skulle jag ändå inte ersätta den med en ny då jag egentligen själv tyckte att jag hade för många hästar.

Numer har jag bara två unghästar kvar, och dessa är försäkrade med dolda fel sedan de föddes, har veterinärvård men väldigt lågt livvärde. Min man äger våra två äldre hästar, en 20-åring och ett triangelmärkt sto, dessa har veterinärvård men "inget" i liv.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

OM man har disciplin nog att verkligen lägga undan de pengarna som annars skulle gå till försäkringsbolagens premier och spara dessa så att man hela tiden har en ordentlig buffert liggande, Då kan man ju mycket väl ha djuren oförsäkrade. Har man en 4-5 hästar som är högt försäkrade så kommer man ju upp lätt i 50 000 eller mer på ett eller två år bara på premier.

Problemet är om det händer nåt allvarligt i glappet mellan man slutar att ha försäkrat och tills man har en rejäl buffert undanlagd.

Kanske läge att först spara ihop till en liten buffert på i alla fall en 10 000 och sedan sluta försäkra och så bygga på sin buffert hela tiden?
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Kl

Jag hade rätt många hästar ett tag, och avslutade försäkringarna på samtliga. Inte långt därefter fick en av hästarna en rätt komplicerad magåkomma och sluträkningen landade på 160 000.-
Var bara att bita i det sura äpplet. Fortsatte dock ha hästarna oförsäkrade o fick igen så stor räkning igen.
Nu har jag bara tre, men har faktiskt alla försäkrade. Ponnyns tog jag över när jag köpte, var inte så dyr o risken för fång känns alltid överhängande när det gäller sådana små. Blodisen försäkrade jag på en gång. De har en tendens att behöva utnyttja försäkringen. Eftersom tre försäkrade hästar ger rabatt försäkrade jag även gamlingen. Hennes blev nästan gratis då.
Jag har dessutom stoppat in större delen av min djurbuffert i huset idag.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Tack för alla råd :) Jag kommer att plocka bort försäkringarna på de jag ska ha kvar, men behålla på unghästarna som är till salu.
 
Sv: Försäkring på många hästar?

Vi har 3 avelsston som alla är försäkrade för hyfsade livvärden och två med 30' i vetvård och en med 60', om jag inte minns fel. Vi har även avelstillägg på dem och tänkte nu lägga till Plus på de som är dräktiga, av den anledningen att stor del av eventuell veterinärvård ligger i resekostnader.

Brukar alltid försäkra fölen eftersom de ska säljas.

Nu sysslar vi med kallblodstravare och etfersom det är en frisk ras så kostar inte varje sto mer än strax över tusenlappen per år i premie. Funderar ändå ibland på att man kanske hellre skulle lägga undan själv..
Men i våras miste vi ett föl vid två dagars ålder och då fick vi igen ca 9000kr och räkningarna landade på ca 16+moms. Då var man glad att man hade försäkringen!
Istället för att försäkra upp dem kanske man ska tänka att man haft sin otur nu, men vem vet..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 092
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 465
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 390
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 766
Senast: Almii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp