Försäkring / ansvar/ svartjobb?

mannagryn

Trådstartare
Har ett helt privat stall som vi hyr med fyra egna hästar. stallkontraktet och tre av hästarna är skrivna på min sambo. Alla hästarna är försäkrade på olika nivåer.
Har stallet i närheten av en större ort och det finns såklart en hel del yngre tjejer och även vuxna som vill komma och pyssla med hästarna och mysa i stallet. Vill ha det så, har ju ingen ridskola men rider alltid med barnen och ger dem tips om hur de ska göra för att det ska fungera för hästen.

Nu efter två år och en hel del erfarenheter rikare har en hel del funderationer dykt upp ang ansvarsbiten, muntliga avtal och ev kontraktskrivning. Plus att vi upplever att det finns människor som tar saker och ting för givet, vilket inte alls känns bra.

Det som vi gjort hittills är att prata med föräldrarna om att de ska se till att deras barn har egen olycksfallsförsäkring, godkänd hjälm och måste följa stallets regler och våra överrenskommelser för deras egen och hästarnas skull. Som ni förstår kan detta ibland bli otydligt vad som gäller och skulle nu vilja skriva ner detta så man får det svart på vitt= inga missförstånd.

Vad gäller vid skötsel, stallsysslor och ridning?

Kan man skriva medryttaravtal/ fodervärdsavtal med minderåriga, och kan man skriva in preciserat i dessa vad som ingår när det gäller skötsel, vård av hästen osv ?

Betalande medryttare/ delfodervärd vs icke betalande, kan man byta stallsysslor osv mot ridning eller blir det svartjobb?

Kan man skriva in ang tex tillsägelser och ev påföljder ifall kontrakten inte följs?

Klurigt det här eftersom en hundralapp alltid är en hundralapp men en timmes jobb (enklare stallsysslor), behöver man göra det och vad är det värt?


Vi har ju trots allt ganska höga kostnader för stallhyra,foder, strö, bil o släp,veterinär, hovslagare, utrustning mm, mm. och tycker det är rimligt att man betalar och/ eller sköter det man ska när man får rida och vistas hos oss.

Tacksam för tips och råd!

/ Manna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 899
Senast: Tassa
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 808
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 212
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 863
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp