Försäkra fostret?

V

veronican

Hur fungerar det? Jag har ju läst om fölförsäkringar man kan teckna efter att föl kommit till världen men hur fungerar det med försäkring innan dess?

Vissa hingstar har ju en fosterförsäkring som ingår vid betäckning har jag läst och det är, som jag förstått, ett sätt att inte förlora alla sina pengar om stoet kastar fostret efter man betalat för hingsten?

Men hur funkar det om man tex betäcker med en hingst som inte har detta erbjudande, tex som man betalar språngavgift och 90-dygnsavgift. Går det att själv teckna någon slags försäkring för fostret, utifall att man har otur och stoet kastar efter 90:e dygnet??
I såfall är jag varmt tacksam om någon som vet, vill berätta lite mer.

Dessutom, om något händer stoet relaterat till dräktigheten, hur mycket täcker vanligen försäkringen och bör man teckna till något extra?



:bow:
 
Sv: Försäkra fostret?

Fosterförsäkring kan du teckna själv, oavsett erbjudande från hingstägaren.
Det är en HÖG premie på denna försäkring, eftersom det är en högriskförsäkring för bolagen. Senast jag tecknade en sådan var det 20% av beloppet i premie.
Det skiljer ju alltid lite mellan de olika bolagen också. I t.ex Agrias avelsförsäkring ingår fosterförsäkring med 10% av stoets försäkringsbelopp. Man har väl också veteriärvård för fölet de första 30 dagarna, om det inte är enskilt försäkrat innan dess.

Jag har inte tecknat fosterförsäkring på mååånga år....
 

Liknande trådar

Avel Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring...
Svar
18
· Visningar
3 312
Hästmänniskan Finns hundra trådar om försäkringar, har dock inte riktigt funnit vad jag funderar över... Mitt sto är dräktigt, försäkrad i Agria...
2
Svar
20
· Visningar
1 586
Senast: Fille
·
Q
Avel Det är så himla olika vad hingsthållarna erbjuder för villkor och vad det kostar. Det här är exempel från "Islandshäst-sidan" och jag...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: wrangler
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 766
Senast: Molly80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp