Företag ??

fruxo

Trådstartare
Jag är helt nollad på hur man startar eller driver ett föreetag och måste få ställa några frågor till er som kan.
Jag har en produkt som jag tillverkar hemma i mitt "hem". Jag säljer igenomsnitt 2 st i veckan och det ger mig en extra inkomst på ca 1500:- i månaden. Det händer att jag får sålt fler. Jag annonserar på olika säljsidor och produkten är relativt lätt såld. Jag har hållt på med detta i över 2 år och fortfarande går det bra och tom bättre än i starten. Jag har bara hållt på med det som en hobby. Köper materialet på olika affärer och på nätet.
Frågan är om jag skulle vinna på att starta en "firma" eller Företag ??
Vad är fördelarna med det, jag skulle kunna ha tid att utöka verksamheten något, men absolut inte till nått stort. Vill bara ha en extra inkomst vid sidan av mitt jobb. Men funderar just på hur och om jag skulle starta eget och hur gör man i så fall ?? Tacksam för svar.
 
Sv: Företag ??

Fördelar är ju att du får dra av utgifterna mot inkomsterna och kanske på det sättet få en lägre skatt. Beror ju på hur mycket du tjänar.
Nackdelar blir ju att det ställs krav på bokföring och kanske lite fler avgifter.

Just nu om du säljer som privatperson har du fördelen av att lyda under Köplagen när du säljer din produkter. Men om du istället blir ett företag kommer det mesta du säljer att bli under konsumentköplagen med allt vad det innebär.

Så det du får fundera ut är hur stor omsättning du har nu och hur den blir om du börjar göra avdrag för material. Sedan får du sätta det i relation till de krav som kommer med att sälja och tillverka saker som företagare och då inte bara garantier utan även t ex produktsäkerheten.
Sedan är det ju också att om det går bra för dig så kan du bli tvungen att ha det som firma för man får ju inte ha hur mycket hobby som helst.
 
Sv: Företag ??

Förutom att du får dra av kostnaderna kan du också handla material direkt från grossist vilket ger ett helt annat pris än att köpa i vanlig butik.
Ska du starta företag kanske du bör ha mer än en produkt speciellt om det inte är en förbrukningsvara som skapar ett återkommande behov. Då gäller det att ha nya ideer vartefter marknaden börjar bli mättad. Eftersom du tillverkar den här varan själv kanske det gick att hitta något som kompletterar men som du köper in och säljer vidare. Eftersom du skrev att du inte kunde lägga så mycket mer tid.
 
Sv: Företag ??

Tack båda för svar....Mer frågor har jag. Hur mycket kan man tjäna på sin hobby utan att behöva ta upp det i deklarationen ? Sen är jag lite av en mångsysslare.Har i flera års tid lämnat stickat och lite annat hantverk till en affär som säljer åt mig. Detta är inget jag tjänat nått på utan mest för att det är så roligt. Den produkten jag tillverkar här hemma är hästrelaterad och den har jag tjänat en hel del på. materialet till en går på ca 50-60:- och jag kan lägga på 150 % och ändå är den lättsåld och billig i motsatt till liknande produkter som finns på marknaden. Jag vill givetvis fortsätta att hålla på med detta eftersom det ger mig ett gott tillskott i kassan. OM jag nu skulle starta företag, kan jag då handla annat via den, tex material till mina andra "hobbys" eller kan jag bara handla sånt som är relaterat till företaget ?? Hur får man tag i grossister ?? Förstår att jag nog måste ha nått mer att sälja än en sak.
Hur gör jag för att börja och vem kontaktar man med allt ?? Känns som jag både vill och inte vill, är rädd för att det blir krångligt och jag är definitivt ingen ekonom.
 
Sv: Företag ??

Enklast för att riktiga svar som passar dig är att du kontaktar Skattemyndigheten när det gäller belopp, deklaration m m.

Om man ska följa reglerna och du startar ett företag så är det bara saker till företaget som du kan köpa och inte till andra hobbys. Följer man reglerna så kan du ju köpa saker till företaget och sedan sälja dom till dig själv. Men det ska ju bokföras och helst gå med vinst för företaget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startade en hemsida för snart 10 år sedan om ett intresse jag har. Då var jag långtidssjukskriven. Sajten började som en hobby men...
Svar
2
· Visningar
1 479
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 547
Senast: fio
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 570
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 603
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp