fördelning på maten

sweep

Trådstartare
hur skulle ni ha fördelat maten?

fodringar:
07:00 (morgon, hö ute, kraft inne)
12:00 (lunch, ute)
15:00 (middag, inne)
19:30 (kväll, inne)


min häst äter just nu detta

8,5 kg hö
1,4 liter krafft sport (tror det är ungefär 1 kilo..)
1 kilo lusern hackat strå (han är inte upp i ett kilo än)
5 dl betfor (typ 200-300 gram tror jag det är)

och jag har fördelat det såhär

morgon: 1.5 kg hö, 5dl krafft sport, 5dl betfor
lunch: 1.5 kg hö
middag: 2 kg hö, 0,7 kg Lusern
kväll: 3.5 kg hö, 5 dl krafft sport, 0,3 kg lusern (just nu är det inte 0,3kg)
+ 4 dl krafft sport i en liten boll som han får vid middag eller kväll

hur skulle ni gjort om ni fick göra som ni ville
 
Jag skulle fördelat det så här:

Morgon: 2 kg hö + 7 dl krafft sport & 0,3 kg lusern
Lunch: 1 kg hö
Middag: 1,5 kg hö + 7 dl krafft sport
Kväll: 4 kg hö + 0,7 kg lusern & 5dl betfor

Då slipper betforen ligga så länga och jag vet att en del hästar tycker det är smakligt med betfor & lusern :d
 
Nu var det kanske inte riktigt det hon ville veta. Och när de fodrar såpass tidigt är det bra med mycket hö på kvällen :idea:
 
De kanske fodrar så tidigt för att de inte själv bor vid stallet. Vi fodrar också nån gång mellan 19.30 och 20.30 just pga att vi inte bor på stället.
 
jag fodrar så här:
7.30 - 8.00 frukost
13.00-14.00 lunch
16.30-18.00 eftermiddag
22.00-23.00 kväll

på så viss så går det inte för lång tid mellan kvällen och frukosten. maximum tiden där är 10-12 timmar då börjar hästens magbakterierar att dö.

min häst går på:
4,5 kg höensilage
1 kg lusernhack
0,5 kg krafft plus grön
0,25 kg vetekli
0,15 kg krafft protein

jag har fördelat det så här:
morron: 2 kg höensilage, 250 g krafft plus grön, 125 g vetekli, 75 g krafft protein
lunch: 1 kg höensilage
eftermiddag: 250 g krafft pluss grön, 125 g vetekli, 75 g krafft protein
kväll: 1,5 kg höensilage, 1 kg lusernhack
 
Jag skulle fodra så här:Morgon: 2 kg hö + 0,5 kg lusern
Middag: 1 kg hö
Em: 1,5 kg hö + 0,5 kg lusern
Kväll: 4 kg hö + 1 kg sport + betfor

Sedan skulle jag lägga kvällsfodringen betydligt senare. Även Em fodringen oxå för att få lika många timmar mellan fodringarna. Eller lägga in en till fodring.
 
det får du fråga dom som har stallet. det är en ridskola. alltså inget som jag kan ändra på
 
jag ger lusern hackatstrå och jag tror det blir äckligt om jag blandar det med betfor
 
Jag menar inte att du ska bland det...men några hästar på stallet här som inte har så mkt aptit äter gärna om man först lägger lusern i krubban och häller betforen på. Då blir inte lusernen så torr och den blir lite sötare också. Men det är ju inget du måste göra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 638
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp