fördela kostnader för kurs

vinkelina

Trådstartare
en rätt intressant diskussion. Om man tar på sig ansvaret för att få en bra tränare till stallet (tex nån som kommer regelbundet en helg i månaden) man kontaktar personer, ordnar datum, inbetalningar för anmälningsavgifter, hotell och resa (flyg/tåg tex) fixat tidtabeller mm

skall personen som ordnar det i så fall kunna delta gratis i kursen (kostnaderna då fördelat på de andra, priset ökar med kanske 200 kr/person) som ett tack eller skall personen betala som alla andra?

själv tycker jag (såklart beroende på hur mycket arbete som lagts ner) att personen skall få delta "gratis" medans stallkompisen jag pratade med tyckte att ALLA måste betala, oavsätt.

hur skulle ni resonera?
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Beror väl på vem som är huvudansvarig för det hela. Är det en ridklubb/förening så tycker jag alla ska betala. Om jag personligen tar hem en tränare och kan få kostnaderna täckta så jag kan rida gratis eller till reducerad kostnad, tycker jag att det är ok.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Vad kostar tränaren allt som allt?
Hur mycket effektiv tid har personen lagt ner på att få dit den?

Känns timpenningen personen tar ut genom att rida gratis vettig för nedlagt jobb?
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Lite beror det ju på upplägget.

Om jag arrangerar kursen och tar det ekonomiska ansvaret, lägger jag priset över totala kostnaden. Så jag inte ska behöva lägga ut pengar ur egen ficka om inte alla platserna blir sålda.

Vilket betyder att det blir överskott om alla platserna blir sålda. Detta överskott kan täcka min egen plats på kursen, som ersättning för risken jag tagit rent ekonomiskt.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Det är svårt att svara när man inte vet vilken kostnad vi talar om och hur stort arrangemanget är .... Om det är många som är med så blir ju kostnaden per överig deltager mindre ....

Av ditt exempel så antar jag att ni inte är så många och att kostanden per deltager dessutom är ganska hög ...

Om det är så kan jag tycka att den som ordnar kan få ngn form av rabatt, men jag tycker att 200 kr per övrig deltagare är för mycket ....Jag kan tycka att en 25% rabatt som betals av de andra är mer rimligt, dvs 50 kr per övrig deltagere i detta fall.
Om tränaren t ex bor och äter hos den som ordnar blir det dock en annan sak - då står ju faktiskt den som ordnar för kost och logi vilket ju är en kostnad i sig. Då kan kanske 200 per pers vara ok ...
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Det beror helt på omständigheterna och var det ekonomiska ansvaret ligger. Det du beskriver ovan kan ta en timme i anspråk totalt likväl som att ta många timmar. Ordnar du en kurs för stallkompisarna på stallets ridbana och kompisarna redan anmält sig när ni diskuterade fram vem ni vile anlita och sedan bokar rum och resor i ett slag och på kursdagen samlar in pengarna så blir det ordentligt bra betalt för ett par timmars jobb. Och nästa gång så är det någon annan som exempelvis köper hem hö och strö, bokar allt ordnar transport och lägger ner samma tid. Ska ni då låta denna få hö och strö gratis? Och den som fixar och bokar tandläkaren till stallet ska få gratis tandvård till sin häst...

Om du däremot äger stallet, bokar in tränaren ordnar allt praktiskt, annonserar ut platserna ser till att banan är sladdad, ordnar mat och fika, hämtar upp tränaren osv.. Ja då är det mer än befogat att få något för sina tjänster.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

upplägget är privat ridförening (på klubb men man har rätt att ta in utomstående tränare så länge "alla" har möjlighet att delta) tex det har varit prat om att ta in A tränare i dressyr, men ingen har tagit tag i saken. Om då jag (för att göra texten lättare) tar kontakt med ett antal tränare, kollar intresse bland medryttare, bokar tränare, ordnar deltagare, räknar ut priser osv osv.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

upplägget är privat ridförening (på klubb men man har rätt att ta in utomstående tränare så länge "alla" har möjlighet att delta) tex det har varit prat om att ta in A tränare i dressyr, men ingen har tagit tag i saken. Om då jag (för att göra texten lättare) tar kontakt med ett antal tränare, kollar intresse bland medryttare, bokar tränare, ordnar deltagare, räknar ut priser osv osv.

Då tycker jag att du ska betala, fullt pris som de andra.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Om du gör det som ett led i föreningsarbetet anser jag att det är fel att ta betalt för tjänsterna, det är en del av att vara med i en förening. Gör du det som privatperson är det helt okej att ta betalt.

Tänk på att ideella föreningar är befriade från skatt, men inte du som privatperson. Ska du göra det korrekt och ta betalt för dina tjänster så kas du även skatta för det ;).
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Om det inte är en ideell föreningen utan t ex ett privatstall där ni går samman om träningar kan jag tycka att du kan rida lite billigare om du gör jobbet, men inte inte gratis. Kan du inte komma överens med tränaren om att du får t ex 25% rabatt på ditt pris mot att du ordnar allt!
 
Sv: fördela kostnader för kurs

En sak till: ett gott råd är att vara mkt tydlig med vad som gäller för bokning av ridtid och avbokningar ... När jag ordnar med träningar ( helt privat och till självkostnadspris ) så är jag mkt tydlig med att anmälning är bindande och att man får betala oavsett om man rider eller inte. Man kan däremot själv skicka en lämplig ersättare om man så vill ....
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Det där får man ju göra upp om hur man vill.

Jag har ansvar för träningar för 3 tränare hos oss. Jag gör eg det jobbet gratis med att fixa folk till kurserna och göra scheman som passar alla etc.
Jag har också lite ansvar att alla sköter sina åtaganden då. Spec när någon kommer utifrån och inte kan de regler vi har etc.
Det gör jag som sagt gratis.
Nu vägrar ibland tränarna ta betalt av mig. Den ena alltid och de andra då och då(utöver att de ger mig god hjälp mellan passen). Men det blir ingen ytterligare kostad för övriga.

Jag gör detta för att jag gärna vill träna för just dessa tränare. Och jag känner många på gården och utanför och kan då fylla platserna lättare än övriga ridande kan. Därför har jag tagit det. För att JAG ska få trygga min plats till träning för BRA tränare genom att styra upp allt bra.
Annars finns det tränare andra styr upp kring.

När jag flugits in som tränare utifrån får de som tar in mig själva bestämma hur de vill göra. Jag ska ha betalt för x antal lektioner/minuter. Sen får de själva lägga upp vem som betalar.
Om man bor hos någon och den håller med mat blir det ju dyrt om det är flera dagar och övriga bara betalar någon ridlektion/dag. Så det får de ju välja hur de vill göra.

Jag vet en annan som bokar. Hon lägger på bokningsavgift för alla ekipage. Det täcker hennes utgifter i form av tid, telefonkostnader ev mat, husrum etc.
Som tränare brukar man tycka det är ok. Men lyssna innan med tränaren.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Jag har en kompis som anordnar kurser för en bra tränare. Hon lägger ner ganska mycket jobb på att få det att fungera med tider, planering et c.

Tränaren tar en viss summa per helg inkl resa (så då är det klart).
Hon som arrangerar, lägger på en viss summa för mat och uppehälle till tränaren (han bor hos en granne till ridhuset; ibland är den grannen med och rider, ibland inte).
Hon lägger på manegeavgiften.

Sedan delar hon totalsumman på antalet tillgängliga pass.
I den mån hon själv deltar, betalar hon full kursavgift.

Jag tror hon går plus med runt en hundralapp per gång - förutsatt att hon inte rider.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Det vanligaste är att man INTE får betalt för det arbete man lägger ner i en ideell förrening. Däremot brukar man få betalt för utgifter man har (kvitto krävs) kan vara tex bensinpeng, mat/husrum till kursledaren osv.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Det ideala för mig hade varit att dela upp uppgifterna. En bokar, en annan fixar maten, den tredje bokar manege, den 4:e tar hand om pengainsamlingen och betalar tränaren. Den som "slipper" göra något en kurs får göra det nästa i form av rullande schema.
Det är säkert olika beroende på hur många intresserade som finns, det är ju tack vare ens kurskamrater som man överhuvudtaget har möjlighet (oftast) att få rida för en riktigt bra tränare.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Men vågar folk verkligen boka ridkurs innan de vet priset? Har man en dyr tränare som tar betalt per dag, och få köper platser kan ju priset bli dubbelt mot om alla platserna är tagna och alla betalar som de ska.
 
Sv: fördela kostnader för kurs

Men vågar folk verkligen boka ridkurs innan de vet priset? Har man en dyr tränare som tar betalt per dag, och få köper platser kan ju priset bli dubbelt mot om alla platserna är tagna och alla betalar som de ska.

Hos oss kör vi så att man får veta pris fördelat på x antal platser. Är inte platserna tillsatta innan ett visst antal dagar innan kurs ställs kursen in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp