Förbryllande hölukt...

bettysmatte

Trådstartare
Har köpt hö från samma bonde nu i 6 år. Han har torrhö som tas in löst och ligger löst på skullen hela säsongen tills det balas i småbalar på beställning. Jag hämtade ett nytt lass i lördags, och kan inte bli klok på varför det luktar som det gör... :confused: Det luktar inte mögel/svamp/unket/illa, men det luktar SYRLIGT. Nästan som jag minns att hösilage luktar. Hur i hela friden kan det vara så, att torrhö luktar på det viset??? Är det farligt för hästarna, är ju självklart det jag undrar...:crazy:
 
Om det luktar syrligt känns det spontant som det inte är torrt. Eller legat med material som inte är torrt utan påbörjat process och tagit lukt av detta (silagelukt har ju en förmåga att sätta sig).

Vad säger hästarna?
 
Jag fick med en sån bal i mitt förra lass som luktade just syrligt och den balen var lätt fuktig och så hittade jag till slut lite lite mögel i ena hörnet. Låter som om ditt hö dragit åt sig fukt?
 
Jag hade utgått från att något gått fel någonstans. Det kan ju vara ett parti i närheten av det du har fått, han har hittat och nu plockat bort. Men risken lär ju vara stor att det är något skit på G.
 
Tror att höet blivit "log-bränt", vi upplever samma fenomen i vårt stall och höet torkas och förvaras på samma sätt.
(med skillnaden att vi tar alltså av det lösa höet, det balas aldrig)
Väggar och tak är inte "hermetiskt tillslutna" och när det kommer in vatten någonstans sugs det upp av höet men det är inte tillräckligt (för möglet) gynnsamma förhållanden för att mögel ska utvecklas, men höet blir ändå påverkat.
Kan tänka mig att det blir sämre om det balas.
 
Förklaring fanns. Bonden har testat att syra en liten del hö. Mitt hö (inte syrat) har legat ovanpå och dragit åt sig lukt. Det är alltså därför det luktar syrligt men inte illa. Inget fel på höet alltså - tack och lov :) !
 
Förklaring fanns. Bonden har testat att syra en liten del hö. Mitt hö (inte syrat) har legat ovanpå och dragit åt sig lukt. Det är alltså därför det luktar syrligt men inte illa. Inget fel på höet alltså - tack och lov :) !
Hur gör man om man syrar hö utan att plasta det? Går det? Om det syrade är plastat borde det väl inte ge ifrån sig någon lukt?

Det är möjligt att jag har fel men jag förstår inte riktigt.....
 
Hur gör man om man syrar hö utan att plasta det? Går det? Om det syrade är plastat borde det väl inte ge ifrån sig någon lukt?

Det är möjligt att jag har fel men jag förstår inte riktigt.....
Detaljerna känner jag inte riktigt till, men nej höet är inte plastat. Det låg tydligen underst på torken och resten ovanpå. Bonden pratade om metoder som används på andra platser i Sverige (och även i Norge?) som han nu experimenterade lite med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: Tagliabue
·
Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 435
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp