Förbannad... (långt..)

Thera

Trådstartare
Igår skulle vi få hem ett lass hö till stallet. Jag var ute och red en runda på eftermiddagen och red då förbi ett travstall som ligger en bit ifrån vårt. Då ser jag att bonden som levererar vårt (och deras) hö står där och lastar UT hö från deras loge ner i sin hövagn. Döm om min förvåning när jag sedan kommer hem till vårt stall och bonden har lämnat det höet hos oss. Jag funderar lite och resonerar så att det travstallet kanske köpt in för mycket eller nåt i den stilen. Jaja..
Sen pratar jag med en kompis och hon berättar då att ägaren av travstallet har försökt att sälja sitt hö till henne, eftersom hans hästar börjat hosta.. och inte nog med det, det är dessutom fjolårshö!! :devil: Så alltså har bonden köpt tillbaka fjolårshöet från travägaren och tänkt sälja det till oss som årshö... snacka om att vi blev förbannade...
Vi slet som djur igår för att lasta in allt hö i stallet (ca två ton...)

Näringsvärdet i det är väl lika med noll, ni som vet? Kanske kan vi behålla en liten del av det att använda som haghö när det blir kallt, för det såg ok ut. Men visst blir man förbannad när folk försöker blåsa en...
 
Sv: Förbannad... (långt..)

Det är främst vitamininnehållet som kan sjunka, inte smb rp eller MJ. Och vad det är för näringsvärde kräver som vanligt en analys. Men, om travhästarna har börjat hosta pga dåligt foder skulle jag inte på några villkors vis vilja fodra med det ens utomhus.
 
Sv: Förbannad... (långt..)

Näringsmässigt behöver du inte oroa dig. Det är vitaminerna de tappar. Jag har gett fjolårshö flera ggr (dvs jag har köpt på mig för två år direkt) utan problem. Jag har för skojs skull analyserat det både år ett och år två. Var inte en siffra som ändrats (men man analyserar inte vitaminerna som sagt och de som sjunker)

DÄREMOT, det ställer krav på lagringen, och dåligt lagrat hö blir hygieniskt dåligt och börjar t ex mögla/damma etc. Och då spelar det ingen roll om det är årshö eller fjolårshö - det ska inte ges.

Så, oroa dig inte så mkt för att det är fjolårshö, men dessto mer att det är återköpt pga hosta. Kolla om de hostade pga höet eller stallmiljön, och ta en hygienisk analys på ditt hö.

Ett sådant här höår kan det annars vara läge att köpa just fjolårshö, eftersom förra året var ett mycket bättre höår och det generellt var bättre värden!
 
Sv: Förbannad... (långt..)

Travstallet skulle börja med hösilage istället eftersom hans hästar är så känsliga. Så i det fallet skyller jag inte direkt på höet utan i så fall mer på miljön eftersom han haft det problemet länge.
 
Sv: Förbannad... (långt..)

I år så är nog fjolårshö bättre än årshö.
Ni kan ha gjort ett kap.

Förra året så var det möjligt att skörda hö tidigt och värdena var höga och bra.
I år så är det litet si och så med värdena.
Det är främst A-vitaminerna som går förlorade vid lagring, så du kan ju komplettera med Luzern eller morötter.
 
Sv: Förbannad... (långt..)

Vi tog analys på vårt hö och fick svar igår :cry:
Höet ser inte bra ut därav analysen men att det var sååå dåligt hade jag ingen aning om så årets hökörd är urkass önskar att man fick tag på fjolårets.
Detta svar på analysen fick jag:
Halten mögelsvampar är mycket hög.
Mögelfloran består av Aspergillus/Eurotium och Penicillium.
Vid direktodling av mögelsvampar påvisades massiv växt av olika sorters Aspergillus & Eurotium kring samtliga undersökta strån.
Aspergillus/Eurotium & Penincillum räknas till lagringsskademögel.
Höet rekommenderas inte som djurfoder
Så nu ska jag hämta hö hos en annan (den gamla höleverantören) för de har alltid haft fint hö
Han fick en hjärntumör förra året och skulle inte sälja mer hö så därför bytte vi leverantör men han fick hjälp av ett par ungdomar i somras så han fick ihop lite iaf och som jag nu kunde få köpa :D

Vi gjorde en analys när vi stallade in dom och den visade "bra" hö efter hur sommaren varit men inte så dåligt som detta långt ifrån

Har hästarna tagit skada av detta?
Ska jag verkligen betala för detta höet?
Vad ska jag ge nu för att kompensera detta dåliga hö om dom nu blivit dåliga av det?
hästarna visar inga sjukdomar iaf
Tur att man alltid tar analys :D
Tacksam för råd
 
Sv: Förbannad... (långt..)

mysko skrev:
Vi tog analys på vårt hö och fick svar igår :cry:
Höet ser inte bra ut därav analysen men att det var sååå dåligt hade jag ingen aning om så årets hökörd är urkass önskar att man fick tag på fjolårets.
Detta svar på analysen fick jag:
Halten mögelsvampar är mycket hög.
Mögelfloran består av Aspergillus/Eurotium och Penicillium.
Vid direktodling av mögelsvampar påvisades massiv växt av olika sorters Aspergillus & Eurotium kring samtliga undersökta strån.
Aspergillus/Eurotium & Penincillum räknas till lagringsskademögel.
Höet rekommenderas inte som djurfoder
Så nu ska jag hämta hö hos en annan (den gamla höleverantören) för de har alltid haft fint hö
Han fick en hjärntumör förra året och skulle inte sälja mer hö så därför bytte vi leverantör men han fick hjälp av ett par ungdomar i somras så han fick ihop lite iaf och som jag nu kunde få köpa :D

Vi gjorde en analys när vi stallade in dom och den visade "bra" hö efter hur sommaren varit men inte så dåligt som detta långt ifrån

Har hästarna tagit skada av detta?
Ska jag verkligen betala för detta höet?
Vad ska jag ge nu för att kompensera detta dåliga hö om dom nu blivit dåliga av det?
hästarna visar inga sjukdomar iaf
Tur att man alltid tar analys :D
Tacksam för råd

Hur länge har hästarna ätit höet? Hur längesen är det du köpte det?

OM det är alldeles nyköpt och analyssvaret kom en vecka efter köp så kan man kallt anta att lagringsskadorna INTE kommit hos dig. Om du däremot haft det säg en månad innan du gjorde analys är det bara att netala och svära, då kan man inte bevisa att den dåliga hygieniska kvaliten inte kommit under lagring hos er.

Om hästarna ätit höet en längre period kan de tagit skada, men de behöver inte. Ju kortare tid de ätit av det dessto mindre är risken att de farit illa av det. Och om de inte hostat eller liknande och du omedelbart slutar med det där, kastar det och NOGA sanerar höskullen (annars komemr samma elände i nästa parti med, om det finns kvar spår på skullen!) så ka det nog vara så att ni klarade er med blotta förskräckelsen.

Du kan inte göra mer nu äns oms agt bränna upp det där, sanera höskullen och ge hästarna hygieniskt bra foder. Och hålla en tumme =)

Nu vet jag inte var du bor, men här finns både hö och hösilage med BRA värden att få tag i om man bara pratar lite snällt med mig *s*. (Bor i Norduppland btw). Dock blev det generellt DÅLIGT här med, bönderna stod och eldade mögelhö på fälten och i princip grät. Och det grannen tog in till sina får skulle jag inte låta komma närmare stallet än 50 meter *ryser*. Men det gäller att hitta de där bönderna som lyckas - år efter år =)
 
Sv: Förbannad... (långt..)

Bonden har kört hem det i 20 balar åt gången (han har inte haft tid att ta en stor omgång) så jag har haft det längst in i stallgången så logen har klarat sig som tur är.
Dom har nog ätit det ca 1 månad & ingen hosta fast min häst har tappat lite i kondition när jag tänker efter så det är nog därför hon slöat till, har trott att det beror på pälssättnig vilket oxå är en bidragande faktor.
Nu har höet åkt ut iaf och nytt ska in
 
Sv: Förbannad... (långt..)

Att förvara hö i stallet brukar inte gå så bra, är för fuktig luft och man får mögeltillväxt. Provet du skickade in; hur länge hade du lagrat det hos dig innan du skickade in det?
 
Sv: Förbannad... (långt..)

samma dag som det kom till mig, höet ligger endast 5 dagar i stallet då jag får hem endast 20 balar annars förstår jag att det inte kan ligga där, men tack iaf
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
R
Hästhantering Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 360
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 159
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 670
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp