Bukefalos 28 år!

Förändring i domarkåren

Det är kanske ok att det är så tråkigt att se som när målarfärg torkar :)

Mindre pengar i det också, så mindre incitament till att hum vinna på Helgstrandsvis. Det har ju visat sig att dressyren som man trodde var okorrumperbar typ har nära värre möjligheter än hoppningen till allt möjligt skumt.

(Ehum sedan gillade jag inte Totilas så jag är partisk. Som en stor spindel, bara ben överallt :sneaky:, elakt av mig att tycka och säkert dålig smak med.)

Btw, kan du svara mig när hästarna slutade trava och började passagea (eller vad de gör för elände) hela varvet runt på dressyren :rofl: jag missade övergången helt och hållet genom att inte se dressyr på flera år. Och sedan läsa om rollkur och spana in för 10+ eller ngt år sedan. Jag får skämmas som övergav dressyren som tittare. Men jag upprepar mig i att hela grejen och spänningen var när de gick över från trav, till passage, till ökningar, till osv. (tycker jag frågat i flera trådar men inte riktigt fått svar. Kanske missat.) I fälttävlan var dressyren vacker i några år till. Men jag tror minsann det börjat där med. (sorry, jag inser att det här låter dumt och att självklart är det objektivt vackrare detta med glödande kol osv.)
Ditt inlägg får mig att tänka på en dressyrdomare jag bisatt med (tror att jag redan var klar eller om det var strax efter). Hon godkände och gav beröm till ALLT som var svårare än det som stod i programmet även om det inte var det som efterfrågats. Jag är ju aningens fyrkantig så jag fick typ lite panik. Det var volter som var små (den föll mot innerskänkeln..), för mycket samling i traven (mer passageliknande, inte arbetstrav som det skulle vara), det var ökad trav, där det skulle vara mellantrav osv.

Inte konstigt att vissa tycker att vi domare är lite konstiga. För mig är det viktigt att, så gott jag kan, bedöma programmet: rörelsernas exakthet i förhållande till TR och utbildningsskalan, samlingsgrad osv så som programmet är beskrivet. För att det ska vara möjligt för de ryttare som visar sin häst på rätt sätt för klassen, att få bra poäng.
 
Hästarna är nya i GP också. GP är dessutom ett riktigt kraftprov där svårigheterna kommer slag i slag under nästan åtta minuter. Vissa hästar blir aldrig starka nog att bära sig perfekt genom hela programmet. Går naturligtvis säkert att förändra om ryttaren skulle träna hästen annorlunda. Sen ska vi inte glömma att hästarna lär sig ett sätt där de tycker det är bekvämt att bära sin kropp, det behöver inte betyda att det är det sätt vi eftersträvar.
Om det inte går så kanske det inte är rätt med den dressyren och kraven? Men det känns ju som att det har gått tidigare? (att ge låga poäng för att hästen inte bär sig.)

Sedan att man ville att dressyrryttarna skulle träna annorlunda var väl halva poängen med tråden?

(eller hela, med tanke på Helgstrand. Jag kan leva med om Helgstrand och hans disciplar måste träna helt annorlunda om man säger så.)

Sedan har man ju lyckats avla hästar till att gå i passage när de är två veckor gamla (säljvideos av dressyrföl), kan man inte avla dem så de kan bära sig? (vore ju super dessutom för deras hälsa?)
 
Om det inte går så kanske det inte är rätt med den dressyren och kraven?

Sedan att man ville att dressyrryttarna skulle träna annorlunda var väl halva poänge med tråden? (eller hela, med tanke på Helgstrand. Jag kan leva med om Helgstrand måste träna helt annorlunda om man säger så.)

Sedan har man ju lyckats avla hästar till att gå i passage när de är två veckor gamla (säljvideos av dressyrföl), kan man inte avla dem så de kan bära sig?
Det viktiga måste väl vara att balansera gränsen kring när det på något sätt blir negativt för hästen att inte göra programmet optimalt?

Och självklart avlar man för ökad bärighet.
 
Känns som att det där med att tävla en nivå lägre än man tränar har försvunnit lite? Iaf i vissa grupper?
Eller minns jag fel när jag tycker det var en självklarhet förr, men att folk nu gärna ska ut i så höga klasser som möjligt?

Jag känner folk som tex gjort MÅNGA försök i MSVB1 för att klara kvalgränsen och sedan en dag har de typ tur och saker funkar bra. Vips ska de ut och rida MSVB5. När jag frågat varför de inte bara går ner till LA eller MSVC för att ge sig själva och hästen lite enklare förutsättningar och en positiv känsla på banan så får jag oftast svaret att de tycker att de högre klasserna är roligare (alltså att programmen är roligare). Har en kompis som typ uttryckt att hon är bättre på att rida "tekniskt" än att rida långa transportsträckor, längningar osv mm. Jag känner bara att om du inte ens kan få bra betyg på att rida en långsida i arbetstrav kanske du ska träna lite mer på det?O_o

Har också varit med om att folk tyckt att jag ska starta LA på tävling bara för att min häst inte bryter av till trav i den förvända. Men eh, vi klarar inte ens av att rida LB på tävling utan att tappa all bjudning pga spänning. Hur sjutton skulle vi ta oss igenom LA på ett bra sätt?
Jag vet en som promt ska starta msv b. Hon är aldrig ens i närheten av godkända procent. Ekipagets bästa är 65% i lc 1 och 61% i lb2. La har dom inte ens tittat på. Förstår inte varför man ska starta msv b då. Sen funderar jag även på tränaren. Är det den som uppmuntrar till det. Jag skulle skämmas som bara den om min elev gick och startade klasser som den inte är redo för och sen misslyckas med. Även om dom rider msv på träningen så måste man väl ändå inse att det inte funkar när man aldrig får godkänt.

Eller som hon som lade ut på fb att hon minsann red la med sin travare. Inte heller där var det några godkända procent. Hästen kunde inte galoppera så hon travade genom programmet och var jättestolt.
 
Om det inte går så kanske det inte är rätt med den dressyren och kraven? Men det känns ju som att det har gått tidigare? (att ge låga poäng för att hästen inte bär sig.)
Det där är en lite märklig myt runt dressyren-att det var bättre ridning och form förut. Jag är en väldig nörd och har sett vartenda mästerskap sen 25 år och väldigt många fler stortävlingar samt naturligtvisett gäng *-***tävlingar varje år. Det ÄR bättre NU. Det är mjukare ridning, mjukare hästar (som ibland är så rörliga att det blir ännu svårare) och överlag bättre form.

Ser ofta kommentaren att det var bättre förr, med både bedömningar och ridning från de som "slutat titta på dressyr". Det stämmer inte.
 
Det där är en lite märklig myt runt dressyren-att det var bättre ridning och form förut. Jag är en väldig nörd och har sett vartenda mästerskap sen 25 år och väldigt många fler stortävlingar samt naturligtvisett gäng *-***tävlingar varje år. Det ÄR bättre NU. Det är mjukare ridning, mjukare hästar (som ibland är så rörliga att det blir ännu svårare) och överlag bättre form.

Ser ofta kommentaren att det var bättre förr, med både bedömningar och ridning från de som "slutat titta på dressyr". Det stämmer inte.
Räcker ju med att kolla filmer på yt från gamla mästerskap. Det ser INTE roligt ut någonstans.
 
Det där är en lite märklig myt runt dressyren-att det var bättre ridning och form förut. Jag är en väldig nörd och har sett vartenda mästerskap sen 25 år och väldigt många fler stortävlingar samt naturligtvisett gäng *-***tävlingar varje år. Det ÄR bättre NU. Det är mjukare ridning, mjukare hästar (som ibland är så rörliga att det blir ännu svårare) och överlag bättre form.

Ser ofta kommentaren att det var bättre förr, med både bedömningar och ridning från de som "slutat titta på dressyr". Det stämmer inte.

Haha men 25 år sedan är inte ens förr 🤣🤣

Då var jag 30 år 1997 och det var rollkur och hela baletten i den värsta formen och studs på frambenen hit och dit från väldigt många.
 
Haha men 25 år sedan är inte ens förr 🤣🤣

Då var jag 30 år 1997 och det var rollkur och hela baletten i den värsta formen och studs på frambenen hit och dit från väldigt många.
Jo men ännu längre bak var det ännu sämre ärligt talat. Det finns jättefina ögonblicksbilder från förr på militärer osv men om nån på riktigt tror att de hästarna tränades med R+ och mjukhet är de nog allt ute och cyklar..
 
Btw, kan du svara mig när hästarna slutade trava och började passagea (eller vad de gör för elände) hela varvet runt på dressyren :rofl: jag missade övergången helt och hållet genom att inte se dressyr på flera år.

Jag fattar nog inte riktigt vad du svarar på men någonstans där i mitten-slutet på 90 talet.
 
Jo men ännu längre bak var det ännu sämre ärligt talat. Det finns jättefina ögonblicksbilder från förr på militärer osv men om nån på riktigt tror att de hästarna tränades med R+ och mjukhet är de nog allt ute och cyklar..

Nä det gjorde dom nog inte nej 😅 Fast formen var betydligt bättre. Jag tänker inte så långt tillbaka som dom gamla militärerna dock utan mer Klimke, Linsenhoff, Crepin, alltså början på 80 talet.
Men hästarna var ju väldigt annorlunda och mer rakbenta och hade ju inte olja i lederna som dom har nu som kan göra att det ser mjukt och flytande ut. Därför tog det ju sina 10 år att komma till GP och du kom inte dit pga hästens talang utan med korrekt utbildning.
Jag hade velat se de ryttarna på dessa hästar som finns idag.

Ungefär nått liknande som Jens sa om dåtidens hopphästar. Det gick inte att hoppa 120 bara sådär utan man hade slagit ihjäl sig på en häst som inte var korrekt grundutbildad. I dag hoppar varenda 5 åring 120 på våren.
 
Det där är en lite märklig myt runt dressyren-att det var bättre ridning och form förut. Jag är en väldig nörd och har sett vartenda mästerskap sen 25 år och väldigt många fler stortävlingar samt naturligtvisett gäng *-***tävlingar varje år. Det ÄR bättre NU. Det är mjukare ridning, mjukare hästar (som ibland är så rörliga att det blir ännu svårare) och överlag bättre form.

Ser ofta kommentaren att det var bättre förr, med både bedömningar och ridning från de som "slutat titta på dressyr". Det stämmer inte.
Alltså ridningen ser inte så mjuk ut nu? eller det beror på vad man menar med mjuk?

Dvs tryck i tygeln som har mätts till ganska höga, eller om man menar att själva hästen böjer sig mjukt och har mjuka rörliga ben. Och att nacken ser mjuk ut, iom att den är väldigt rund? Men nej det är väl kanske så att hästarna aldrig gått speciellt perfekt, det är väl för att det är svårt helt enkelt. Men du känner att lika många hästar gick bakom lod förr? Och fick lika höga poäng för det?
 
Nä det gjorde dom nog inte nej 😅 Fast formen var betydligt bättre. Jag tänker inte så långt tillbaka som dom gamla militärerna dock utan mer Klimke, Linsenhoff, Crepin, alltså början på 80 talet.
Men hästarna var ju väldigt annorlunda och mer rakbenta och hade ju inte olja i lederna som dom har nu som kan göra att det ser mjukt och flytande ut. Därför tog det ju sina 10 år att komma till GP och du kom inte dit pga hästens talang utan med korrekt utbildning.
Jag hade velat se de ryttarna på dessa hästar som finns idag.

Ungefär nått liknande som Jens sa om dåtidens hopphästar. Det gick inte att hoppa 120 bara sådär utan man hade slagit ihjäl sig på en häst som inte var korrekt grundutbildad. I dag hoppar varenda 5 åring 120 på våren.
Ja det är verkligen otrolig skillnad på dagens hästar. Tror att den mjukheten gör att de betydligt lättare hamnar bakom lod också. De gamla stridsvagnarna kunde inte ens komma dit med nosen..
 
Det där är en lite märklig myt runt dressyren-att det var bättre ridning och form förut. Jag är en väldig nörd och har sett vartenda mästerskap sen 25 år och väldigt många fler stortävlingar samt naturligtvisett gäng *-***tävlingar varje år. Det ÄR bättre NU. Det är mjukare ridning, mjukare hästar (som ibland är så rörliga att det blir ännu svårare) och överlag bättre form.

Ser ofta kommentaren att det var bättre förr, med både bedömningar och ridning från de som "slutat titta på dressyr". Det stämmer inte.
Alltså om du menar att förr är 97 och 00-talet så är jag helt och totalt och förutsättningslöst med på att det är så himla mycket bättre nu! Väldigt mycket bättre. Men det är ju tydligt att rollkuren för vissa? många? bara flyttat bort från framridningsbanan och in i ridhuset. Även om nosen inne på tävllingsbanan har flyttat fram minst en decimeter! på den tiden :)

Jag missade att du skrev 25 åren. Absolut håller jag med om att det är bättre nu än de senaste 25 åren! Jättemycket så! Men det verkar som att det måste gå snabbare i riktningen nu! För att vi ska kunna behålla dressyren.

(Carl Hester kom som en mjuk balsam på ens själ.)
 
@Fiorano Jag håller med till viss del.
Visst kanske äldre hästar gick med näsan mer framför lod än vad de gör idag men de var också mycket hängande ryggar, dålig bakbensaktivitet och mycket grova hjälper. Toppen tycker jag dock nästan var bättre än idag. Deras hästar var mer lösgjorda och gymnastiserade, annars hade de inte klarat av att göra rörelserna.
Jag tänker typ mitten av 90 talet och äldre.
 
Jag vet en som promt ska starta msv b. Hon är aldrig ens i närheten av godkända procent. Ekipagets bästa är 65% i lc 1 och 61% i lb2. La har dom inte ens tittat på. Förstår inte varför man ska starta msv b då. Sen funderar jag även på tränaren. Är det den som uppmuntrar till det. Jag skulle skämmas som bara den om min elev gick och startade klasser som den inte är redo för och sen misslyckas med. Även om dom rider msv på träningen så måste man väl ändå inse att det inte funkar när man aldrig får godkänt.

Eller som hon som lade ut på fb att hon minsann red la med sin travare. Inte heller där var det några godkända procent. Hästen kunde inte galoppera så hon travade genom programmet och var jättestolt.

Det här är en sak jag funderat på. Hur illa än folk hanterar och rider sina hästar hemma så slutar ändå de flesta diskussioner med att det skulle vara domarnas fel. Domarna fattar inget, ser dåligt och kan inte se skillnad på bra och dålig ridning, tydligen. Enligt somliga.
Men tränarna då? Har de inget ansvar alls? Ibland undrar man om vissa ryttare som tävlar ens har en tränare?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 790
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 372
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp