Förälsningar

Lillen

Trådstartare
Hej allihopa! Jag funderar på vad för typ av föreläsningar det finns intresse för, vad vill man lära sig för att förbättra arbetet med sin häst?
Tex utbildning av den unga hästen, hur bettet påverkar hästen mun, eller hur rider man hästen på ett hållbart sätt?
Jag vill gärna ha er hjälp, om Ni skulle gå på en föreläsning vad vill Ni att den ska handla om?:)
 
Sv: Förälsningar

Konstigt att ingen svarat på den här frågan. Jag tycker att det verkar finnas ett stort behov av mer teoretisk undervisning i "hästvärlden". Temat hållbar hästhållning är högst aktuell både vad gäller ridning och övriga rutiner. Föreläser du själv och i så fall var i Sverige finns du?
 
Sv: Förälsningar

Det ska nog mycket till om jag skulle gå på en generell föreläsning om något visst ämne. När jag går på föreläsning eller clinic är det för att jag är intresserad av själva föreläsaren. Det kan vara någon duktig person (med bevisad framgång) som delar med sig av sitt tänk/metoder/erfarenhet inom något område. Och då finns det hur många områden som helst som är intressanta. Träning av hästen och mig själv, mental träning, livsfilosofi, hållbarhet, gångarter, hovar, problemlösning etc.
 
Sv: Förälsningar

Ja, frågan är lite "luddigt" ställd. Det finns alltid intresse för föreläsningar av riktigt kunniga personer.
 
Sv: Förälsningar

Konstigt att ingen svarat på den här frågan. Jag tycker att det verkar finnas ett stort behov av mer teoretisk undervisning i "hästvärlden". Temat hållbar hästhållning är högst aktuell både vad gäller ridning och övriga rutiner. Föreläser du själv och i så fall var i Sverige finns du?
Att det verkar finnas ett stort behov innebär inte nödvändigtvis att de som skulle behöva denna undervisning inser att de behöver den. Att inse sin okunskap är första steget mot kunskap, men alltför många tycker att de redan kan tillräckligt mycket och det är svårt att nå dem med mer kunskap då.

Jag kan tänka mig att gå och lyssna på någon med väldigt god kunskap i sitt ämne, om tid finns och ämnet ifråga intresserar mig just då. Och med "just då" menar jag att det t.ex. är ganska meningslöst för mig att gå och lyssna på en dressyrmänniska, när jag för tillfället inte rider alls utan bara mockar och fodrar... Att jag i grunden är hoppryttare spelar kanske inte lika stor roll, då dressyren (markarbetet) är en viktig grund även för hoppning.
 
Sv: Förälsningar

Jag funderar på vad för typ av föreläsningar det finns intresse för
För min del är intresset ganska brett ifråga om ämnen, men det finns en faktor som spelar stor roll - föreläsarens bakgrund. Jag har betydligt större intresse för föreläsningar (eller för den delen litteratur) som bygger på modern vetenskap och forskning än för de som mest bygger på egna erfarenheter och anekdotisk evidens.

Grundläggande ämnen som fysiologi och anatomi tycker jag är intressant, både brett och på djupet om exempelvis rörelseapparaten, specifikt om hovar, hästens sinnen, art- och rastypiska sjukdomar etc.
Beteendebiologi och kommunikation både mellan människa-häst och häst-häst är också intressant, inte minst inlärningsmetodik mm.
Näringslära och närliggande bitar tycker jag också är givande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp