Föräldrapenning- förvirrande

Minta

Trådstartare
Jag har läst ett antal gånger om föräldrapenningen nu, både på FK's hemsida och i informationshäftet man fick hemskickat.
Och jag är väl snurrig eller något, men jag fattar inte.

* Man kan väl jobba halvtid och ta ut föräldrapenning på halvtid? T ex jobba 3 dagar i veckan och ha föräldrapenningen 4 dagar?

* Om man skall överlåta dagar till den andra föräldern. Hur gör man då? Gissar att det är något papper som skall fyllas i.

* Hur fungerar det om man studerar? Kan man ha CSN samtidigt som föräldrapenning? Om man läser på halvfart? Helfart? På distans?
 
Sv: Föräldrapenning- förvirrande

Man kan jobba några dar i veckan och ta ut försäldrapenning de andra dagarna om man vill.

Tror att de finns nånstanns på deras sida där man anmäler om att man vill ta över dagar, men jag har inte hittat var. När jag anmälde om dagar när jag inte hade några kvar skickade de hem lappen till mig.

ang CSN har jag inte en anning....
 
Sv: Föräldrapenning- förvirrande

Ok. Jag får väl leta vidare på deras sida angående att överlåta dagar.
Eller så får jag försöka ringa till dom. Men det är inte alltid en bebis tillåter en sitta i telefonkö. :D
 
Sv: Föräldrapenning- förvirrande

Det går inte att överlåta dagar via fk:s hemsida. Pappret måste skrivas under av åtminstone den som släpper dagar, ev båda föräldrarna.

Tveksamt om du kan ha hel föräldrapenning och helt studiestöd samtidigt.
Men att kombinera borde gå. Ev är det möjligt att ha bidragsdelen från CSN och fp.

Kolla ordentligt för detta är en djungel ;) Lycka till och var gärna lite envis! FK har en tendens att vilja att man ska göra så att det blir enkelt för dem att hantera...
 
Sv: Föräldrapenning- förvirrande

Du kan nog knappast ha hel föräldrapenning & CSN stöd.
Det kluriga är att jag har för mej att man inte får ngt studiebidrag om man bara pluggar halvtid så det skulle innebära att du kanske bara har halvtidsföräldrapenning men ingenting för den delen du pluggar.
Jag tänkte oxå plugga lite smått men har helt enkelt inte råd när jag är föräldraledig, det får bli senare.
 
Sv: Föräldrapenning- förvirrande

Det enda du får ta ut samtidigt som du får ut hel ersättning från försäkringskassan är havandeskapspenning och semesterersättning.

Det ringde min handläggare på Fk t.om. upp och informerade mig om när jag skickat in papper om ersättningsdagar med HP :bow:
 
Sv: Föräldrapenning- förvirrande

Så då är vl frågan egentligen om man kan plugga på halvfart och ta ut FP på halvfart? Får kolla upp det samtidigt som jag ringer om papper för överlåtande om dagar.

Att FK är krångliga har jag märkt. Det blev krångel med föräldrapenningen bara för att jag haft två olika arbetsgivare. Slutade med att jag fick skicka in en hel bunt med papper samt helt plötsligt hade tre olika handläggare. :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 338
Senast: Wonna
·
Gravid - 1år Jag gick in på försäkringskassans hemsida för att preliminärt beräkna ut min föräldrapenning. Det står då att vardera förälderna har...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: amalia
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lobell
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 878
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp