För- och nackdelar med att ha gammal häst på lösdrift?

ztsu

Trådstartare
Kan den här tråden ligga här? Moderator får gärna flytta den annars.

Som rubriken säger, vad ser ni för för- och nackdelar med att ha en gammal (20+) häst på lösdrift?

Hästen är pigg och glad, men har dåliga tänder och svårt med hullet.
Lösdriften har en halmad ligghall med två öppningar och hästarna har fri tillgång.
Flocken består av två 2-årsföl (hingstar) och en D-ponny som på sikt skall ersättas av en storhäst. Å så ev. min gubbe då.

Fördelar som jag ser det:
Fri tillgång
Fri rörelse
Frisk luft

Nackdelar som jag ser det:
All energi går åt till att hålla värmen = hullet blir ännu mer icke existerande
Gammal häst får kanske inte äta ifred
Gammal häst får kanske inte ro att ligga ner och vila
Fölen kanske är jobbiga

När jag skriver nu inser jag att det positiva är positivt medan det negativa nästan bara kanske är negativt.

Hur tänker ni?
 
Jag ser nog ungefär samma för- och nackdelar som du gör.
Problemet i ditt fall är att din gamling har svårt med hullet, då är det nog nästan bättre att bo uppstallad och kunna få äta kraftfoder i lugn och ro ett par ggr/dygn.

Jag har just nu 5 hästar på gården som är 20 år eller mer, bara en av dem har problem att hålla hullet på vintern - en 26-årig shetlandsponny. Han brukar få äta upp sig ordentligt på hösten och sen funkar det att han får luserngröt de dagar han kommer in och blir motionerad (lätt barnridning). De andra klarar sig bra.
 
Jag har min 24-åring på lösdrift sedan några år tillbaka och jag ser inga nackdelar. Hon får täcke innan de andra får det. Hon får fortfarande äta, hon har alltid varit hög i rang och tar sig fram. Hon har aldrig haft problem med att hålla hullet, hade hon haft det skulle jag kunna ha tänkt annorlunda. Däremot har hon lätt blivit lite tjock i bakbenen vilket försvunnit nu.

Jag har fått en nöjd häst som får röra sig som hon vill och äta som hon vill. Hon avskyr dessutom att vara ensam och får nu alltid vara en del av en flock. Jag tror att hon tycker att hon är i paradiset.
 
Kan den här tråden ligga här? Moderator får gärna flytta den annars.

Som rubriken säger, vad ser ni för för- och nackdelar med att ha en gammal (20+) häst på lösdrift?

Hästen är pigg och glad, men har dåliga tänder och svårt med hullet.
Lösdriften har en halmad ligghall med två öppningar och hästarna har fri tillgång.
Flocken består av två 2-årsföl (hingstar) och en D-ponny som på sikt skall ersättas av en storhäst. Å så ev. min gubbe då.

Fördelar som jag ser det:
Fri tillgång
Fri rörelse
Frisk luft

Nackdelar som jag ser det:
All energi går åt till att hålla värmen = hullet blir ännu mer icke existerande
Gammal häst får kanske inte äta ifred
Gammal häst får kanske inte ro att ligga ner och vila
Fölen kanske är jobbiga




Min förra häst när hon vart äldre svullnade upp i bakbenen under natten och detta försvann under dagen i hagen.

Jag valde att testa lösdrift mot slutet och det var de bästa jag kunde ha gjort.
Hon gick från att vara stel och svullen i benen till icke svullen och smidig och mjuk i lederna.
Visst fick jag täcka henne massor när det var kallt men hon frös aldrig.
Snöstorm en dag och hon och de andra låg mitt ute i hagen och sov... inte ens att de stod i lösdriftshallen då haha.
Ser man till att stoppa in lugna hästar i hagen så får man inge problem med att ingen får äta och vila.. det är när man stoppar in 4 högrangade hästar och 4 mkt låga och 4 unghästar som vill klättra i rang som man får problem.

Och för att undvika problem ser man alltid till att ha dubbla ligghallar... gärna lite hönät hängandes i träden i hagen så man inte bara har ett ställe med hö.

Så jag ser bara fördelar med lösdrift för äldre häst.
 
Tack för era svar.

Jag glömde skriva att han rids 4-6 dagar i veckan. Just nu har han lite "matte är opepp på det trista vädret-vila", men annars går han för fullt :)
Han får sin kraft inne i boxen i samband med träning/borstning/kel, vilket jag kommer fortsätta med även om han står på lösdrift. Jag kommer ändå åka dit varje dag.

Han har, precis som ni skriver, också tendenser att vara väldigt stel och stolpig i bakbenen speciellt på morgonen.

Att han skulle frysa är nog eg. inget problem när jag tänker efter. Han är inte den frusna typen, och har dessutom satt en ordentlig björnpäls :love:

Idag går han ensam i en rasthage och mitt hjärta blöder. Hatar att se honom stå där ensam och uttråkad.
 
Jag har en tjugoåring på lösdrift sen rätt lång tid. Den har också svårt att hålla hullet (har alltid haft) men lösdriften funkar väldigt bra på alla andra sätt för den hästen så det överväger. Jag fodrar med lucern en gång per dag i hagen, har någorlunda lyckats lära dem att bara äta ur sin egen bytta. Tanthästen har täcke hela vintern eftersom hon annars fryser. Ser inget problem med att ha äldre hästar på lösdrift, de får röra sig i lagom mängd hela tiden. Flocken måste givetvis fungera bra men det måste den ju alltid.
 
Min 23-åring har gått på lösdrift de tre senaste åren och det har varit väldigt bra.

Skillnader som jag märkt på henne är att hon har varit mindre svullen om benen och mindre stel. Hon har aldrig haft problem med hullet förut, men med fri tillgång har hon hållit sig ännu finare samtidigt som hon har varit lite mer harmonisk, troligtvis eftersom hon alltid har haft nåt att pilla med. Trots att hon är väldigt låg i rang har hon inte haft svårt att komma åt maten eller ligghallen, men det beror ju mycket på flockens sammansättning och lösdriftens utformning.

En annan fördel har varit att hon alltid har haft en torr plats att ligga på, även dagtid. Jag har ofta sett henne ligga och vila inne i halmen även på ljusa dagen, och det gör hon inte i samma utsträckning i en hage utan ligghall.

Jag tycker absolut att det är värt att prova!
 
För min 23 åring som gick ut på lösdrift för några år sen har det enbart varit fördelar. Det med fodret löser jag genom att ge henne extra när jag är där, ibland får hon stå utanför hagen och äta för sig själv ett tag, mest för att hon äter ganska sakta. Men har din fri tillgång så borde ju inte vara något problem det heller, mina har inte fri tillgång och egentligen så har hon alltid bra hull mest matten som är nojig.
Täckas för att hålla värmen.
Ligger gör hon ofta.
Det enda jag skulle kunna se som negativt i din situation är fölen. Dom kan ju bli lite jobbiga för en gammal häst men samtidigt är dom så unga så han borde kunna uppfostra dom till att hålla sig i skinnet.. Är hagen bara stor nog så kan han säkert gå undan och vara i fred också.

Jag skulle absolut prova det har varit toppen för min dam.
 
Jag har förvisso två ettåringar och en sjuttonåring i min lösdrift, men jag upplever att de snarare får honom att bli piggare. De busar och leker en hel del och de gånger han känner för det så hakar han på och blir "ung på nytt". :) Jag tycker det bara är fördelar med lösdrift för min gamla gubbe och hoppas kunna ha honom där resten av hans liv. Han har dock lätt för att gå upp i vikt, så jag har varit lite fundersam över hur det blir om/när han börjar tappa i hull. Men det känns bra att ha läst era andras erfarenheter.

Rent psykiskt har jag märkt en stor skillnad, jag har en mycket gladare och mer harmonisk häst nu, än när han stod på stall nattetid.
 
Lösdrift alla gånger!

Jag har min frusna och svårfödda fröken på lösdrift och det är det bästa jag gjort!
Hon håller hullet bättre nu på lösdrift än vad hon gjorde på stall....
Hon rids så gott som alla dagar i veckan och får stödfodras med kraftfoder men det måste hon annars också.
Att ha hästen i en box känns så gammalt och förlegat numera. All forskning visar ju på att en bra lösdrift är bäst för hästen.

Aldrig mera box om jag inte måste. I vår lösdrift går allt från bebisar till gamla tanter och ridhästar på olika nivåer.
 
Jag håller med om att en bra lösdrift är toppen för en äldre lite stelare kuse. Just det att dom håller igång sin stela kropp jämt över dygnet gör mycket. Ofta vill dom inte lägga sig ner i boxen, men i en ligghall har dom större yta och kan ofta ligga ner och vila.
Sen får man kanske lägga på någon extra timme när man tar in dom för ridning så dom kan få äta ordentligt i lugn och ro. Då kan man fodra på det där extra som dom kan behöva.
 
Täcke löser ju ett problem iaf!
Kan den här tråden ligga här? Moderator får gärna flytta den annars.

Som rubriken säger, vad ser ni för för- och nackdelar med att ha en gammal (20+) häst på lösdrift?

Hästen är pigg och glad, men har dåliga tänder och svårt med hullet.
Lösdriften har en halmad ligghall med två öppningar och hästarna har fri tillgång.
Flocken består av två 2-årsföl (hingstar) och en D-ponny som på sikt skall ersättas av en storhäst. Å så ev. min gubbe då.

Fördelar som jag ser det:
Fri tillgång
Fri rörelse
Frisk luft

Nackdelar som jag ser det:
All energi går åt till att hålla värmen = hullet blir ännu mer icke existerande
Gammal häst får kanske inte äta ifred
Gammal häst får kanske inte ro att ligga ner och vila
Fölen kanske är jobbiga

När jag skriver nu inser jag att det positiva är positivt medan det negativa nästan bara kanske är negativt.

Hur tänker ni?
äcke
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: Spike
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 832
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp