För mycket silage?

Trakenartjejen

Trådstartare
Jag köpte ett 1-årigt sto för ca 1.5 månad sedan och sista tiden har hon börjat bli så pigg. Min fråga till er är om ni tror att hennes beteende kan bero på att hon äter för mycket silage?

Hon har nu fri tillgång till silage (vilket hon inte hade hos förre ägaren) och äter väldigt mycket, minst 15 kg /dag. Utöver silaget får hon 1 kg havre, 0,1 kg betfor, 0,25 kg krafft pluss + mineraler. Eftersom inte ensilaget är analyserat så vet jag inte hur mycket näring hon får i sig av det. Det enda jag misstänker är att det inte är så proteinrikt eftersom det är sent skördat. Det är därför jag ger henne krafft pluss och min tanke är att jag skall upp lite mer med det. Hon har växt både på höjden och blivit lite rundare sedan jag fick henne.

Jag ska väl tillägga att hon är ett Svenskt halvblod med 50% Trakenare i sig.

Nu vill jag gärna ha era synpunkter på varför ni tror att hon har blivit så pigg, kan det bero på fel balans i foderstaten?
 
Sv: För mycket silage?

Hur är hästen i hullet?
Är den bra i hullet får den lagom mkt energi, är den för rund för den för mkt energi. Det man måste göra är att skilja på dietisk energi och "hömör-energi" - de är två helt skilda saker. Att tillföra mer energi genom fodret behöver inte påverka hur energisk hästen blir.

Om du överväger att minska på fodret skulle jag i första hand minska på havren och inte på ensilaget. Jag vet inte vad du har för ts-halt, men 15 kg behöver inte vara så mycket för en stor häst.

Du får pröva dig fram! (Antar att du inte har möjlighet att analysera grovfodret??)
 
Sv: För mycket silage?

Vädret kan påverka vissa hästar i humöret, nu när det är kyligt ute blir de ofta väldiga pigga och glada! Inget onormalt.
 
Sv: För mycket silage?

Jag skulle väl snarare tro att hon blir pigg av havren och inte av silaget?
Jag tycker att unghästar ska ha fri tillgång på grovfoder, så det skulle jag inte minska.
Vore det jag skulle jag göra en grovfoderanalys och sedan ge krafftfoder efter vad den säger.
Om du misstänker att silaget innehåller lite proteiner så är ju inte havre den bästa kombinationen, då det osså innehåller relativit lite protein. Jag skulle ta bort havren och ge med KPG.
 
Sv: För mycket silage?

Hej. Jag tycker du ska låta krafft hjälpa dig med foderstat. Den är gratis om du använder deras produkter.
Vår fölis 8 mån, får 7kg ensilage och 4 kg hö, analyserat. Till det ska jag då ge 1kg havre, 1kg krafft pluss , får lite betfor+ morötter. Eftersom alla mineraler finns i pluss om det ges i rätt mängd så ska inte extra mineraler ges. Foderstaten ger ngt mkt energi får våran, men det är inga problem. Han har lekkamrat och yta att leka av sig på.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 887
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp