För mycket protein

B

BJÖRKIS

Har ett väldigt bra hösilage denna säsong, Mj på 7,0 och SmbRp på 62,5 vilket ju ger en kvot närmare 9

Hästarna är 4 respektive 2 år gamla, äter minst 10 kg av detta, har fri tillgång. De fodras idag med Krafft Sport och litelite betfor för att kunna blanda mineralerna med.
Jag får åka ganska många mil för att inhandla foder, en foderfirma i vårt samhälle fick en stor order på Krafft Energi från en privatperson, som nu inte skall ha det. Jag fick en förfrågan om att köpa detta eftersom hon vet att vi har hästar som tävlar intensivt och därmed behöver mkt energi. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom kvoterna då kommer att landa högt, idag står de på kvot runt 8 men den kommer då istället att bli runt 9.
Hur hade ni gjort? Jag får ett bra pris/säck, men överskott av protein omvandlas ju till fett om det inte tas upp i kroppen.

Krafft Sport har ju 12 Mj/kg och 80 Gr SmbRp/kg, Krafft Energi har 13 Mj/kg och 100 Gr SmbRp/kg.

Någon som kan ge mig råd om hur jag bör göra, de fungerar fint på KS och kvoterna ligger som sagt runt 8 idag.
 
Sv: För mycket protein

Skulle du få ett bra pris på KE? Annars skulle jag inte byta bara för bytandes skull.
 
Sv: För mycket protein

Som jag sa fungerar hästarna väldigt bra på KS, så för den anledningen behöver jag inte byta. Jag får bra pris på KE, därav tanken på att kanske byta. Men frågan är ju hur hästarna reagerar på så hög kvot. Det va frågan.
 
Sv: För mycket protein

Om du får ett bra pris så skulle jag inte fundera så mycket. SÅ hög kvot är det ju ändå inte. Till en vanlig ridhäst är en kvot över 8-9 ONÖDIG, men inte farlig på något sätt.
 
Sv: För mycket protein

Om det är av betydelse så tränar/tävlar hästarna galopp, och då kanske det är onödigt med så mycket protein att bryta ned i kroppen.
 
Sv: För mycket protein

överskottsenergi (kalorier) omvandlas och lagras som fettväv oavsett om den kommer från kolhydrater fett eller protein. Men det går åt mer energi för att bryta ner protein än kolhydrater så det kanske är onödigt att dom får för mycket.
 
Sv: För mycket protein

Äh! Kör på du! Hur stor mängd har du tänkt ge? Hur skiljer sig vitamininnehållet på fodrena? Det är ju bonus om du får mer vitaminer etc.. :d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp