för mycket protein!

P

pilou

Har bytt hösilage nyss! Min 2,5 åring blev i samband med detta lös i magen: Jag ger 1 kg torr lusern om dagen för att säkra protein intaget.
har inte analyserat hösilaget men börjar fundera på om han får för mkt protein då han har lös träck. Tycker det är mer vt i detta än mitt tidigare hösilage så det kan inte bero på det. Nån som har nått tips på vad jag ska göra åt pållens mage?
 
Sv: för mycket protein!

Foderbyten kan göra en häst lös i magen.

Utan analys så kan man inte säga att det är proteinet som gör hästen lös i magen, en unghäst har ju ett större behov av protein än en vuxen häst också.
 
Sv: för mycket protein!

För att veta vad din häst får i sig så behöver du en analys.Bortsett det så är det tyvärr så att vissa individer inte fixar hösilage så bra.Är dett torrt eller ett vått silage?? Är det ett ganska så vått ensilage så kan träcket bli lite löst på en del. har själv en häst som är känslig för just det där. är ensilaget runt 45 eller lägre så fixar han det inte, runt 50- 55 går bra, eller högre men det är sämre för ensilget självt.Så jag undar först hur pass vått det är?? Du har ju ingen korrekt siffra nu att ge,men är det "torrt",fuktigt,eller vått??
 
Sv: för mycket protein!

Det är inte ovanligt att hästar blir lösa i magen av foderbyten, och det har du ju nyss gjort ett! Jag skulle INTE skylla på proteinet, finns nästan ingen anledning...

Bytte du plötsligt eller smög du in det nya silaget?
Det kan ju även vara så att hästen inte klarar av att äta silage, speciellt inte om det är lite blötare. Min häst reagerar direkt med lös mage om vi fodrar med en bal som är blötare än de "normala" i det partiet vi använder.
 
Sv: för mycket protein!

Jag förutsätter att det inte är ett snabbt foderbyte då nästan alla får konstig mage då.
Om det är mkt blött kan det vara så att syrningen inte har varit tillräcklig och då fodas både svampar och bakterier. Man bör alltid vara observant på blött silage. Fråga bonden om han kompenserat för det extra vattnet.
Personligen kan jag inte förstå att du fodrar med lusern över huvudtaget, ty det kan väl aldrig vara aktuellt att fodra med det om du använder silage.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 653
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp