För mycket mat??

M

Mayara

Jag måste bara få fråga om denna fodergiva kan vara rimlig.

Hästen är en vbl val på 15 år ca 158 cm. Går i hagen/promenadhäst rids max 2 ggr per vecka.

14-15 kg hö. Ej analyserat.
Äter ett antal kg halm i boxen vid tillgång
1 kg havre (krossad och hel)
0,5 kg lusern (för protein)
ca 0,5 dl olja
+ dagsdos av Chevinal plus, VSL (för selen) vitlök, morötter. Ibland även äpplen och knäckebröd.

Jag anser att hästen är fet då man inte kan känna revbenen och magen är så där snyggt päronformad...

Jag är skeptisk till denna foderstat med tanke på hur hästen ser ut och vilket arbete den utför. Vad tycker ni? Mayara
 
Sv: För mycket mat??

Man kan ju anta att han får i sig för mkt protein/energi om han är fet, alltså inte bukig, utan riktigt fet.
Höet kan ju vara av så bra värden att han ej inte behöver något krafftfoder alls, speciellt med tanke på att hästen inte utför något speciellt arbete heller.
Bara en höanalys kan tala om för dig hur det ligger till.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Q
Foder & Strö Jag undrar lite ang. lusern och majsolja att ge till häst för ökad vikt (hull). Mitt varmblod är 26 år nu och har idag FRI tillgång...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp