För mycket Fosfor?

P

Pockan

Hej! Jag undrar hur man ska bära sig åt när analysen visar 2.8 g fosfor? Min häst är två år (ber. vuxen vikt ca 500kg) och tanken var att han skulle få ca 10 kg av detta hö. Det blir då 28 g fosfor och behovet är beräknat till 15,2. Det är ju alltid lättare att ge extra kalk vid behov men vad gör man när det är så här, aldrig hänt förrut. Tacksam för svar då jag sitter här och rycker mitt hår! ;)
Halten kalium bli också hög, vad är maxgränsen om sådan finns?
MVH / Fia


Analysen:

Torrsubstans 84%
SRP 81 g
Energi 9.0 MJ
Ca 3.6 g
P 2.8 g
Mg 1.6 g
K 21.7 g
 
Sv: För mycket Fosfor?

Fosforöverskott är inget problem så länge Ca/P kvoten är OK.
Strunta i kalium, växter innehåller mycket kalium o det klarar hästen att hantera.
PL
 
Sv: För mycket Fosfor?

OK. Så jag kan alltså ge extra kalk för att "rätta till" det hela. Läste i böckerna och blev lite nervös. Tack för hjälpen!
MVH / Fia
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp