För mkt protein?

C

Coffeaclub

Läste nån tråd här och började fundera... Kan orsaken till att min häst magrat av det nya ensilaget vara att han får för mkt protein i förhållande till energi? Värdena är 6,3 Mj och 65g smpr/kg foder. Han får i sig ca 10 kg. Fick även ca 0,5 kg betfor, 0,7 kg kornkross samt ca 0,5-0,7 kg lucernpellets. Rids mkt lätt 1-2 ggr/v. Bonden jag köpte ensilaget sa att det va såå bra att alla andra hästar som äter detta blir riktigt runda även utan kraftfoder... Vad är sant? :confused:
 
Sv: För mkt protein?

Ta bort lusernet och ge nån dl olja i betforn! :smirk:
 
Sv: För mkt protein?

Oj! glömde säga att det går åt energi(MJ) till att göra sig av med överskottsprotein. för lite energi i förhållande till protein gör att dom tunnar ur.
 
Sv: För mkt protein?

Ha införskaffat olja idag. Skall skippa lucernen och öka lite på korn och betfor. :)
 
Sv: För mkt protein?

protein rika dieter gör att folk går ned i vikt med :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 554
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp