För lite mat?

E

Erosito

Hej alla! Jag funderar på att köpa häst, och jag tog kontakt med ett stall via mail. De ger bara mat på morgonen och på kvällen men ingen lunch. De går ute i hagen så de äter gräs där. Men på vintern så finns det ju inte så mkt gräs, det finns ju inte så mkt under snön. Så är det för lite och fodra på morgonen, gräs i hagen, betfor ca kl.3 och fodring på kvällen? + Ridning!

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: För lite mat?

ok, så är det inte för lite om man gör det? :)

Kram Fia!
 
Sv: För lite mat?

tycker också att en höfålla eller alternativt rundbal kan vara bra, hästar äter för att hålla värmen på vintern! då slipper man tänka på att hinna med att ge lunch och man vet att hästen har nått att pyssla med! :)
man får tänka på att anordna det bra, så att inte höet eller rundbalen blir förstörda. (tak över)
 
Sv: För lite mat?

När du frågade hur många fodringar som ingick i stallhyran så fick du kanske svar på det men sen har kanske hästägarna själva någon form av schema och lunchfodrar själva? Annars är det väldigt långt mellan fodringarna.
 
Sv: För lite mat?

Mängden mat behöver ju inte bli förlite bara för att man fodrar tre ggr som det faktiskt blir med tanke på att de ju fick betfor vid 3.
Har man som andra redan sagt hö ute i hagen så äter de ju det de vill ha, och har du då en häst som inte kräver mycket kraft foder så kan det vara lagom med det 2ggr/dag.
Mina hästar som tränas relativt hårt får kraft foder tre ggr/dag och fritt med hö ute. Jag skulle gärna ge dem kraftfodret delat på flera ggr, men då får de antingen stå inne mera eller så ska jag fodra i hagen villke jag inte vill.
 
Sv: För lite mat?

Kolla ordentligt hur många fodringar det är per dag, om det ingår vissa fodringar och om uppstallarna delar på några. Tre fodringar per dag i stall verkar vara vanligt, har själv stått i sådana stall (frukost, eftermiddag, kväll), men det bästa är förstås fler fodringar. :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp