För lite lusern?

Toksussie

Trådstartare
Här verkar ju finnas en del som har bra koll på det här med foder, jag har en liten fråga som jag hoppas nån har nåt svar på.
De hästar jag tar hand om får hösilage med ganska lågt protein-innehåll och efter en uträknad foderstat behövde de 16 kg hösilage (15.5 egentligen men vi brukar ju väga upp hela kilon) och då blev det ett visst överskott på energi. De får också lite betfor och havre, enligt analysen skulle det innehålla tillräkligt med mineraler också.
Hästarna är nordsvenska travare, ca 500 kg som tränas mycket lätt -knappt alls !
De får större delen av maten i hagen som de delar med andra hästar som inte vill äta lika mycket hösilage och då får dessa två några extra kilo när vi tar in och ger kraftfoder. (hästarna går ute dygnet runt) Men vi märkte sen att de inte alltid var så intresserade av att äta upp allt hösilage och då alltså den extra givan de inte får i hagen. Struntar i det och trampar runt i maten och tittar på annat -typ. Hösilaget är ganska torrt, 75 % ts ungefär. (jag har tyvärr inte alla exakta siffror här) Visst borde hästar i den här storleken "orka" äta den här mängden men de har ju fått en ganska stor giva mitt på dan där lunch/middag/kvällsmat hamnat ganska nära tidsmässigt och att äta först sin lunch i hagen och sen sin middag strax efter uppbunden på gårdsplanen (sammanlagt kanske 8 kilo) kanske blivit lite mycket på så kort tid? Den ena hästen är något mager och ska helst äta ytterligare lite mat förutom sina 16 kg.
För att de ska få i sig tillräckligt med protein köpte vi lusern, pellets och började ge. Men någrqa stora mängder lusern tyckte jag inte behövde ges, utan 150-200gram luserna la vi till och drog då ner hösilaget till 15 kg/dag, inte så stor förändring kanske. Men, då till den "riktiga" frågan, är det så lite lusern att det inte alls påverkar hästarna på nåt sätt? Hon som från början hjälpte oss med beräkning av foderstaten tyckte det var helt onödigt att ge dem lusern i så små mängder! Bättre att inte ge alls då. Så vad tycker/tror ni?
 
Sv: För lite lusern?

Oj, det var inte lätt att läsa den texten... ;)

200 g lucern ger 1,7 MJ och 21 g smrp, vilket gör mycket liten skillnad till en stor häst som kanske äter 80 MJ och uppemot 500 g smrp/dag totalt.

Så ja, de skulle nog klara sig utan det.
Vad har du för värden på ditt hösilage? Är det så dåligt med proteinet att du skulle behöva ge mera lucern kanske?
 
Sv: För lite lusern?

Ja, det blev mycket text ihoptryckt jag ville ju berätta så mycket... men tack för att du tog dig tid och kämpade dig igenom :)

Det är nog så att de skulle behöva mer lusern egentligen, men vi är några stycken som delar på ansvaret för hästarna och har inte alltid samma åsikter...... Det blev nån sorts medelväg så vi skulle slippa slagsmål i stallet!

Jag kan plocka fram lite siffror (värdet på hösilaget) till i morgon om du skulle vilja titta på det. Skulle kännas bra att få ett oberoende utlåtande!
 
Sv: För lite lusern?

Ja, leta fram analysen om du har den så kan jag kolla!
(Eller någon annan som kanske hinner före... ;) )
 
Sv: För lite lusern?

Jag har en nordistravare som varit MYCKET hungrig (stort tuggbehov) men ändå smal. Nu i vinter har hon fått i princip fri tillgång i boxen över natten. Hon är otäckad och står i oisolerad utebox på bädd.
Hon äter 10 kg silage och 3 kg hö, båda oanalyserade och antagligen med kassa värden. Till det får hon 1,5 kg lusern och ca 0,75 kg havre. I år är hon mycket finare än förra året och hon är inte så hetsig med maten längre heller.
 
Sv: För lite lusern?

Hösilaget innehåller:
74% ts
29g smb rp/kg foder
6,9 Mj/kg foder

Det ät väl vad man först behöver känna till men jag skriver mineral-innehåll också.

4,8g Ca/kg ts
1,9 g P/kg ts
1,0 g Mg/kg ts
7,5g K/kg ts

Som jag skrivit tidigare tränas de inte speciellt hårt ;) , går ute i hage med andra hästar dygnet runt! Han som är något mager har hittills gått upp lite i vikt på det de äter nu.

15-16 kg hösilage
200g lusern
lite betfor och havre (max 4 dl av varje)
 
Sv: För lite lusern?

Just ja, de brukar ha halm i sitt vindskydd som de tuggar lite på också förstås!
 
Sv: För lite lusern?

Nuvarande foderstat ger 113 MJ, vilket är mycket till en häst som inte gör något.
Hur är de i hullet? Är de inte feta så kan du ju fortsätta med den energimängden, annars följer du förslag nr 2... ;)

Förslag 1, baserat på nuvarande foderstat:

13 kg hösilage
1.5 kg lucern
350 g soja
2 mått Fosforbalans

Ger 113 MJ, smrp/MJ-kvot 6 Ca/P-kvot 2.25. (Bör ligga på 1.2 - 1.8, men kalköverskottet kommer från lucern och hösilage, så det är ingen fara.)
Jag har även räknat med att de äter ca 1 kg halm, och visst kan du fortsätta ge havren och betforen i samma lilla mängd som innan.

Förslag 2, med mindre energimängd om de är feta på nuvarande foderstat:

10 kg hösilage
1 kg lucern
350 g soja
3 mått fosforbalans

Ger 88 MJ, smrp/MJ-kvot 6, Ca/P-kvot 1,87.
Samma som ovan vad gäller halm, betfor och havre.

Det går säkert att få till det utan soja, men då kommer du att få ta bort mycket mer av hösilaget och ge ganska många kg lucern. Soja är billigare än lucern... ;)
 
Sv: För lite lusern?

Hej! Förlåt att jag lägger mig i diskussionen, men jag blev så intresserad!

Jag håller helt med ovanstående trådskrivare som kommit med två bra förslag på foderstater, men jag skulle vilja tillägga att om hästarna verkar vara i gott hull, blanka i pälsen och pigga och glada så får de nog vad de behöver utan att man behöver bekymra sig för mycket. Jag ger också mina fri tillgång till hösilage, och det är väldigt skönt att de tuggar på det istället för på inredningen i stallet t.ex.

Den hästen som är lite tunn bör ju få mer lusern än den får nu. Jag ger min ena häst (promenadrids, tränas ibland) 400g lusernpellets per dygn. Det är nästan inget, men jag justerar ändå denna lilla mängd upp och ned (300-500g) beroende på hur mycket arbete hästen gör. Även en liten foderstatsändring kan ibland synas mycket. Det kan ju vara den lilla delen som balanserade alltihop!

Det finns flera bra, och gratis, foderstatsberäkningsprogram på internet, men eftersom det inte är tillåtet med reklam kan jag inte tipsa dig. Gör en sökning så hittar du säkert något!
 
Sv: För lite lusern?

Jag håller med dig och är inte så oroad över hästarnas foderstat, de får nog i sig det mesta de behöver när de ser ut att må bra. Och det känns skönt att höra från nån annan att en lite justering t.ex lite lusern faktiskt kan ge en del i alla fall. Men det är ju bra att ha en uträknad foderstat som riktlije.

Jag har hittat några foderstatsberäkningsprogram på internet som jag använt men de tyckte jag inte gav mig så mycket information. Men det beror ju också på hur insatt man själv är och vilka olika fodermedel man själv skriver in att man använder....

Jag kommer fortsätta att räkna en del själv och läsa det jag kommer över, nu något klokare efter era "tips".

Tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp