För lite kalcium och för lite fosfor?!

L

Lord Owen

Jag blir galen, hur jag än räknar får jag inte till det. Hästen får 16,8 g för lite Ca och 4,6 g för lite fosfor, däremot ligger Mg på 13,2 g precis som det ska vara. :p Ca/P kvoten ligger på 1,33.
Hur ska jag göra för att få balans på det hela??
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Ge mineraler...
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Jamen med mineralerna så höjs ju även det som redan är bra! Magnesiumet kommer alltså upp på för högt även om det Ca och P kanske blir bra då. :crazy: Om det ínte finns något mineralfoder med väldigt lite Mg i men mkt Ca och P?
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Din häst klarar av hög Mg.
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Som sagt det gör inget att ge för högt Mg.
Hästen klarar det.
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Gör det något om man ger för högt Ca då?
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Beror på hur högt. Överskottet kissas ju ut, blir det då FÖR stort överskott kan det påverka njurarna.
Hur stort blir överskottet?
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

10,8 g Ca för mkt. :crazy:
 
Sv: För lite kalcium och för lite fosfor?!

Då är det ingen fara.
Det är ett förhållandevis "litet" överskott så det är inte någon fara alls :)
För mycket kalcium är i sig inte farligt att ge, eftersom överskottet kissas ut, men ett allt för stort överskott kan också störa upptaget av andra makro- eller mikromineraler.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 003
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp