För lite hö

M

maiden

Vad kan hända om hästen får för lite hö?
Vill veta allt som kan hända och alla era erfarenheter!
:bow:
 
Vad händer med dig själv när du äter för lite mat? En ganska logisk tanke faktiskt, hästen mår naturligtvis inte bra av för lite grovfoder eller för lite mat över huvudtaget. Stress, ovanor, magproblem är bara några av de saker som uppstår, varför frågar du det? :confused:
 
Hästar har behov av att hålla grovtarmen fylld med stråfoder, det är livsviktigt för dem, kan bli allvarligt sjuka annars, men inte exakt hur.
Hästar har bl.a. lätt för att få magsår. För lite hö leder bl.a. till magproblem, magerhet,förlorad energi, matt, glanslös päls, mm.

/TIGERHEART
 
Man ska räkna med 1.5 kg hö per 100 kg kroppsvikt och det är minimum.Väger hästen 500 kg så måste den ha minst 7.5 kg hö per /dag.
Det är osund häst hållning om man fodrar med så lite stråfoder att hästen far illa och det handlar bara om snålhet och att man inte vill att plånboken ska bli drabbad.
Undrar varför du frågar det??
 
Jag undrar inte varför du frågar det, för det är en viktig fråga. För hästen kan få för lite hö utan att svälta.

Något som jag bla har fått lära mig är att hästens magsyra hela tiden är aktiverad dvs det droppar lite hela tiden. Och om hästen inte kan få äta "hela tiden" så kommer det till slut att bli problem just utav den anledningen.

Medan vi människor har ett annat matsmältningssystem, dvs magsyran kommer i gång när vi äter eller tänker på att äta.

Det är bla ett av skälen till att hästen måste få äta när den vill, eller ganska tätt i varje fall.


Sen är ju de ovanstående svaren också en stor del i hela aparaturen.

Ja det var ett litet kort svar så här i morgontimmarna.

MVH Madde
 
Det är inte magsyran, utan galla som kommer hela tiden, hästen har nämligen ingen gallblåsa och är gjord för att äta lite och ofta.
 
Ungefär samma som händer med oss om vi försöker leva på t.ex. coca-cola, godis eller glass. Vi mår sämre. Kanske inte akut i samtliga fall, det kan funka, men risken för störningar, såväl långsamt utvecklade som akuta, ökar.
 
Jag frågar för att jag behöver bra argument och lite skrämsel för att få en kompis att ge sin häst mer hö :smirk:
 
Måste vara lite emot jag (tror) att en häst även kan äta för mycke hö och få överhull som kan påverka leder m.m det är inte alltid man kan bestämma hur mycke en häst ska ha beroende på dens vikt utan man måste även titta med sina ögon och känna på revbenen finns dom där eller ???? en häst är skapt att kunna leva under svåra tider dom lagrar fett under sommarhalvåret den mekanismen ligger kvar sen urminnestider...
 
Problemet med magsyran ligger i att hästens övre magsäcksdel har en oskyddad slemhinna. Eftersom hästen är gjord för att alltid ha full magsäck ska syran i vanliga fall inte kunna skvalpa upp där, men med små mängder grovfoder är magsäcken relativt tom och magsyran skvalpar upp och ger magsår.

Problem med för små grovfodergivor: beteendestörningar (krubbitning, vävning, barkätning, bajsätning m.m.), magsår, tarmstörningar, kolik, m.m. m.m.
mvh Maria
mvh Maria
 
Det ger bevisligen problem med MAGEN och har man problem med magen så mår man inte bra!

Jag har TYVÄRR erfarenhet av detta:
För några år sen hade jag min häst i ett litet inackorderingstall där höet vi tillsammans köpte in påstods av de andra vara UTOMORDENTLIGT bra i näringsvärde. De gav bara 6KG :eek: till sina relativt stora hästar (halvblod på ca 160-165cm).
Jag reagerade på den lilla mängden men litade på de här hästmänniskorna eftersom jag själv var osäker på sånt och okunnig. (min häst hade fått 7-8kg tidigare)
Min häst som är nordis och lättfödd (lägger på sig lätt) fick därmed också 6KG av rädsla för att hon annars skulle bli fet/bukig.(hon fick även 0,5kg lusern)
Alla hästarna var runda o fina o det borde väl säga sitt, tror man... Att det räcker.
Men biverkningen kom att visa sig iaf på MIN häst:
återkommande småproblem med magen som slutligen resulterade i en REJÄL förstoppning som fick behandlas på KLINIK där de konstaterade ÄVEN MAGSÅR!! :crazy:

Visserligen har ingen BEVISAT att dessa problem uppstod av just FÖR LITEN MÄNGD grovfoder (det fanns även en annan faktor som spelade in, tror jag) men jag är ganska övertygad om det efter att jag NU lärt mig vad som händer.
Idag får hon nästan fri tillgång av hösilage...(runt 13-15kg) och det märks att hon mår mycket bättre! Hon har blivit LUGNARE och stabilare i temperamentet, tycker jag.

Men det där är svårt! Om man ska kunna ge FRI tillgång får ju inte värdena vara FÖR BRA så att hästen blir FET av det.
Det får man ju ha koll på! Men så säger ju folk att när de väl lärt sig att de får äta när de vill/hela tiden så äter de bara det dom behöver... :smirk:
 
Fast jag måste tillägga att min häst varit vanvårdad innan jag köpte henne nåt år INNAN det där hände och fick då i perioder mycket dåligt med mat ( :cry:) vilket säkerligen gett "dålig inverkan" på hennes mage som är extra känslig numera...
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
13 585
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp