För lite forsfor. Hjälp!

N

Nesslan

Har ni några tips på hur man får i hästen fosfor?
:confused:
Min höanalys ser ut såhär:
TS 84,1%
Energi 8,5 Mj/kg foder
Smb rp 58g/kg foder
Ca 6,1g/kg foder
P 1,9g/kg foder

1000 tack på förhand :bow: /Sussi
 
Sv: För lite forsfor. Hjälp!

Havre, korn och vetekli är ganska fosforrika. Du har ju dock ett väldigt bra hö, så det kanske är svårt att ge dessa kraftfoder i tillräcklig mängd.
Fosforbalans är ett "rent" fosfortillskott som du kan ge annars, utblandat i lite betfor.

Vad är det för häst? Vad väger den och vilket arbete gör den?
 
Sv: För lite forsfor. Hjälp!

Jag är verkligen jätteglad för höt! :banana:
Hästen är ett halvblod, 163cm, ca 550- 575kg.
Rids 5-6 dagar/vecka. Lätt till medel arbete. Ganska lättfödd.

Jag har precis suttit och räknat frebrilt och precis som du skriver är det omöjligt att fordra upp med fosforrika kraftfoder utan att både energi och protein skjuter i höjden. (Hon har haft magsår så jag fodrar helst med så mycket grovfoder som möjligt.)

Grovt räknat har jag kommit fram till att 6kg hö (hon har fri tillgång till halm dygnet runt) 0,3kg betfor 0,7kg korn skulle ge hyfsade världen. Förutom överskott på Calcium och underskott på forsfor.
Ca/P kvoten hamnade runt 2,4 tror jag.

Var köper man fosforbalans?

Tacksam för all hjälp.
 
Sv: För lite forsfor. Hjälp!

Fosforbalans tillverkas av Eclipse Biofarmab och finns bla på Granngården.
 
Sv: För lite forsfor. Hjälp!

Jag hade gett hästen kli för att få upp fosforhalten - där har du både protein, fosfor och "grov" mat - allt i ett - utan att energimängden är mer än annat kraftfoder. Provräkna gärna å se vad du kommer fram till!
Klivärden ca:
Mj 9,6
Smb rp 108
Ca 1,5
P 10,6
Glöm inte att hälla vatten på kliet bara, tror det kan stocka sig i halsen om man ger det torrt.

Linfrö är ju också fosforrikt, men inte lika som kli, men eftersom du säger att din häst har haft magsår skulle jag värdera linfrös slembildande egenskaper för magsäcken och tarm. Kanske kan du baka ett par dl i foderstaten (max 1 dl/100 kg kroppsvikt) bara för magens skull?
Hippolin cubes värden:
MJ 9,5
smb rp 255
Ca 2
P 5

Betfor är kalciumrikt så det hade jag hoppat över helt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För lite forsfor. Hjälp!

Tack för att du orkat fundera. :bow: Jag kom faktiskt fram till kli jag med när jag satt och klurade i natt (jobbade).
Hon får alltid 2 dl linfrö/dag men har aldrig tänkt så långt som att räkna in det i foderstaten. Har försökt med lincubes men då matvägrade hon.

Fast fosforbalans måste jag nog ha i alla fall eller vad säger de senaste rönen om Ca/p kvoten?
 
Sv: För lite forsfor. Hjälp!

Kvoten Ca/P skall väl helst ligga mellan 1,3 - 1,8. Ideal 1,5. Har det kommit senare rön än dessa?? Man vet aldrig... ;-) En gammal häst skall ha mkt fosfor, gärna en kvot på 1,2 - i övrigt vet jag inga avsteg från "formeln".

Va bra att hon får linfrö (för sin mage). Linfrö innehåller en hel del protein (och fosfor) så jag tycker att du ska ha med dem i beräkningen. Fast värdena på rena linfrö får du se på din påse, skiljer sig nog från lincubes.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp