för lite foder??

Vita_N_6520

Trådstartare
Tycker ni att detta är för lite foder för min häst?
Jag vet att det kanske är svårt för er att veta det, men jag skulle behöva lite "expert råd".. :crazy:
Det är ett sto, som är runt 150cm (kanske ngt mer..). Medel modell så att säga..
Rids inte så jättehårt, men jag håller på att sätta igång henne lite mer nu...

Hon får
Morgon: 1kg hö
Middag: 2kg hö, ½ liter betfor + mineraler
Kväll: 4kg hö

Personligen tycker jag att själva foderstaten är rätt liten, men jag vet inte.. Vad tycker ni?

Samma sak, en shettis i stallet får 1½ kg hö+1dl betfor om dagen..
Är inte det lite väl lite?? :crazy:
 
Sv: för lite foder??

7 kg hö låter väl rimligt, men det beror ju på vad höt innehåller. Dock skulle jag ge 2 kg på morgonen och 3 på kvällen.

Shettisen väger knappast bara 100 kg, så ja, det är för lite.
 
Sv: för lite foder??

Okey...
Det är bara det på kvällen att ja helst ger henne lite mer, för när min ridlärare fodrar så får dom alldeles för lite.. :mad: :crazy:
Hon väger nämligen inte balarna, utan bara slänger in lite på ett ungefär, och hon delade idag 1½ bal till ena stallet, där vi annars brukar få ge dom 4-5 balar...
Så därför vill jag helst inte sänka på kvällen...
(dock får dom ju rätt mängd på helgerna, samt de dagar någon annan kvällsfodrar..)


Men hur är det med kraftfodret?
jag tycker hon får lite för lite, funderar på att höja, men jag vet inte..?
Vill inte ge henne nån havre nu på vintern då hon bli alldeles för pigg (och ändå gav jag henne bara 0,25 liter innan så hon är rätt känslig för det..)
Men det känns som att hon samtidigt behöver den energin, för hon har blivit lite "slöare" sen jag sänkte (inte segare, utan slöare om ni förstår..)

En foderstat som jag skulle kunan tänka mej för henne är:
Morgon: 2kg hö
Middag: 2-3kg hö, 1-2 liter betfor (efter blötläggningen alltså..)
Kväll: 4kg hö

Fast det kanske blir föör mycket..?

Usch. jag tycker det är så svårt, men min ridlärare tycker att hästarna ska få så lite mat för att dom "är så tjocka"...
Visst, min häst ser lite knubbig ut, och hon är lite rund om baken, men man känner revbenen ganska väl..
 
Sv: för lite foder??

Hö mängden är väl helt ok. Men du borde kolla innehålet i höet för att se vad hon behöver i övrigt. Vitaminer, mineraler, proetin, energi osv. Det kan väl vara så att din häst har någon foder brist, som gör att hon blir slö som du har märkt. Som vi människor kan få olika vitamin brister bär inte vi äter ordentligt av allt i kost cirkeln.
 
Sv: för lite foder??

Höj i första hand grovfodret. Hästar är gjorda för att äta i princip hela tiden, och 7 kg hö kan inte räcka till så stor del av dygnet. Bäst är om hästen kan stå på fri tillgång på grovfoder.
1,2 kg TS /100 kg häst, som brukar stå i foderböcker, är MINIMI rekommendationer. Det innebär att du ska absolut inte ge mindra grovfoder, men gärna mer.
Hur mycket hö man kan ge, beror så klart på vad det innehåller. Har du ett hö med för höga energi eller proteionvärden för den hästen, kan du komplettera med halm.
Har du fri tillgång, och ändå behöver mer energi eller protein, är det läge att lägga till kraftfoder, eller proteinfoder.
Mineraltillskott behövs i allmänhet, men det beror ju också på grovfodret. En analys är ju därför en bra grej!
Men som sagt, foderstaten ska baseras på grovfodret, det innebär att så stor del som möjligt av ebergibehovet ska tillgodoses av grovfodret.
 
Sv: för lite foder??

det är lite svårt att sätta hästen på fri tillgång då hon står på en ridskola...
Och värdena på höet å så kollar dom aldrig vad jag vet iaf... Får kolla upp det..
Tror inte att det är så höga värden på detta vi har nu iaf...
 
Sv: för lite foder??

Det går ju att ge så mycket, att det alltid finns när hästen är i stallet. Att man i många stall inte fodrar i hagarna gör det hela lite svårt. Ofta kan man dock tex komma överens med sina hagkompisar att man gemensamt köper in halm och lägger i hagen.
Om personalen inte vill befatta sig med det, kan man ju i de flesta fall lägga ut det i hagen kvällen innan, bara inte vädret är för dåligt. De dagar vädret har varit för dåligt kvällen innan, kanske det ändå finns någon som har möjlighet att åka till stallet under förmiddagen.
Ett annat alternativ för att få ut extramat i hagen är ju att betala personalen extra för det. ;)
 
Sv: för lite foder??

Vad gäller analys, går det ju faktiskt att privathästägarna går ihop, och betalar en analys.
Även om man kan tycka att er leveranör (ridskolan) bör stå för det. Deras hästar mår ju också bra av en korrekt foderstat.
 
Sv: för lite foder??

Har du tagit ett snack med din ridlärare överhuvudtaget ? Jag menar, jag skulle bli fly förbannad om jag hade en foderstat och folk INTE gav det jag bestämt.
 
Sv: för lite foder??

Jag har som sagt hästen på en ridskola.. :smirk:
Och ridläraren tycker att hästarna är tjocka, resten hänger på och oxå tycker det bara för att hon tycker det... (visst vissa av dem är tjocka, men de blir ändå inte tjockare om de får mer mat, eller smalare när det sänks så...)
 
Sv: för lite foder??

Jag skulle nog få göra det själv isf, för dom andra har ju inte "råd"...
Och mina föräldrar är nog inte heller så pigga på att betala det tyvärr..
Men ja ska kolla med dem om det finns någon analys på det...
Kan ju va så att de vi köpte av gjorde det..
 
Sv: för lite foder??

Det är klart hon ger dom "rätt mängd".
Enligt henne iaf.. Fast hon väger inte balarna, så det blir så att de får lite mindre mat än vanligt..
Som tur är så är det inte ofta hon fodrar själv.. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 426
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp