För lite foder

citron

Trådstartare
Jag fick idag höra om en människa som har två hästar som fortfarande går ute hela dygnet.Det är inget fel i det tycker jag men det finns inget bete kvar i hagen och bara ett eller två träd som "skydd".Saken är den att det stödfoder dessa får består av runt ett kg grovfoder att dela på.Att det är åt helsike för lite vet jag redan.Det är två stora hästar av varmblodstyp det gäller ska jag väl säga.Men vad kan man göra åt saken?Jag är inte riktigt den typen som vill klampa in i någon annans hästägande och säga till dom vad eller hur mycket mat dom ska ge sin häst.De har heller ingen ligghall/vindskydd i hagen.Bör jag ringa till miljö och hälsa eller försöka prata med människan?Tycker liksom lite synd om hästarna då.
/Citron
 
Sv: För lite foder

Om du ser att de inte mår bra, och att det verkligen är för lite bete, för lite stödfoder och för dåligt väderskydd, så tycker jag absolut att du ska ringa djurskyddsinspektören i din kommun!
Man kan säkert anmäla sådant anonymt, för jag förstår att du inte vill ta en sådan diskussion direkt med ägaren. Inget kul!
 
Sv: För lite foder

Jag har oxå sett hästar som fortfarande går på "bete", utan gräs i hagen o ingen stödutfodring heller, skrämmande hur folk sköter sina hästar.
 
Sv: För lite foder

Lite försvar.... VET du att de inte får mer foder? Hur ser de ut?
Har själv fortfarande min häst ute dygnet runt i en hage där betet inte är tillräckligt, vilket är naturligt vid den här tiden på året, det finns dock att beta.
I stallet finns det personer som jag i princip aldrig ser då vi inte är där samma tider. Det leder ju till att de personerna ser ju bara min häst ute i hagen mellan utfodringar. De ser ju inte att jag senare på kvällen slänger ut ca 20 kg hösilage för dem att äta, att jag tar in henne, ger extra kraftfoder inne samt hösilage inne medan jag pysslar i stallet och att de får 10-15 kg till ute i hagen på morgon/lunch. Dvs totalt under dagen får hon i sig de kg hösilage som jag med hjälp av analys räknat ut bör räcka samt att jag dessutom ger kraftfoder.

Självklart ska man vara uppmärksam på ev vanvård och underutfodring, det är bra, men man kanske inte ser allt som händer hästarna under dygnets timmar och ska inte vara för snabb att dömma.
 
Sv: För lite foder

Det var till o vara bitsk. Har du kanske dåligt samvete för att jag påpekar att det fortfarande finns hästar ute utan tillräckligt med mat.

Jo jag vet att dessa hästar inte har nått bete kvar o att de inte stödfodras, jag ser hästarna från mitt köksfönster o nu har de stått under samma träd sedan kl 6 imorse o inte ett höstrå har kommit springande o inte har det visat sig någon människa där heller.
Man borde se hästarna stå o tugga hö nån gång på dygnet om det skulle vara så att de fick nått o det har jag inte sett.
 
Sv: För lite foder

Varför skulle jag ha dåligt samvete? Inlägget var väl främst riktat till trådskaparen "som hade hört" om några hästar. Jag avslutade även med att självklart ska man uppmärksamma otillräcklig utfodring, det är bra att man har ögonen med sig. Men som jag sa, de personer i vårt stall som kommer vid 3-4-tiden ser ju i princip bara smul kvar från lunchen, om något, som de kan tolka att de knappt får något alls, sen hinner de åka innan jag kommer och tar in min häst, fodrar och sedan ger lassvis med mat senare på kvällen.
Att du ser hästarna hela tiden är ju bra för då har du ju i alla fall något på fötterna om du skulle göra något åt det.
Självklart reagerade jag på inlägget då jag insåg att det faktiskt kan finnas folk i mitt stall som tycker att jag vanvårdar min häst och att hon aldrig får mat för att de aldrig ser när hon får och hur mycket då våra tider inte stämmer och vi vet ju alla hur snabba vi hästfolk är att dömma de som inte gör precis som vi själva och att det kanske kan vara likadant i citrons fall.
 
Sv: För lite foder

Jag håller med dig! Man ska inte vara för snabb att dömma. Man kanske bara inte ser när hästarna får foder? Min häst går fortfarande ute dygnet runt och får kraftfoder på kvällen och hö under dagen, men de väljer hellre att äta av betet som finns. Om någon kom och sa till mig att de tyckte att jag vanvårdade min häst skulle jag bli både ledsen och förbannad att de bara kläckte ur sig något sådant.

Man ska alltid ta reda på fakta innan man dömmer.
 
Sv: För lite foder

Jag vet att det stämmer.Tyvärr.Jag är aldrig snabb i min bedömning av folk snarare tvärtom,men som sagt i det här fallet vet jag att det faktiskt är så.
/citron
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: Spike
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 473
Senast: Angel
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp