För lite Ca, för mycket Mg...

Salandge

Trådstartare
Jag håller på att räkna ut foderstat på min tvååring (vbl. trav) och har använt mig av freefarms foderstatsprogram (för den växande hästen). Det har gått bra men jag har lite problem med mineralerna. Jag behöver ett mineralfoder med låg mg-halt och hög ca-halt. Någon som har något tips?

Om jag använder mig av ex. kraffts eller hippos mineraler blir det på tok för mycket magnesium ,50% mer än behovet. Om jag istället ger dikalciumfosfat blir mg och P bra, men det blir för lite kalcium... Kan man ge ett dosmått dikalcumfosfat plus ett annat kalciumtillskott (tips?)eller finns det någon annan väg att gå?

Kan för mycket magnesium vara skadligt? Hur yttrar det sig isåfall?
 
Det beror lite på resten av foderstaten. Det finns ju kraftfoder med högt Ca-innehåll (och proteinhalt) exempelvis Hippo Alfa, lucern etc. Det kanske vore något att testa tillsammans med Dikalciumfosfat. :idea:

mvh Jessica
 
Foderkalk är ett enkelt o billigt sätt att tillsätta Ca.
Minns jag inte helt fel så kostar en säck på 25 kg ca 40 kr.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 676
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp