För hög kvot mellan Ca. och P.

A

Axelle

Nu behöver jag hjälp - igen! ;)

Har lyckats knåpa ihop en foderstat som stämmer på alla fronter utam en. Det är nämligen så att kvoten mellan kalcium och fosfor är jättehög, och nu skulle jag behöva höja fosforhalten för att få balans mellan dessa ämnen. Finns det något jag kan ge Nellan för att rätta till det här? :confused:

Tack på förhand! :)
 
Det första du ska fråga dig är varför kvoten är för hög.

Är fosforbehovet täckt och överskottet av Ca kommer från grovfoder eller lucern så behöver du inte bekymra dig.

Och vad innebär för hög Ca/P-kvot för dig? Och hur ser Ca/Mg-kvoten ut?

mvh Jessica
 
Båda behoven är täckta. Överskottet av Ca kommer från Krafft Pluss, som innehåller 18% Ca och 1,5% P.
Innan jag lade till detta kompletteringsfoder (då fick Nellan bara hö och havre) låg kvoten på 1,5 och det är där den ska ligga, efter vad jag har hört. Som det är nu ligger den på 4,2.

Vet inte hur Ca/Mg-kvoten ser ut. Ska kolla det också... Var ska den ligga? Visste inte ens att jag hade en sådan att oroa mig över också... :crazy:

Är inte så hemma på det här med foder, så det kanske finns bra litteratur att få tag på så att man kan sluka lite kunskaper? :)
 
Ger du mineraler också? Varför ger du Krafft Pluss (blå eller grön förresten?)? Kanske det finns nåt annat du kan ge istället för att överdosera mineraler.
 
Skriv gärna ner analysen och nuvarande foderstat om du vill ha tips.

mvh Jessica
 
Finn en bok du kan köpa: Hästen näringsbehov och fodermedel av Christina Planck m.m, ring och beställ genom SLU Uppsala.

Det finns ingen kvot mellan Ca/Mg, tänk på att bygga upp foderstaten med hö först (lämplig dagsgiva 1.5-2.0kg (minimum 1kg ts)torrsubstans per 100kg kroppsvikt), sedan lägger du till kraft foder och ev mineraler om du behöver det!
 
Det finns visst en kvot mellan Ca och Mg och den ska vara minst 2,7. :angel:

mvh Jessica
 
I boken hästens näringsbehov och fodermedel från SLU står det:
OBS!
Ca/P-kvoten bör aldrig understiga 1,1. Försöksmässigt har kalcium utfodrats 5 gånger det beräknade behovet utan skadliga effekter, förutsatt att fosfor behovet har täckts.
En vuxen häst i underhåll till lätt arbete har ett behov på 0,40g kalcium / 100kg kroppsvikt och ett fosfor behov på 0,30g / 100kg kroppsvikt.
 
????? Var har du hittat en kvot på det? :confused:
Det är ju inget man brukar räkna med i foderstaten alla fall.
 
Överutfodring av mineralämnen är kanske inte så jätte farligt för hästen, men tänk på miljön speciellt vårat vatten!
 
Om du tittar i varenda foderstat som gjorts här på Buke så finns den med. ;)

Men däremot tvistas det en hel del om hur viktig den är.

mvh Jessica
 
Tyckte också att det lät himla mycket, men det stod så på påsen... :confused:
 
Så här ser läget ut; Tidigare fick Nelly "bara" havre och hö. Har tidigare försökt pussla ihop en bra foderstat, men det är alltid någonting som felar. :crazy: Så jag vände mig till en kille som säljer Krafft och är väldigt duktig på foder, vilket är en djungel utan dess like för min del. Så utifrån de luckor Nellans foderstat hade tyckte han att jag skulle ge henne Krafft Pluss Blå/Röd som komplettering till det jag redan gav henne. Detta foder ska alltså vara ett kompletteringsfoder till vuxna normal-/högpresterande hästar som går på havre.
Syftet var att fylla ut bristen på energi och protein, samt att ½ kg/dag av detta foder skulle täcka hela hennes vitamin- och mineralbehov. Så nu ger jag inga andra mineraler (utöver den nästan nedslickade mineral- och salstenen som ska bytas ut mot en ren saltsten inom några dagar).

Själv har jag ingen aning om vad jag skulle kunna ge henne istället för detta, men jag är öppen för förslag! :D
 
Tyckte det lät så konstigt med så högt Ca-värde så jag gick in på KRAFFTs hemsida och kollade :p.
Enligt deras analysgaranti innehåller Krafft pluss blåröd 15 g Ca per kg foder.
Så din siffra stämmer inte, den 18 % Ca per kilo foder blir ju 180 g per kg foder, det är mer än de flesta mineralfoder innehåller (eller ungefär samma). Så, mitt tips är att du kollar en gång till...både på säcken och att du räknar foderstaten igen.
mvh MAria
 
Mystiskt... :D Men jag ska kolla en gång till. Konstigt att jag kan ha kollat fel två ggr, isf. Fast det vore väl kanske ganska likt mig! :crazy:
Ska göra det så får vi se, jag kanske har gjort ett problem av ingenting! :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 214
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
626
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp