För er med tittiga hästar - Magnesium

Alex99

Trådstartare
Hej, ville bara slänga ut ett tips till alla er med lite tittiga/stressiga hästar. När jag köpte min ponny så var han väldigt tittig och rädd för allt, men sen fick jag ett tips från en i stallet att börja ge honom magnesium. Hade inte så stora förhoppningar om det med det hjälper verkligen för min ponny i alla fall!

"Magnesium är en aktivator för ett flertal enzym och är nödvändigt för muskelarbetet. Har visat sig i många fall ha en lugnande och positiv inverkan på hästars temperament."

"Magnesium är en av de mineraler som det är vanligt att både människor och hästar lider brist av. Vanligaste bristsymtomen hos hästar är nervositet, ”tittighet” och dåligt temperament. Vid magnesiumbrist kan kroppen inte hantera de ämnen som frigörs vid stress eller rädsla."

Vet inte om det är något många hört talas om men tyckte bara att det kunde vara bra att skriva ut det här ifall någon inte gjort det! :)
 
Fast det hjälper bara om hästen har brist på det, så om den inte har det är bortkastade pengar. Kan vara värt att tänka på när det gäller tillskott som vitaminer och mineraler.
 
Fast det hjälper bara om hästen har brist på det, så om den inte har det är bortkastade pengar. Kan vara värt att tänka på när det gäller tillskott som vitaminer och mineraler.

Det är sant! Men kan man kolla upp det genom några prover och tester? Om det inte går eller kostar en förmögenhet att kolla så kan det kanske vara värt att prova med det. Det är inte så dyrt med magnesiumet, jag köper en burk som räcker i ca 4 månader för 179:-. Dock har jag en ponny som inte behöver så jättemycket!
 
Har man koll på fodret och vad det innehåller så ser man hur det ser ut med magnesium och även t ex kalk och fosfor. Är det för lite så får man tillsätta och om det är för mycket kanske man får öka på annat (tänker på balansen med just kalcium och fosfor i fodret).
Så att göra analys på sitt grovfoder kan vara väl investerade pengar ur alla synvinklar.
 
Magnesiumintaget kan lätt kontrolleras genom en balanserad foderstat, man behöver just inte betala dyra pengar för att få reda på hur det förhåller sig.
 
Fast det hjälper bara om hästen har brist på det, så om den inte har det är bortkastade pengar. Kan vara värt att tänka på när det gäller tillskott som vitaminer och mineraler.

Sant, men de flesta hästar har brist på magnesium. Har foderstaten högt innehåll av kalcium krävs det betydligt mer magnesium än dagsbehovet pga att kalcium blockerar upptaget.
 
Jep, jag hamnade in på den här tråden i samband att min häst var så stressad att hon i vissa situationer och tillstånd inte var kontaktbar, hon tappade dessutom bort gångarterna en efter en. Från att ha haft en luftig balanserad galopp så rusade hon omkring utan balans och ville bara komma fort fort fram. Nu har hon ätit magnesium i 1,5 vecka och hela hästen är som ny. Trodde inte på sådant här förut, men efter det här har jag fått mig en rejäl tankeställare :)
 
Kapar tråden lite :p

Men jag undrar hur man gör om ens häst får för mycket magnesium. Mina får enligt foderstatsprogram tillräckligt magnesium endast från höet men när jag lägger till mineralerna (som behövs för fosforens, selenets och kalciumets skull) så blir det för mycket. Kvoten mellan kalciumet och magnesiumet blir bara 1.9 när den ska vara över 2.8 (om jag minns rätt??). Har letat ihjäl mig efter ett mineralfoder med lägre magnesiuminnehåll men inte hittat något..
Så har någon något tips på hur jag ska fixa detta??:bow::banghead:
 
Kapar tråden lite :p

Men jag undrar hur man gör om ens häst får för mycket magnesium. Mina får enligt foderstatsprogram tillräckligt magnesium endast från höet men när jag lägger till mineralerna (som behövs för fosforens, selenets och kalciumets skull) så blir det för mycket. Kvoten mellan kalciumet och magnesiumet blir bara 1.9 när den ska vara över 2.8 (om jag minns rätt??). Har letat ihjäl mig efter ett mineralfoder med lägre magnesiuminnehåll men inte hittat något..
Så har någon något tips på hur jag ska fixa detta??:bow::banghead:

Köp mineralerna var för sig ifrån exempelvis Polen. Då slipper du dessutom problemet med att du ger en massa järn som din häst förmodligen inte behöver men som alla mineralfoder i Sverige innehåller. Det blir dessutom billigare att köpa mineralerna en och en ifrån Polen. Pm;a om du vill ha adressen :)
 
Köp mineralerna var för sig ifrån exempelvis Polen. Då slipper du dessutom problemet med att du ger en massa järn som din häst förmodligen inte behöver men som alla mineralfoder i Sverige innehåller. Det blir dessutom billigare att köpa mineralerna en och en ifrån Polen. Pm;a om du vill ha adressen :)
Tack för tipset! Har skickat PM:)
 
Kapar tråden lite :p

Men jag undrar hur man gör om ens häst får för mycket magnesium. Mina får enligt foderstatsprogram tillräckligt magnesium endast från höet men när jag lägger till mineralerna (som behövs för fosforens, selenets och kalciumets skull) så blir det för mycket. Kvoten mellan kalciumet och magnesiumet blir bara 1.9 när den ska vara över 2.8 (om jag minns rätt??). Har letat ihjäl mig efter ett mineralfoder med lägre magnesiuminnehåll men inte hittat något..
Så har någon något tips på hur jag ska fixa detta??:bow::banghead:

En Ca/Mg-kvot på 1,9 är inga som helst problem. Gränserna är mellan 1,5 - 3,0 med riktvärde 2,0.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 798
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en stor C-ponny, modell grövre, 24 år gammal men pigg och fräsch. Nu har hon fått fång för första gången i sitt liv, och står i...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: Kiwifrukt
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 981
Senast: Mariaauto
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 767
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp