För aktiva/livliga för dagis?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Kan ett barn verkligen vara det? Jag blir så förvirrad av allt. När jga hämtade på dagis i torsdags så sa barnens inskolningsfröken att mina två yngsta var så jobbiga för de var överallt hela tiden och man hade aldrig någon riktigt koll på dem. :crazy: Precis som jag misstänkt hela tiden. Alltså att de inte har så mycket koll på barnen mina. Så nu började inskolningsfröken (J) fundera på om inte Tommie och lillebror Mikael var bokstavsbarn. Så när psykologen ändå kommer och tittar på Daniel i morgon eftersom han är lite sen så kan de ju studera de andra två oxå för att kolla om det inte behövs extra resurser till dem.

När jag lämnade i dag så var Fröken L där. När jga kom så sa jag lite på skoj att: Jaha nu är lugnet slut för nu kommer vildarna. Fick då till svar: Så vilda är de väl inte lite aktiva men det är väl bara bra.

Det är här jag blir förvirrad. Varför tycker J att mina barn behöver extra resurser för att de är överaktiva och nog har bokstavsdiagnos när L bara tycker de är normal aktiva? Pratar inte gruppen igenom sådant innan det tas upp med föräldrarna? :mad:

Dessutom blir jag lite irriterad för jag har alltså vid ett flertal gånger både innan och under inskolningen påpekat att dessa två är vilda och att man måste ha ögon i nacken. Och att de ska kolla lite för Daniel (storebror) brukar hitta på hyss och sedan skylla på de andra.

Nu tycker inte jag att det spelar någon roll om alla mina barn får extra resurs det är inte mina problem i det läget utan dagis problem. Jag vet att mina yngsta inte har någon bokstavsdiagnos men att den äldsta är lite sen. Men vaddå det är mina älsklingar hur som helst.

Så vad tycker ni? Hur hade ni reagerat på att få så olika besked på hur barnen är?
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Jag hade konstaterat även dagispedagoger är av olika sorter.
Vissa gillar när det är lungt och andra uppskattar när det är litet mera drag.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Jo det kan jga oxå förstå att det kan vara så men borde man inte diskutera i arbetsgruppen vad man tycker innan man vräker ur sig till föräldrarna att barnen förmodligen har bokstavsdiagnos och borde träffa psykologen???

Det är den biten jga inte blir riktigt klok på för det borde väl vara ett gemensamt beslut som diskuterats i arbetsgruppen innan det tas med föräldrarna.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Jag skulle nog be om ett samtal på dagis för att ta upp saken till diskussion... Person J verkar ha tyckt och tänkt mer än den borde...

Elins dagiskompis hade ungefär samma problem, och de försökte få mamman att göra något åt saken... Hur hon nu skulle kunna göra det när det fungera utmärkt hemma... Jo jag vet det för vi umgås en hel del... De har haft lite strider, men det har slutat med att personalen helt enkelt har fått se till att hålla ögonen bättre på ungarna... Nu har vi fått lov att ta upp saken igen då vi har upptäckt att det inte fungerar så bra igen...

Bokstavdiagnos är väldigt lätt för en amatör att sätta... Det är inte så många som har det på "riktigt"... Och vissa "fröknar" har bättre ögon och mer "kontroll" över barngruppen och barnen trivs bättre...
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Mysaan skrev:
Så nu började inskolningsfröken (J) fundera på om inte Tommie och lillebror Mikael var bokstavsbarn. men det är väl bara bra.

Bokstavsbarnb :confused: :confused:
någon som vill förklara vad det innebär?
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

KisseNova skrev:
Bokstavsbarnb :confused: :confused:
någon som vill förklara vad det innebär?
Om du ska citera så ta inte bort saker så det ser ut som jag skrivit något helt annat.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Mysaan skrev:
Om du ska citera så ta inte bort saker så det ser ut som jag skrivit något helt annat.

Jag citerar det som jag ville ha svar på, eftersom jag inte vet vad bokstavsbarn betyder.Folk som vill veta mer kan själva läsa hela texten om dina barn, det ska inte jag behöva ta med

*KisseNova som börjar bli trött på människor som gnäller*
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Utbildadlärare- Jag tycker att du ska ta ett samtal med fröknarna på stället och fråga vad som försegår. I många fall vill folk stämpla barn detta tycker jag är så fel. Dessutom så tyvärr är det så ute i verksamheten att många pedagoger tycker att barnen ska vara stilla och tysta men de är ju faktiskt bara barn. Stå på dig och begär en förklaring!
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Fast du har ju tagit bort ett helt stycke i mitten av texten så det ser ut som att det skulle vara bara bra att de var bokstavsbarn?

Mysaan, tycker du ska ta kontakt med personalen och få en mer konkret bedömning av vad de tycker eller inte tycker egentligen.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

KisseNova skrev:
Jag citerar det som jag ville ha svar på, eftersom jag inte vet vad bokstavsbarn betyder.Folk som vill veta mer kan själva läsa hela texten om dina barn, det ska inte jag behöva ta med

*KisseNova som börjar bli trött på människor som gnäller*
Jo fast du hade tagit bort ett stycke och sedan lämnat en mening så det ser ut som att jag tycker att det är bra att barnen kanske har en bokstavdiagnos. Och det tycker jag givetvis inte även om det inte spelar någon roll för att jag älskar dem hur som helst.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Jo jag tror nämligen inte själv att de har något sådant utan bara är aktiva. Så jag ska prata med dem och be att de talar om vad de grundar sina påståenden på.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Ska göra det. Vore intressant att veta vad de grundar sig på.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Oj OJ OJ! :eek:

Till att börja med är väll DET DÄR inget man säger i samband med lämning/hämtning?

Vill man ta upp sådana saker med föräldrarna så får man allt kalla till möte. Förstår inte J hur du kan må ab att höra detta? Nu har du ju (vad jag kan förstå) redan ett barn dom behöver en x-traresurs men att få höra det så?
Fick L veta vad J sa? Jag menar sa du att J hade sagt som hon sa?

Jag hade då inte uppskattat att få höra det så men just nu känns det som om föräldrar överlag ska må dåligt och att bokstäver kastas hejvilt efter barn :crazy: så idag kanske det är min tur då Theo är vildarnas vilde på dagis :o

//Nickan-som lämnade sonen till ett kaos på dagis som vanligt,,,inte konstigt att vissa barn beteér sig konstigt :(
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Mysaan skrev:
Jo fast du hade tagit bort ett stycke och sedan lämnat en mening så det ser ut som att jag tycker att det är bra att barnen kanske har en bokstavdiagnos. Och det tycker jag givetvis inte även om det inte spelar någon roll för att jag älskar dem hur som helst.

oj förlåt, såg att jag hade glömt ta bort sista meningen.
Ber så mycket om ursäkt, det enda jag ville ha svar på var ju bara vad bokstavsbarn betydde...:o
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Jo jag sa till L vad J sagt. Hon skulle ta det med J. För min del får de gärna sätta extraresurser på alla mina barn. :) Barnen är aktiva men bvc tror inte heller på bokstavsbarn. Spelar ingen roll iofs för jag :love: dem ändå.
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

KisseNova skrev:
oj förlåt, såg att jag hade glömt ta bort sista meningen.
Ber så mycket om ursäkt, det enda jag ville ha svar på var ju bara vad bokstavsbarn betydde...:o
Helt okej! Man måste få fråga om man inte vet. :)
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

jaa...då kan jag förstå varför folk blev lite "gnälliga"...

...så lätt det kan bli missförstånd...
 
Sv: För aktiva/livliga för dagis?

Nickan skrev:
//Nickan-som lämnade sonen till ett kaos på dagis som vanligt,,,inte konstigt att vissa barn beteér sig konstigt :(

Barn kommer till förskolan nuförtiden med så mycket med sig i "bagaget". Det kan handla om att de kanske har mentalt instabila föräldrar, stressade föräldrar, föräldrar som är rädda för att sätta vettiga gränser = otrygga, ofta aggressiva, barn. Om man upplever förskolemiljön som kaotisk är det inte alltid det beror på förskolan i sig, utan kan bero mer på de hemförhållanden barnen kommer ifrån. Man kan ju inte som förskollärare fixa allt, tyvärr...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 479
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 169
Senast: oz_joj
·
Småbarn Min lille brorson har nyss fyllt två. En aktiv liten kille så jag har full förståelse för att personalen inte kan ha 200% koll på allt...
2
Svar
36
· Visningar
11 298
Småbarn Jag är så irriterad just nu, så jag ber om ursäkt för dåligt språk och eventuell snurrighet i inlägget redan nu. Till saken. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp