Fodringstillfällen

Glittras

Trådstartare
har en islandshäst och en shettis/russ som går i skogshage på lösdrift och står på halm i sitt lilla hus dom kan gå in i.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att ge dom lunch hö. Dom får tillsammans 10 kg hö/dygn.
Ca 07.30 5 kg hö varav hälften i hönät för att det ska räcka lite längre
Ca 16.30 2 kg hö
Ca 21.30 3 kg varav hälften i hönät.
Kan detta vara en ok uppdelning?

Tors-sön kan jag ordna så dom får hö mitt på dagen men dessvärre inte mån-ons. Vad är bäst då? Hålla på tiderna som gäller mån-ons alltså inge hö mitt på dagen hela tiden, eller låta dom få lunch hö tors-sön för att sen inte få det igen mån-ons?
Vart lite rörigt skrivet hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Har dom gott om fräsch halm att äta av så är det nog helt okej fast jag tycker 10 kilo låter lite lite delat på 2 stycken.
Och att i så fall är det inte att dom blir utan lunch som är problemet utan natten då dom bara får 3 kilo mellan 21,30 och 7,30
 
Varför inte ge alltihop i hönät så att det räcker så länge som möjligt? Jag hade gett samma tider alla dagar och i hönät hela tiden och hela givan varje gång så att det hade räckt så länge som möjligt. Jag hade också hängt upp ett hönät med fräsch halm i så att de alltid har något att pilla med. Det går också utmärkt att lägga in sly så har de sysselsättning utan att tillföra särskilt mycket energi.

Jag tycker också att 10 kilo låter lite att dela på men du kanske har hö med väldigt mycket energi i? Eller äter de väldigt mycket halm? Isåfall hade jag bytt strömedel och bara gett ett visst halmtillskott varje dag i hönät.
 
Varför inte ge alltihop i hönät så att det räcker så länge som möjligt? Jag hade gett samma tider alla dagar och i hönät hela tiden och hela givan varje gång så att det hade räckt så länge som möjligt. Jag hade också hängt upp ett hönät med fräsch halm i så att de alltid har något att pilla med. Det går också utmärkt att lägga in sly så har de sysselsättning utan att tillföra särskilt mycket energi.

Jag tycker också att 10 kilo låter lite att dela på men du kanske har hö med väldigt mycket energi i? Eller äter de väldigt mycket halm? Isåfall hade jag bytt strömedel och bara gett ett visst halmtillskott varje dag i hönät.

Anledningen till att dom inte får allt i hönät är för att jag inte vill att dom ska behöva äta allt i en onaturlig ätställning... Men jag kanske tänker fel.
Dom äter nog en del halm men inga jätte massor. Dock går dom ju å pillar mycket i skogen.
Har nyligen fått hästarna hit, isistjejen hade hon sin förra ägare ätit 6 kg/dag och shettisen får nu 4kg/dag.
 
Har dom gott om fräsch halm att äta av så är det nog helt okej fast jag tycker 10 kilo låter lite lite delat på 2 stycken.
Och att i så fall är det inte att dom blir utan lunch som är problemet utan natten då dom bara får 3 kilo mellan 21,30 och 7,30
Ja det har du rätt i! Hur hade du valt att dela upp det?
 
Anledningen till att dom inte får allt i hönät är för att jag inte vill att dom ska behöva äta allt i en onaturlig ätställning... Men jag kanske tänker fel.
Dom äter nog en del halm men inga jätte massor. Dock går dom ju å pillar mycket i skogen.
Har nyligen fått hästarna hit, isistjejen hade hon sin förra ägare ätit 6 kg/dag och shettisen får nu 4kg/dag.

Står de och rycker ur hö´t ur näten? Hur har du hängt upp näten? Jag har en låda av pallkragar som är ihopsatta under hönätet i hagen som nätet hänger över så att de inte ska kunna fastna och då blir det en normal ätställning för hästarna och mina hästar rycker inte ur hö´t heller så det var det jag utgick ifrån. Kan du ändra upphängningen på något sätt så att de inte kan fastna i nätet men ändå få en naturlig ätställning? Om inte så hade jag inte velat ha nät alls faktiskt. Det kan skada nacken på hästen om det vill sig illa om de står och rycker och sliter i en onaturlig ställning.

Vad väger hästarna? Hur mycket energi har du i ditt hö? Man kan inte utgå ifrån vad förra ägaren gav för hen kanske hade jättehög energihalt i sitt hö medans du kanske har jättelåg. Det är stor skillnad om hästen får ett hö som innehåller 7 Mj eller 11 Mj. 6x7=42 Mj medans 6x11=66 Mj. Det är en ganska stor skillnad som du ser.
 
Anledningen till att dom inte får allt i hönät är för att jag inte vill att dom ska behöva äta allt i en onaturlig ätställning... Men jag kanske tänker fel.
Dom äter nog en del halm men inga jätte massor. Dock går dom ju å pillar mycket i skogen.
Har nyligen fått hästarna hit, isistjejen hade hon sin förra ägare ätit 6 kg/dag och shettisen får nu 4kg/dag.

Man kan lägga ut små hönät löst i hagen. Det gör vi o funkar utmärkt :-) våra är iofs barfota så ingen risk att fastna.
 
Man kan lägga ut små hönät löst i hagen. Det gör vi o funkar utmärkt :-) våra är iofs barfota så ingen risk att fastna.

Fast att lägga ut nät löst i hagen är fullkomligt livsfarligt om hästarna är skodda. Vill bara poängtera det så att ingen som har skodda hästar gör så.
 
Ja det har du rätt i! Hur hade du valt att dela upp det?
Jag hade nog ökat på höet lite och sen spridit ut höet vid fodringarna om du är rädd för ätställningen.
Jag gör så, jag gillar inte nät, jag sprider ut höet i små små högar runt i hagen så dom får gå och söka och får längre ättid. Funkar förstås inte om man har en liten fyrkantshage. Att blanda ut höet med halm ger dom också mer att göra, pilla med och mer att tugga på.
Jag hade kanske gett 5 kilo på morgonen, 3 på em och 6 på kvällen. Nått sånt.
 
Anledningen till att dom inte får allt i hönät är för att jag inte vill att dom ska behöva äta allt i en onaturlig ätställning... Men jag kanske tänker fel.
Dom äter nog en del halm men inga jätte massor. Dock går dom ju å pillar mycket i skogen.
Har nyligen fått hästarna hit, isistjejen hade hon sin förra ägare ätit 6 kg/dag och shettisen får nu 4kg/dag.

Jag tycker absolut du ska göra en analys.

Min fjordhäst c-ponny på 450 kg får endast 4,5 kg hö MEN han får resten halm eftersom han måste ha mer stråfoder än vad höet ger.
I mina län får man ta det hö som finns, inte det man vill ha.

Det betyder att om du har, för dina hästar, ett bra hö (lite energi) så kan man ju ge mer än du ger.
 
Om de har fri tillgång till fräsch halm som de äter av hade jag faktiskt inte hållit på att krångla med varesig tider eller nät. Hade nog gett morgon och kväll på ungefärliga tider som passat mig för dagen.

Nät hade jag bara bemödat mig att använda om de verkligen hetsåt när de fick höet, och i så fall hade jag inte oroat mig för ätställningen. Det är så liten del av allt de äter i förhållande om de äter halmen på marken.

Man ska inte krångla till hästhållningen i onödan. ;)
 
Om du vill fortsätta med att utfodra flera gånger om dagen så finns det ju tidsinställda fodergrindar. Det går ju att använda till lunchfodringen bl.a.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 929
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp