Fodringar och naturlig hästhållning

Sablar22

Trådstartare
Sitter och funderar lite såhär på kvällskvisten :D

Hästarna ska ha en så naturlig tillvaro som möjligt,
det är ju vad som är på tapeten just nu.
Dom ska inte ha skor på hovarna, inga täcken osv osv.

Men om man då kollar på deras foder och fodermängd..
i vilt/naturligt tillstånd så får ju inte hästarna en viss mängd mat vid en viss tidpunkt.
Dessutom har jag svårt att tro att dom äter foder som har samma värden och innehåll, varje dag.
Dom har ingen uträknad foderstat mm.

Ni som praktiserar denna hästhållning, hur har ni löst det hela?
 
Jag har ingen naturlig hästhållning men det där har jag funderat på, att de inte äter samma sak vid varje mål så jag har fixat och tänkt och ger på
frukost: lucernsnitt (blandat med hippoalfa för de som behöver mer)
middag hö och hippoalfa, oljor
kvällsmat hö och morot

Ger lite mer variation. till nästa år komer jag att göra det ännu mer organiserat men jag måste fodra upp det foder jag har hemma nu. Hästarna har aldrig mått bättre.
 
Spännande :)
Hur kommer du göra när du fodrat upp det du har hemma?
*nyfiken*

Du verkar ju iaf vara på rätt väg om dom mår bättre utav
att du gör så.

Våra får inte så stor variation dock,
dom äter hösilage ute och vanligt hö inne.

Vi hade turen att få 500kg örtrikt hö av en farbror i byn
:p
 
Unghästarna står på fri tillgång och de har just fritt med hö HELA tiden.

Sen får de kraftfoder en gång om dagen.

Patsy äter kraftfoder som hon behagar, hennes näringsintag varierar garanterat från dag till dag.

Och hösilaget är inte exakt lika från bal till bal, en del är blötare och det är lite olika stråformation i också.

Sen så börjar det komma gräs i hagen nu, de har träd/sly att tugga på som byts ut regelbundet, de får äpplen och morötter när det finns och så har de olika halm att äta på samt att de går i annan hage regelbundet där det finns andra träd och buskar att knapra på.
 
Det där låter riktigt bra :bump:

När man kikar på bilderna som du visat på henne
så ser hon ju jättefin ut, varken staket el tunna :)
 
Jag har både skor och täcke på det som behöver det (men varken skor eller täcke på de som inte behöver det).

Däremot är det A och O för mig att tillgodose det inbyggda ätbehovet.

Således har jag bemödat mig om att hitta ett hö/hösilage som fungerar att ge fri tillgång med, dvs med de värden och den kvot som lämpar sig. Sen har de fri tillgång på hö/hösilage både inne och ute, dygnet runt. Kraftfoder serveras inne till de som behöver det (läs: åringen).

Jag har hästar med olika behov, och därför har hag valt ett hösilage med 6 i kvot och som inte ligger skyhög i MJ och SRP (ligger på 41 gr/kg foder i srp, och 6.8 MJ/kg foder) och så lägger jag på det som 'fattas' till unghästen. Och således fungerar det med både valacken och unghästen på fri tillgång.

Sen har de skog och sly i hagen så de kan knapra träd, bark och buskar. När det finns gräs så är det dels vanlig kvickrot, diverse buskar och annat gräs och så är det faktiskt insått örtblandning i vinterhage. Sommarhagen har också en väldigt 'rik gräsflora' dvs de har mycket att välja på.

Och det syns också tydligt att hästarna äter lite av varje. Jag trodde de skulle dammsuga ut klövern först, men det gör de inte utan de äter lite av de olika grässlagen, sly, buskar etc. De har INGEN betesbrist utan kan om de vill livnära sig på enbart klöver, men de plockar alltså och betar väldigt jämnt. De har också både högt gräs och lågtr gräs (dvs grovt och fint) att välja på.

Men under vintern får de nöja sig med hösilage på fri tillgång och så barkm sly och buskar. På hösten står även fri tillgång till äpplen på menyn ;)
 
Glömde - jag kastar ut ganska mycket hela morötter i hagarna med. Lite här och där på måfå sådär så de får söka efter dem och hittar dem lite på om pö (grannen undrade försynt om jag verkligen trodde det gick att odla morötter sådär *s*)
 
Vi kan aldrig komma i närheten av 'naturlig hästhållning'.. på hästarnas villkor, men vi kan ju hjälpa dem en hel del 'på traven' :D

Själv bryter jag (endast lite..hmm :o) mot nuvarande lag om tidsbegränsad utevistelse (max 12 tim) utan vindskydd, och min Vet. och hovslagare blir faktiskt fattiga vad gäller mina hästar.. de säger det ofta, här blir det endast vacc, besiktn, dräkt.koll och lite raspning, men desto gladare är ju min plånbok!! :D

Inga skor numera (ingen rids), inga täcken (mer än på nån frusen gamling över 25 år), vinterhagar med kuperad skog, stockar & stenar, sly, stor vall och diken att hoppa över.. beteshagarna är likadana fast större vallareal och skog!

Vintertid: Fri tillgång av egenproducerat hö ute och inne, kraftfoder ges 2-4 ggr/dag (individuellt).. ganska jämnt fördelat i vikt (betfor, mineraler, vitlök och morötter endast morgon & kväll).

Sommartid: Extrafoder på betet till de som behöver (unghästar & digivande ston) 1-2 ggr/dag.

Jag ser att mina hästar trivs och mår väldigt bra! :)
 
vet ni förresten att i en studie med camarguehästarna så visade det sig att hästarna som fick välja att beta var de ville faktiskt valde bort örtrika beten och åt helst de rent gräsbevuxna.Undantaget var maskroser, det åt de gärna.(källa:c plank och margareta rundgrens bok "hästens utfording")
 
Ett problem är ju att hästar i "naturligt tillstånd", dvs vilda hästar, inte har något annat att prestera än att överleva och fortplanta sig. Deras betesmarker växlar heller knappast från dag till dag, t.ex torrt vildgräs ena dan och frodigt nygräs nästa, så näringsintaget är relativt konstant.
 
? Dumma jag fattar inte.
Jag är mkt inne på ólika växtoljor då jag läst en jäkla massa utlänsk literatur och studier som visar att hästar föredrar oljerika växter och väljer det först. Funderar på att göra en grundmix av lucernhack och kanske nått annat och balansera upp det med oljor, olika till varje mål.Inget annat krafftfoder.
Är inte färdigfunderad ännu.
I andar länder fodrar man oftast betydligt mer med mer proteinrik mat, jag är väldigt inne på det och studerar just nu vilka mineraler som man skulle behövt tillsätta för att undvika problem. Det finns inte så många mineralfoder som innehåller det jag vill ha.
Jaja, får läsa mkt till först. Kul är det iallafall.
 
Forskar just nu lite på det och i svensk literatur så lovprisas Mariatsielolja och rapsolja och några till vad jag förstår men svensk literatur brukar inte alltid vara så bra så jag letar mer info. I sverige är vi fixerade på en viss sors oljor och det är kanske rätt, vad vet jag? Info tas tacksamt emot.
 
Vi praktiserar ingen specifik hästhållning, men vi försöker se till att pållarna har det så bra som det går utifrån de möjligheter vi har. I dag har vi två av tre hästar hemma.

De står på stall nattetid (bryter dock även jag mot 12h-lagen) oftast... Får "kraft" (mest lucern hackad strå) och hö 05.30, hö 07.00 + fri tillgång halm, lunchhö, hö+kraft vid insläpp och sen sista höet vid 21-22 på kvällen. Då får gammeln även sista kraftfodret, ridhästen får extra halm.

Vad gäller maten tillsätts mineraler, e-vitamin, b-vitamin samt frukt + vitlök efter tillgång. Våra högivor är inte konstant lika stora, men mängden per dygn är det. Det beror på vad vi gör hur det passar att ge. Har inte märkt några negativa reaktioner på detta, även om det givetvis är väldigt bekvämt för oss människor.

Hagen är gamla småängar, diken, dungar med sly och asp att bita på, vintertid lägger vi in gran och asp som extra gnagmöjlighet.

Ridhästen är skodd, gammeln oskodd. Täcken när så behövs; vid svett, ovåligt väder (nollgradigt och regn t ex).

Eftersom våra hästars liv till stor del innefattar andra krav och beståndsdelar än för vildhästar så är inte det riktigt mitt mål. Jag tycker det är tryggt med analyser och foderstater med tanke på att viss önskan om prestation finns - och inte minst att det med mina ringa kunskaper åtminstone ser till att hästarna inte lider brist på något.
 
Jag experimenterar också lite med oljor, och har funnit ut(egen teori) att oljor kan man ge vid specifika åkommor/obalanser....vilken olja som är mest neutral är väl vanlig matolja...om man skall ha enbart för pälsen skull...

Raps olja har jag fått hört inte är bra för häst för den hämmar kopparupptaget

majsolja bör ju vara ganska energirik och majs fodras ju i många länder till häst( i sverige är det ju hutlöst dyrt)

Mariatisteloljan främjar ju levern och immunförsvaret.

Vetegroddsolja sägs ju vara bra för fertiliteten.

Den sista oljan jag fått hem nu är vitlök/persiljeolja...vilken vitlökens effekter är vet väl alla...persilja är ju rikt på järn och har säkert en hel del andra egenskaper
 
Just nu går hästarna ute dygnet om i en skogshage,, och får lite hö som stödfodring..
Efter sommaren ska jag bygga vindskydd och en natt hage, vi har ganska små hagar (tyvärr) så de kan inte vara ute för mycket i vinterhagen då blir det bara lervälling,, och de ska få "fri" tillgång på hö,, och fri tillgång på halm..
 
Jag tycker också vi skall ha så naturlig hästhållning som möjligt.

Det man ibland glömmer när man säger att man vill ha det som i naturen är att naturen ofta är grym. Vildhästar kan svälta ihjäl eller dö av bristsjukdomar. Skador behandlas inte av någon osv osv.

Det gäller att ge hästarna ett så naturligt liv som möjligt men ingen vill nog att våra tamhästar skall leva ett så hårt liv som vildhästarna en gång gjorde.

Bara lite tankar ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp